تاریخ انتشارجمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
plusresetminus
حزب‌الله: انتخابات که یکی از مشهورترین نشانه‌های مردمسالارانه انقلاب اسلامی است، در مواجهه با حوزه رسانه مانند چاقوی دو دم عمل می‌کند.
۰
کد مطلب : ۱۰۴۷۱۷
انتخابات و رکن چهارم دموکراسی
گذشته از اینکه اساسا دموکراسی را در برابر تئوکراسی ساختند و غرب لیبرالی خواست تا با واژه مردمسالاری در حقیقت به خدا سالاری حمله کرده باشد و برای حذف خدا لااقل از زندگی اجتماعی مردم از خود مردم استفاده نماید، گذشته از همه اینها و موضوعات پیرامونی آن و اگر بپذیریم که منظور ما در جمهوری اسلامی از مردمسالاری همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند " مردمسالاری دینی " می‌باشد، آنگاه خواهیم پذیرفت که رکن چهارم این مردمسالاری دینی نیز می‌تواند جامعه رسانه‌ای به ویژه مطبوعات باشد. 

اگر چه رجوع به رسانه ها و خصوصا مطبوعات بیشتر از آنکه همه گیر و مردمی باشد، نخبگانی است اما در هر صورت با واسطه نخبگان یا بی واسطه توسط خود نشریات میزان قابل توجهی از نظرات مردم جهت دهی و سوگیری می‌شود، که البته این موضوع اهمیت و سطح رسالت این رکن اجتماعی را افزایش داده و صاحبان آن لزوما بایست به مبانی بیشتری از حیث انسانی، اعتقادی و حرفه‌ای پاینبند باشند. 

انتخابات که یکی از مشهورترین نشانه‌های مردمسالارانه انقلاب اسلامی است، در مواجهه با حوزه رسانه مانند چاقوی دو دم عمل می‌کند، یعنی می‌تواند کارکرد رشددهنده و مطلوب داشته و یا کارکرد سقوط‌دهنده و نامطلوب به رسانه‌ها بدهد. البته انتخابات به خودی خود نه ذات دارد و اجبارسازی برای رسانه‌ها می‌نماید ، و آنچه حاصل میشود را میتوان نگاه و شیوه بهره‌برداری اصحاب رسانه از این فرصت استثنایی و کم‌نظیر دانست گروهی که بعنوان افراد متعصب و علاقمند به رشد حوزه رسانه به دنبال فرصتهایی برای عمومی‌تر کردن این رکن اجتماعی در جهت ارائه خدمات اجتماعی بهتر هستند، طبعا از فرصت انتخابات استفاده کرده و با غور در دو عرصه خبررسانی به موقع و آگاه‌سازی عمیق، میزان وابستگی را به حوزه نشریات گسترش می‌دهند و برعکس عده‌ای که در حقیقت رسانه‌نما بوده و به رسانه نیز مانند یک شغل که فصل کم درآمد و پردرآمد دارد نگاه می‌کنند. 

انجام تبلیغات به هر شیوه برای هر کاندیدا فارغ از اینکه فرد مورد نظر مطلوبترین و یا حتی مفید برای جایگاه مورد نظر هست یانه، قیمت‌گذاری برای فعالیت به شیوه برخی از رانندگان تاکسی در هنگام بارندگی، تخریب رقبایی که حتی ممکن است از کاندیدای مورد نظر بهتر باشند، گذشته از اینکه یک اقدام رسانه‌نما و غیرحرفه‌ای است ، از آن جهت که موجب جهت‌دهی به نظرات خوانندگان می‌شود به نوعی یک خیانت اجتماعی نیز محسوب می‌شود. 

متاسفانه استان البرز هم مانند خیلی از نقاط دیگر کشور، از این آسیب در امان نبوده و در هر دوره انتخابات از یک سو برخی رسانه‌نماها و برخی طرفداران کاندیداها یکدیگر را پیدا کرده و اقدامات نامطلوبی را رقم میزنند. 

بر اصحاب رسانه و کسانی که ضمن درک اهمیت و اثرگذاری قابل توجه حوزه رسانه، خود را مقید به حفظ حریم آن که به نوعی حفظ حریم تفکری آحاد جامعه میشود، لازم است که ضمن شناسایی این نوع حرکات غلط تمام توان خود را در جلوگیری و در صورت لزوم افشای اینگونه اقدامات به کار گیرند، تا افکار اجتماعی بتواند برای مهمترین مناصب کشوری و استانی انتخابی شایسته و با کمترین خطا داشته باشد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین