تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
plusresetminus
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج فراهم آوردن زیرساخت ها را لازمه فرهنگ سازی تفکیک پسماندها از مبدا عنوان کرد و از احداث کارخانه تبدیل پسماندهای ساختمانی به مصالح ساختمانی درکرج خبرداد.
۰
کد مطلب : ۱۲۳۸۴۲
لزوم فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبداء/احداث کارخانه تبدیل پسماندهای ساختمانی به مصالح ساختمانی درکرج

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مجتبی اسکندری در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، بر ضرورت ایجاد زیرساخت ها جهت نهادینه کردن فرهنگ تفکیک از مبدا زباله تاکید کرد.

این مسئول اظهار داشت: در صورتی که مخازن جداسازی زباله برای اداره جات، منازل مسکونی و سطح شهر تعبیه شود، نهادینه کردن فرهنگ امری غیر ممکن نخواهد بود و در مدت زمانی محدود این مهم محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه لایحه ای با عنوان تعیین بودجه برای خرید 70 هزار مخزن پسماند خشک به شورا ارسال و تصویب شده است، اظهار داشت: در آینده ای نه چندان دور این مخازن خریداری شده و در ادارات و آپارتمان هایی که بیش از 10 واحد دارند توزیع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، نگاه مدیریتی به مقوله پسماندها را از ضروریات ذکر و عنوان کرد: با توجه به اینکه مدیریت پسماندها در سطح شهر نقش بسزایی در ارتقاء سطح سلامت شهر و شهروندان دارد، توجه به این امر باید در اولویت وظایف مسئولان قرار گیرد.

اسکندری با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند باید با استانداردهای محیط زیست منطبق باشد، تخصیص بودجه در خصوص آنالیز میزان تولید زباله ها  و اجرای طرح های مطالعاتی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

این مسئول همچنین به مدیریت شیرابه های ناشی از دپوی زباله به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اشاره و بیان کرد: کرج دومین کلانشهری است که احداث لندفیل های بهداتشی را در اقدامات خود قرار داده است.

وی در ادامه از پیگیری های شبانه روزی جهت ایجاد سایت جدید دفع و امحاء پسماندها در حوالی سایت حلقه دره سخن گفت و افزود: نقشه برداری زمین در حال انجام است.

احداث سایت جدید دفن زباله کرج
 
اسکندری با اشاره به ضرورت بهره گیری از روش های مختلف دفن زباله به صورت آکادمیک گفت: به این منظور شهرداری کرج با دانشگاه محیط زیست کشور قراردادی با هدف مطالعه این طرح منعقد کرده است.
 
به گفته این مسئول فراخوان بین المللی جذب سرمایه گذار برای اجرای بهترین روش امحای زباله در کرج پس از انتخاب بهترین روش انجام می شود.

اسکندری اهیمت موضوع پسماند را یادآور شد و با بیان اینکه در سازمان پسماند شهرداری کرج اولویت داشتن نگاه اصولی و علمی به این موضوع مهم است، اظهارداشت: ایجاد تناسب بین  رشد فیزیکی شهر، افزایش جمعیت و زیر ساخت ها در کلانشهر کرج از آیتم هایی است که در برنامه ریزی های مدیریتی پسماند ضروری است.

وی همچنین انجام پژوهش در حوزه پسماند را به عنوان یکی از مهمترین برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: تحقق این مهم برای کلانشهر کرج و مجموعه مدیریت شهری به ویژه سازمان پسماند مهم است.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اقدامات صورت گرفته مجموعه مدیریت شهری طی سه سال گذشته تا کنون افزود:  با تخصیص بودجه برای مطالعه در حوزه پسماند گام های بلندی برداشته اند. بی شک این حوزه نیازمند آنالیز است باید مشخص شود که میزان تولید زباله خشک، ویژه یا عادی در کرج چقدر است در این صورت می توانیم برنامه ریزی مدونی برای استفاده از بهترین روش های دفن زباله به کار گیریم.
 
مذاکره با ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی برای راه اندازی مرکز لندفیل کرج
 
اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود به دفع بهداشتی و مهندسی زباله لندفیل با بیان اینکه در این روش شیرابه ها کنترل می شود، گفت: مخازنی با ابعاد ۲۰۰ در ۳۰۰ و عمق ۱۳ تا ۱۶ متری برای این مرکز مهم در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه این طرح توسط متخصصان داخلی اجرا می شود از استارت این طرح در هفته آینده خبرداد و افزود: طبق پیش بینی های صورت گرفته در تلاش هستیم این طرح طی هشت ماه آینده به بهره برداری برسد.
 
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج هدف نهایی این سازمان را تبدیل زباله به انرژی اعلام کرد و گفت: در این خصوص به ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی نشست های تخصصی برگزار کرده ایم تا بهترین تکنولوژی برای امحای زباله انتخاب شود.
 
کارخانه تبدیل پسماندهای ساختمانی به مصالح ساختمانی
 
اسکندری در ادامه از توافق سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اداره کل راه و شهرسازی البرز در خصوص واگذاری قطعه زمینی ۵ هکتاری در منطقه حصار خبر داد و گفت: در این زمین کارخانه تبدیل پسماندهای ساختمانی به مصالح ساختمانی احداث خواهد شد.
 
وی با اشاره به اخذ مجوز بهره برداری و فروش کود تولیدی کمپوست برای نخستین بار در کرج عنوان کرد: از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بهسازی ایستگاه های پسماند با توجه به تولید روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تن زباله در این کلانشهر است.
 
وی با اشاره به امحای روزانه ۴۰۰ تن زباله شهرهای اقماری در حلقه دره کرج به صورت ۲۴ ساعته در خصوص زباله های عفونی که جزء پسماندهای ویژه محسوب می شوند گفت: در قانون مدیریت پسماند تولیدکننده زباله های عفونی باید این زباله ها را به پسماند عادی تبدیل کرده و به شهرداری تحویل دهد که متاسفانه انجام این مهم آنطور که مورد رضایت است صورت نمی گیرد.
 
  اسکندری با اشاره به اینکه ۱۳ بیمارستان در کرج دستگاه تبدیل پسماند ویژه به عمومی را دارند، گفت: کارشناسان سازمان مدیریت پسماند به صورت دوره ای از روند کار این دستگاه ها بازدید می کنند.
 
اسکندری با گلایه از عملکرد برخی کلنیک ها و مراکز درمانی در کرج درخصوص عدم تحویل پسماند عفونی در قالب پسماندهای عادی تاکید کرد: با مراکز درمانی که اقدام به تحویل پسماندهای عمومی در قالب پسماندهای عادی می کنند برخورد قضایی انجام می شود؛ به این منظور سازمان پسماند با دانشگاه علوم پزشکی البرز مکاتباتی داشته است.
 
وی با تاکید بر اینکه مراکز درمانی، کلینک ها، بیمارستان های خصوصی و عمومی و همچنین مطب های دندان پزشکی در سطح شهر شناسایی شده است، گفت: با انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد مقرر شد، زباله های عفونی این مراکز با مخاذن و ماشین آلات ویژه ای جمع آوری و به حلقه دره منتقل شود.
 

در ادامه جلسه اصحاب رسانه پرسش های خود را در زمینه چگونگی جمع آوری پسماندهای پزشکی، آموزش های تفکیک از مبدا زباله، اجرای طرح زوج و فرد زباله ها و ... مطرح کردند و مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند اقدامات سازمان در این خصوص را تشریح کرد.

منبع : خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین