تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
plusresetminus
حزب الله: انگور یکی از میوه هایی است که به وفور و در انواع فراوان یافت می شود و درحال حاضر زینت بخش بسیاری از سفره های افطار نیز هست. این میوه جزو میوه های بهشتی هم یاد شده است.
۰
کد مطلب : ۵۸۷۴۴
خواص انگور در آموزه‌های پزشکی امام رضا(ع)
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، نام انگور در قرآن به عنوان یکی از لذیذترین میوه هایی که خداوند برای انسان آفریده است ذکر شده و بارها صورت مفرد (عنب) و جمع (اعناب) از آن یاد شده است. امام رضا (ع) روایت جالبی در این زمینه دارد.

از عبد السلام بن صالح هروى (ابا الصلت) روایت شده است: به حضرت امام رضا(ع) گفتم: یا ابن رسول اللَّه! خبر بده مرا از حقیقت شجره (میوه‌ای) که آدم و حوا از آن خوردند؟ چرا که مردم در آن اختلاف کرده‌اند؛ برخی روایت گفته‌اند گندم بود و برخى می‌گویند انگور بود و گروه دیگری روایت کرده‏اند که درخت حسد بود.

آن‌حضرت فرمود: «تمام این تعابیر صحیح است!»، پرسیدم: پس این چه معنا دارد و این اختلاف برای چیست؟ فرمود: «اى ابا صلت! درختان بهشت؛ انواع و اقسام میوه می‌دهد و مانند درخت دنیا نیست [که هر درختی تنها یک میوه از آن برداشت شود] و آن میوه که آدم و حوا از آن خوردند گندم بود که انگور هم می‌داد و وقتی حق تعالی آدم را گرامی داشت و ملائکه را امر کرد تا او را سجده کنند و او را داخل بهشت جای داد و...(1)

انگور ، ضد افسردگی و استرس


انگور یکی از مائده های بهشتی است که در دسترس انسان ها قرار گرفته است و همه می توانند از آن استفاده کنند. نور خورشید در انگور جمع می شود و باعث رسیدن میوه آن می شود، بنابراین مصرف آن در معالجه بسیاری از بیماری ها مفید است.

یکی از خواص انگور برطرف کردن آثار افسردگی و ایجاد روحیه شادابی است. در روایات آمده است : هنگامی که آب فرو نشست و استخوانهای مردگان ، پدیدار شد نوح این را بدید و بدین سبب بسیار آشفته و اندوهگین شد . سپس خدا به او وحی کرد :" این کاری است که خود با خویش کرده ای ! تو خود انها را نفرین کردی ! "

گفت : پروردگارا ! من از تو آمرزش می طلبم و به درگاه تو توبه می کنم . سپس خداوند به او وحی کرد : " انگور سیاه بخور تا اندوهت از میان برود . (2)

کمک به گوارش و هضم غذا

دانش امروزی کشف کرده است که مواد موجود در انگور از ایجاد انسداد در شریان ها جلوگیری کرده و به سلامت قلب کمک نموده و از بروز سرطان جلوگیری می کند. آب انگور همچنین سلول های تخریب شده را ترمیم کرده و همچنین از تخریب بیشتر آنها جلوگیری می کند. آب انگور قرمز خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی دارد، به همین علت از فرد در مقابل بسیاری عفونت ها محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. خاصیت دیگر انگور کمک به گوارش و هضم غذا است. امام رضا (ع) درباره مصرف انگور از پدرانش از رسول خدا (ص) نقل می کنند که فرمودند : انگور را دانه دانه بخورید که گوارا و هضم کننده می شود . (3)

انگور، غذای کامل

آب میوه انگور، چنانکه از دانه هاى سالم و تخمیر نشده گرفته شود، از نظر ترکیبات غذایى شباهت زیادى به شیر مادر دارد و مى توان آن را غذاى کودکان شیرخوار نامید و بزرگترها هم مى توانند آنرا به جاى شیر مصرف نموده و به کمک آن سموم بدن را خارج کنند.

امام رضا (ع) همچنین از آن به عنوان غذای کامل یاد کرده و درباره امیر مومنان حضرت علی (ع) نقل می فرماید که ایشان نان را با انگور می خوردند . (4) آن حضرت به طور کلی مصرف میوه‌های ترش قبل از غذا و میوه‌های شیرین بعد از را غذا مفید دانسته اند.

پانوشتها:
1. عیون أخبار الرضا(ع)، ج ‏1، ص 306
2. بحارالانوار . ج 62 . ص298
3. عیون اخبار الرضا . ج 2، ص 35
4. بحارالانوار، جلد 66، صفحه 150
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین