تاریخ انتشارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
plusresetminus
حزب الله: رئیس شورای شهر کرج گفت: دوازده سالن سینما توسط مدیریت شهری و با مشارکت بخش خصوصی در مال‌های بزرگ شهر کرج احداث می‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۹۲۹۲۷
احداث ١٢ سالن سینما در کرج/ شورا دنبال پروژه‌های غیرضروری نیست
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در گفتگو با عباس زارع رئیس شورای شهر کرج به اماواگرهای بودجه ۹۸ شهرداری کرج، وجود ۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی که حالا بخش قابل‌توجهش حقوقی شده، وضعیت نیروی انسانی، کمبودهای حوزه فرهنگ، کم‌کاری‌ها در حوزه اجتماعی و آموزش شهروندی پرداخته‌ایم، رئیس شورای شهر همچنین از حوزه فرهنگ و هنر خبرهای خوبی دارد ازجمله ساخت سینما و پلاتو که توسط بخش خصوصی دارد انجام می‌شود، در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.
 
*در خصوص بودجه سال ۹۸ شهرداری کرج نقدهای وجود دارد، برخی از صاحب‌نظران معتقدند بودجه بالا بسته‌شده است، در این خصوص توضیح بفرمائید؟
 
بله در این خصوص نقدهای وجود دارد، بودجه سال ۹۸ در حوزه درآمدی نسبت به گذشته بالاتر بسته‌شده است. باید به این سوال پاسخ دهیم؛ قابلیت‌های شهر کرج در تولید درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری در چه حدی است؟ بر مبنای ارزیابی و محاسبات انجام‌شده میزان قابلیت واقعی شهر متناسب با سال ۹۸ در همین حدود می‌تواند باشد. اگر رویه ساخت‌وساز در شهر کرج در سال آینده متناسب با سال جاری باشد با توجه به لایحه تعرفه عوارضی که تصویب‌شده چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بالاتر از درآمد ۹۷ باید جذب شود.
 
در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان چک برگشتی و نقد نشده وجود دارد که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ حقوقی شده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از آن در سال ۹۸ نقد شود، علاوه بر این طبق برآوردها قابلیت جذب هزار میلیارد تومان از محل اجرای آرا کمیسیون ماده ۱۰۰ و طرح تثبیت اعیانی‌ها وجود دارد که با پیگیری می‌توانیم در سال آینده ۴۰۰ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کنیم.
 
بودجه درآمدهای پایدار سال جاری حدود ۳۳۰ میلیارد بوده است باید تلاش کنیم در سال آینده به این مقدار ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه کنیم، علاوه بر این‌ها بابت آرا کمیسیون ماده ۱۰۰ از ادارات مختلف دولتی مطالبات داریم که حدود ۳۰۰ میلیارد از این مطالبات ثبت‌شده است.
 
علاوه بر آن دارایی‌های ملکی شهرداری است؛ به اعتقاد بنده دارایی ملکی نباید به‌سادگی به فروش برسد بلکه باید ایجاد ارزش‌افزوده مضاعف کنیم، در حال حاضر دارایی‌های ملکی شهرداری قابل‌فروش حدود ۷۰۰ میلیارد است، این موارد نشان‌دهنده ظرفیت‌های دم‌دستی شهر کرج برای ایجاد درآمد است.
 
متأسفانه رویه‌های حاکم بر شهر کرج طی سالیان گذشته معطوف به ابتدایی‌ترین آیتم‌های کسب درآمد بوده است، بنده فکر می‌کنم شورا با مکلف دانستن شهرداری برای اخذ مطالباتش از افراد حقیقی و حقوقی شهرداری را در کسب درآمد چابک‌تر کرده است. به نظر بنده بودجه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی خیلی خارج از ظرفیت‌های بالقوه شهر در منابع درآمدی فاصله‌ای ندارد.
 
مهم‌ترین چالشی که مطرح می‌شود این است که چرا بودجه ۹۸ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته‌شده است درحالی‌که سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جذب‌شده بود البته باید گفت؛ ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه صکوک است که برای خرید اتوبوس در نظر گرفته‌شده است.
 
شورا در خصوص هزینه‌ها، سیاست انقباضی در پیش‌گرفته به‌طوری‌که معتقد هستیم هزینه‌های جاری باید عادلانه و ضابطه‌مند باشد، همچنین باید اشاره‌کنم که یکی از موفقیت‌های شورای پنجم انضباط نیروی انسانی بوده است، شاید تنها سالی طی ۱۰ سال گذشته است که تعداد نیروی انسانی شهرداری که با شهرداری قرارداد مستقیم دارند افزایش نداشتیم که هیچ کاهش هم داشته‌ایم.
 
تعداد نیروهای دارایی قرارداد مستقیم با شهرداری پنج هزار و ۶۰ نفر بوده که در حال حاضر این تعداد به چهار هزار و ۹۸۳ نفر رسیده است، این تعداد باید تا پایان دوره شورای پنجم باید به چهار هزار و ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر برسد، این اقدام بزرگی است که انجام‌شده است.
 
در حوزه تأمین نیروی انسانی انحرافاتی وجود داشته است که اعلام کرده‌ایم سال آینده اگر کسی خارج شود امکان جابه‌جایی وجود ندارد.
 
برای مثال باید بگویم؛ با کاهش حقوق یک‌ساله ۲۰۰ نفر نیرو می‌توان سه پارک برای شهروندان ایجاد و خدمات بیشتری را ارائه کرد.
 
*سوال بعدی ما مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی است، متأسفانه بسیاری شهرداری کرج را یک قُلک می‌بینند، ازآنجایی‌که شورای پنجم با رویکرد فرهنگی بر سرکار آمده آیا توانسته این نگاه را تغییر دهد؟ در ادامه باید گفت؛ خروجی فعالیت‌های فرهنگی در برخی حوزه‌ها مطلوب نیست برای مثال در حوزه آموزش‌های شهروندی، نظرتان را در این خصوص صریحاً اعلام کنید.
 
با شما موافق هستم، درگذشته بسیاری شهرداری کرج را قُلک می‌دیدند، جا دارد از فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی شورای پنجم دفاع کنم چراکه توانسته است این نگاه را خیلی کم‌رنگ کند، درخواست‌های بسیاری وجود داشت که جواب رد شنیدند، برخی درخواست‌ها رنگ و لعابی پیدا می‌کرد که برای جواب رد دادن باید شهامت به خرج می‌دادیم. سال گذشته تلاش کردیم بودجه فرهنگی مأموریت گرا باشد یعنی به بخش‌های مختلفی ازجمله امور مذهبی و قرآنی، ورزش، سلامت، ایثارگران، هنری، اجتماعی و غیره تقسیم شد.
 
شورا در حوزه فرهنگی اموراتی که باید پیش می‌برد را طبق برنامه‌ریزی طی کرد حال اینکه چقدر موفقیت حاصل‌شده است نیازمند ارزیابی دقیق است.
 
بنده نگاهم به مقوله فرهنگ کمی متفاوت است، مقوله فرهنگ را متمرکز نمی‌بینیم، توسعه فرهنگی با اجرایی برنامه‌های متمرکز ازجمله برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها محقق نمی‌شود، شهر سازان می‌گویند، کالبد شهر می‌تواند در ایجاد یک فرهنگ تأثیرگذار باشد.
 
مدیران به‌ویژه مدیران شهری باید رویکرد فرهنگی را در همه فعالیت‌ها مدنظر قرار دهند، برای مثال باید بگویم؛ ساخت خیابان یا پیاده‌رو باید متناسب با نیاز شهروندان باشد، توجه به اجزای شهر باعث بهبود رفتارهای فرهنگی شهروندان می‌شود.
 
در ادامه باید به مثالی دیگری اشاره‌کنم، درجاهای مختلف خطوط عابر پیاده ایجاد کرده‌ایم، برخی از این خطوط نیز به سفارش افراد یا گروه‌های مختلف ایجاد می‌شود، حال باید به این سوال پاسخ بگوییم؛ کدام‌یک از این خطوط عابر پیاده دارای استانداردهای لازم است؟ استاندارهای در کالبد شهری باید رعایت شود.
 
باید تأکید کنم همه سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری باید رویکرد فرهنگی را لحاظ کنند، وقتی معاونت فنی و عمرانی ما پلی می‌سازد باید بداند جدایی از رفت‌وآمد ماشین‌ها این پل یک اِلمان می‌تواند باشد که به شهر هویت ببخشد.
 
مسئول فضای سبز ما نیز اگر اقدام به احداث پارک می‌کند باید بداند فقط پارک نمی‌سازد بلکه این پارک باید محلی برای تجمعات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی مردم باشد. معتقدم در حوزه شهری و برای بهبود فرهنگ شهرنشینی باید در همه حوزه‌ها رویکرد فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد.
 
اگر آموزش‌های شهروندی جدی گرفته شود نظام مدیریت شهری از یک نظام خدماتی به یک نظام اجتماعی تبدیل می‌شود، در این حوزه شاهد کم‌کاری‌هایی هستیم که باید جبران شود.
 
*مسئولیت مدیریت شهری توسعه همه‌جانبه شهر است اما این مهم طی سال‌های گذشته در کرج مورد کم‌توجهی واقع‌شده به‌طوری‌که در برهه‌هایی از زمان ساخت پل، اتوبان، زیرگذر و روگذر بر مباحث فرهنگی و اجتماعی ترجیح داده‌شده است، کلان‌شهر کرج با آسیب‌های اجتماعی مختلفی ازجمله اعتیاد، طلاق، کودکان کار و غیره مواجه است، همان‌طور که می‌دانید مدیریت شهری تهران در این حوزه هزینه‌های میلیاردی می‌کند، شورای شهر کرج برای کاهش این آسیب‌ها چه برنامه‌ای دارد؟
 
اشاره درستی به این موضوع داشتید، برخی مسائل و پدیده‌های اجتماعی بسیار پیچیده هستند و عوامل و فاکتورهای متعددی در بروز، ظهور و کنترل آن‌ها مؤثر است. اینکه انتظار داشته باشیم با یکدست این مشکلات حل شود امکان‌پذیر نیست. در این خصوص نیازمند انجام دو اقدام مهم هستیم، مدیریت شهری باید بپذیرد که می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و حتی حوزه‌های کلان‌تر مانند اِشتغال مؤثر باشد.
 
دومین اقدامی که باید موردتوجه باشد، همکاری بین بخشی است، مدیریت شهری وقتی بپذیرد در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است سطح تعاملات بین بخشی را بالا می‌برد و به‌جایی اینکه منتظر شود دستگاهی دیگر موتور محرکه شود خودش تبدیل به موتور متحرک می‌شود.
 
ما در حال حاضر منتظر هستیم دیگران از ما کمک بگیرند، باید بپذیریم در حل مسائل و مشکلات اجتماعی می‌توانیم مؤثر باشیم.
 
معتقد هستیم در این حوزه نیازمند ایجاد زیرساخت هستیم و خوشبختانه در بودجه ۹۸ به این مهم پرداخته‌ایم؛ در بودجه سال آینده احداث دو گرمخانه دیده‌شده است.
 
در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی باید نهادگرایانه اقدام کنیم، مشارکت مردم در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، باید سمن‌ها درگیر شوند، نهادهای مدنی تقویت شوند در این صورت بسیاری از مشکلات توسط خود مردم حل می‌شوند.
 
شورای پنجم از سمن‌ها حمایت می‌کند، در آئین‌نامه‌ای که در حوزه ماده ۱۷ وجود دارد تلاش کرده‌ایم که کمک‌ها جهت‌دار شود و بخشی از آن به سمن‌ها و نهادهای مدنی اختصاص یابد.
 
* شهر کرج خالی از پاتوق‌های فرهنگی و کلونی‌های اجتماعی است، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن اگر شهرداری در حوزه جذب درآمد به‌خوبی عمل کند، چقدر از این درآمد برای حوزه فرهنگ هزینه می‌شود؟ آیا باز بیشترین منابع صرف ساخت پل و اتوبان می‌شود؟
 
بحث مهمی را اشاره کردید، شورای پنجم میراث دار حجم وسیعی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره از ادوار گذشته است، بسیاری مدعی هستند بودجه سال ۹۸ بالا بسته‌شده ولی باید بگویم؛ بخش قابل‌توجهی از منابع صرف پروژه‌های نیمه‌تمام می‌شود، شورای پنجم دنبال پروژه‌های غیرضروری نیست، در حوزه ترافیک با مشکلات زیادی مواجه هستیم که باید مدیریت شود اگر این وضعیت بهبود نیابد بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر منفی خواهد داشت، شاید تقاطع بسازیم ولی تقاطعی درجایی ساخته خواهد شد که ضرورتش احساس شود. در بودجه سال آینده دو پروژه سنگین دیده‌شده است، کنارگذر مهرشهر باید ساخته شود زیرا ضرورتش احساس می‌شود.
 
برخی از اعضا رویکرد اجتماعی پررنگ‌تری دارند، در بودجه سال جاری پروژه باغ کتاب، سراهای محله، تئاتر شهر و گالری‌های نقاشی دیده شد. حال باید گفت؛ یا باید خودمان وارد میدان شده و این پروژه‌ها را بسازیم یا به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم. برای تحقق مورد دوم باید بخش خصوصی را تشویق و ترغیب کنیم.
 
سال گذشته دکتر خستو پیگیر لایحه‌ای بود که مصوب هم شد ولی روی آن تبلیغ نشد، در این لایحه امکان تبدیل خانه‌های مسکونی به سراهای فرهنگی وجود دارد، بسیاری از خانه‌های مسکونی قابلیت تبدیل‌شدن به سراهای فرهنگی رادارند. برای تحقق این مهم نیازمند تعریف ضوابطی هستیم که مردم ترغیب شوند.
 
احداث پلاتوهای تئاتر و گالری‌های نقاشی توجیه اقتصادی دارد، در حال حاضر مجوز ساخت ۱۲ سالن سینما توسط بخش خصوصی در مال‌های بزرگ شهر صادرشده و تا دو سال دیگر در این حوزه شاهد جهش خوبی خواهیم بود.
 
به‌صراحت اعلام می‌کنم اگر وضعیت درآمدی مدیریت شهری خوب باشد توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی شهر در اولویت خواهد بود همان‌طور که در حال حاضر این اولویت وجود دارد.
 
در سال جاری برای احیای بافت عمومی تپه «مرادآب» ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص‌یافته است، اراضی خالی‌شده در این منطقه تبدیل به پارک همراه با مراکز فرهنگی و هنری خواهد شد.
 
*در صحبت‌های خود به احداث باغ کتاب اشاره کردید که اقدام فرهنگی خوبی است، آخرین وضعیت این پروژه را تشریح کنید، آیا مکان‌یابی شده است؟
 
شورا تصمیم گرفته باغ کتاب در غرب کرج یعنی در منطقه شش ساخته شود. مکان‌یابی پروژه انجام شود، مشاور انتخاب و دیگر مراحل طی خواهد شد.
 
*به‌عنوان سوال آخر به این پرسش پاسخ دهید که آیا کانال ارتباطی شما با شهروندان وصل است؟
 
تلاش کرده‌ام ارتباطم با مردم همیشه برقرار باشد، به محلات سر می‌زنم، پیاده و تنها می‌روم، با مردم و کسبه‌ها رودررو صحبت می‌کنم، تلاش می‌کنم خدم‌وحشم و نوچه پروری نداشته باشم، البته باید بگویم؛ برخی در این خصوص به بنده نقدهایی هم دارند، ولی معتقدم ما نماینده مردم هستیم و باید در میان آن‌ها باشیم، در فضای مجازی نیز فعال هستم و با شهروندان دیالوگ دارم. ملاقات عمومی ویژه‌ای ندارم ولی در مناطق برای ملاقات عمومی حاضر می‌شوم.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین