تاریخ انتشارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
plusresetminus
حزب الله:مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز از توافق اولیه با یک شرکت خصوصی برای صادرات برق خبرداد و گفت: در صورت هماهنگی با قوانین موجود، مشارکت شرکتهای خارجی در ساخت نیروگاه برای صادرات برق منعی ندارد.
۰
کد مطلب : ۶۳۶۱۲
توافق با یک شرکت خصوصی برای صادرات برق/ برق با هماهنگی توانیر صادر می‌شود
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، علیرضا کاملی پس از اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق بگفت: تا کنون با یک شرکت در این زمینه توافق نامه اولیه امضا شده که قرار است بر اساس آن این شرکت هزینه و جانمایی ساخت نیروگاه را تحلیل و بررسی کند.

 

وی دلایل اصلی انجام صادرات برق توسط وزارت نفت را تنوع سازی در صادرات گاز عنوان و تصریح کرد: یکی از راههای تنوع سازی در صادرات گاز تبدیل آن به برق است که وزارت نفت در این زمینه وارد شده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره سهم وزارت نفت در صادرات برق نیز اظهار کرد: برق تولیدی متعلق به گروه مشارکتی متشکل از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و سرمایه گذار به نسبت آورده هریک خواهد بود و قرارداد نهایی برای صادرات برق، توسط این تیم مشترک امضا خواهد شد.

 

کاملی افزود: سهم سرمایه گذار از قیمت فروش برق صادراتی، متناسب با قیمت فروش برق در هر بازار هدف، عبارت است از، هزینه تبدیل انرژی و هزینه های انتقال و بازاریابی به علاوه سود متعارف همچنین سهم طرف دیگر مشارکت یعنی، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صادرات گاز ایران شامل، مابه التفاوت این مبلغ با قیمت فروش صادراتی برق در هر مورد است.

 

صادرات برق با هماهنگی توانیر

 

وی با اشاره به این که بخش خصوص مکان یابی ساخت نیروگاه را تعیین و شرکت ملی گاز، گازرسانی به آنجا را تامین می کند، افزود: راندمان نیروگاههایی که توسط بخش خصوصی ساخته می شود باید بالا باشد، بعنوان نمونه هم اکنون راندمان نیروگاههای خارج از کشور بیش از ٥٠ درصد است، این در حالی است که در ایران این رقم حدود ٣٧ درصد اعلام شده، راندمان نیروگاههای جدید باید همانند خارج از کشور باشد تا بتوانند با سایر عرضه کنندگان برق در آن کشورها رقابت کنند.

 

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره صادرات برق توسط بخش خصوصی گفت: چون انحصار صادرات برق در اختیار شرکت توانیر است، بنابراین شرکتهای متقاضی هماهنگی های لازم را در این زمینه با وزارت نیرو انجام می دهند.

 

کاملی درباره این که قیمت تحویلی گاز به نیروگاهها چه رقمی خواهد بود، اظهار کرد: قیمت گاز ارسالی به نیروگاهها بر اساس قیمت گاز صادراتی در مرزهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین