تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
plusresetminus
فدراسیون فوتبال برای مقابله با خرابکارهایی که اقداماتی را علیه فوتبال ایران با خرابکاری روی سکوهای ورزشگاه‌ها انجام می‌دهند، باید پشتیبانی شود.
۰
کد مطلب : ۱۴۱۴۸۲
آزادی بی‌روح، درس عبرتی برای فوتبال ایران

 

هشدار کبرا بود برای فوتبال ایران؛ هشداری که مهدی تاج، 20 فروردین‌ماه 96 از طریق رسانه‌ها اعلام کرد. اینکه لیزر انداختن تماشاگران، پرتاب بطری و اشیا و هر اقدامی از سوی تماشاگران روی سکوها به جز تشویق کردن، جریمه و محرومیت به دنبال خواهد داشت. رئیس فدراسیون فوتبال در صحبت‌های خود حتی به بازی ایران و چین در مقدماتی جام جهانی 2018 اشاره کرد که برخی هواداران تخلفاتی مرتکب شدند و این تخلفات ممکن بود حتی باعث نیمه کاره ماندن بازی شود. هرچه بود اخطارهای تاج برای تماشاگران کارساز نبود و اقداماتی در بازی پرسپولیس و الوحده رقم خورد که هواداران این تیم از حضور در بازی با لخویا محروم شدند. اشاره دیگر تاج به این بود که برخی شاید برای خرابکاری وارد ورزشگاه‌ها شوند و بخواهند با اقداماتی محرومیت را برای فوتبال ایران و تماشاگران رقم بزنند.

با این حال محرومیت پرسپولیس هشدار بزرگی برای فوتبال ایران بود. اینکه اولین اقدام‌هایی که درباره‌اش هشدار داده شده بود، اگر توسط تماشاگران روی سکوها رقم بخورد، برخورد شدیدی را به دنبال خواهد داشت. اینکه حتی ممکن است یک لیزر انداختن ساده روی صورت بازیکنان، برای تماشاگران تیم میزبان محرومیت و جریمه‌های سنگین به دنبال داشته باشد. اقدامی که برخی تماشاگران در بازی استقلال و العین امارات هم انجام دادند، اما هواداران استقلالی خودشان تصمیم گرفتند مقابل فرد خاطی را بگیرند. این نشان می‌دهد حتی با وجود اخطارها، با وجود هشدارها، با وجود محرومیت پرسپولیس از حضور هوادارانش، هنوز هستند کسانی که اقدامات نامناسب روی سکوها انجام می‌دهند.

مسلماً هوادار هیچ تیمی، اقدامی علیه تیم خودش انجام نمی‌دهد و می‌توان از این اتفاقات یک نتیجه گرفت. همین که اشاره تاج به حضور خرابکارها تا حد زیادی درست است. اینکه برخی می‌خواهند با خرابکاری تیمی را از حضور هوادارانش محروم کرده یا اینکه به فوتبال ایران جرایمی را تحمیل کنند. حال این خرابکارها می‌توانند یا از سوی افرادی تطمیع شده باشند، یا مخالف فوتبال باشند یا بخواهند با سیاسی کاری چهره فوتبال ایران را خراب کنند. هرچه باشد، برای رسیدگی به این مسئله فدراسیون فوتبال باید به صورت جدی وارد شود و اخیراً در این خصوص جلساتی هم برگزار شده است.

شناسایی و برخورد با خرابکارها باید در دستور کار فدراسیون باشد. اتفاقی که مهدی تاج می‌گوید برای آن کارگروهی تشکیل داده‌اند که مسئولان انتظامی، امنیتی و قضایی کشور در آن حضور دارند.

راه برخورد با این اتفاقات خیلی سخت نیست. می‌توان با قرار دادن گیت‌های ورودی برای تماشاگران، شماره‌گذاری صندلی‌ها، فروش بلیت الکترونیکی با کد ملی تماشاگران، نصب دوربین‌های مداربسته روی سکوها و... خاطیان را شناسایی کرد و با آنها برخورد لازم داد. در این ممیان نصب گیت و دوربین مدار بسته در اولویت است چرا که وقتی دوربین مداربسته نصب باشد به راحتی می‌توان فرد خاطی را شناسایی و با او برخورد کرد. مسلماً این کار و هزینه‌هایی که در بر دارد، فقط با سرمایه فدراسیون فوتبال انجام نمی‌شود. باتوجه به اینکه اقدامات خرابکارها حتی چهره ایران را در جهان خراب می‌کند، چنین پروژه سنگینی حمایت می‌خواهد. حمایت‌های دولت و نهادهای دیگر برای اینکه دیگر شاهد چنین اتفاقاتی برای فوتبال ایران نباشیم.

در کنار این موضوع البته باید قوانین پشتیبانی هم وجود داشته باشد به طوری که با هوادار خاطی طبق قانون برخورد و حتی از ورود او به ورزشگاه جلوگیری شود، کاری که در تمام دنیا انجام می‌شود. روز گذشته در بازی پرسپولیس و لخویا، ورزشگاه آزادی، روح نداشت و باید کاری کرد که دیگر آزادی، بی‌روح نباشد.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین