تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
plusresetminus
حزب الله : رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس از فعالیت اتاق مشترک عملیاتی ایران و روسیه از حدود یک سال پیش در دمشق و بغداد خبر داد.
۰
کد مطلب : ۱۲۱۲۸۶
برای خرید بالگرد از روسیه "محدودیت نداریم"/ علت انتخاب پایگاه نوژه برای استفاده روس‌ها

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ما با روسیه سالهاست که براساس منافع ملی خود همکاری داریم.

وی ادامه داد: ما در معادلات منطقه به خصوص در ارتباط با تحولات سوریه با تشویق روس‌ها در یک کار مشترک مواجه بودیم که این کار مشترک جنبه سیاسی هم داشت.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس افزود: همچنین روسیه و چین به عنوان دو عنصر دائمی شورای امنیت برای اولین بار تحولات منطقه در کنار جمهوری اسلامی قرار گرفتند و از حق وتو استفاده کردند و کار نظامی انجام دادند و جنگنده و بالگرد خود را از دست دادند و از محور مقاومت که سوریه در خط مقدم آن قرار دارد، حمایت کردند، البته حمایت از محور مقاومت جزو سیاست‌های شناخته شده، اصلی و تصمیم‌گیری شده جمهوری اسلامی ایران است.

بروجردی با اشاره به سوخت‌گیری جنگنده‌های روسیه درپایگاه نوژه همدان، گفت: کاری که در نوژه صورت گرفت در چارچوب کار مشترکی است که اتاق مشترک عملیاتی ما که از حدود یک سال پیش هم در دمشق و هم در بغداد فعال است، صورت گرفته در واقع این اقدام براساس یک تصمیم 4 جانبه بین جمهوری اسلامی، روسیه، سوریه و عراق بود و نتیجه این اقدام مشترک است که منطقه توانست با تروریست‌ها مبارزه کند. 

وی افزود: وگرنه با حمایت گسترده امریکا و همپیمانان اروپایی و منطقه و همچنین صرف میلیاردها دلار پول و اعزام ده‌ها تروریسم آموزش دیده مسلح از بیش از 80 کشور دنیا، باید منطقه برای ما بحران‌زا می‌شد اما مجموعه اقداماتی که در بعد سیاسی، نظام و اقتصادی صورت گرفت با این بحران مبارزه کرد و قطعاً این اقدامات متضمن حفظ منافع ملی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره خرید سلاح و بالگرد از روسیه، گفت: ما سال‌هاست از روسیه بالگرد می‌خریم در واقع بالگردهای ناجا و نیروهای مسلح و MI17 که بالگردهای خوبی هستند مدتهاست از روسیه خریداری می‌شود، ما در این زمینه محدودیت نداریم و همچنین سامانه اس 300 را از روسیه خریدیم.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری که آیا پایگاه نظامی دیگری به غیر از نوژه در شهر تبریز در اختیار روس‌ها قرار دارد؟ گفت: خیر، پایگاه نوژه نیز برای اینکه در مسیر پرواز جنگنده‌های روسیه به سمت عراق و سوریه بود انتخاب شد. در واقع این موضوع یک تصمیم مشترک بود برای اینکه کمک کنیم تا تروریست‌ها که شوم‌ترین پدیده منطقه بودند و کمک‌کنندگان به تروریست‌ها مثل اروپا و آمریکا که دارند متضرر می‌شوند از بین بروند.

وی در پاسخ به این سوال که پایگاه نوژه همچنان در اختیار روسیه است؟ گفت: اصلا در اختیار نیست، براساس اصل 146 قانون اساسی این یک ممنوعیت جدی است و رعایت شده و اصلا پایگاهی را در اختیار کشوری قرار ندادیم بلکه تسهیلاتی داده شد تا جنگنده‌های روسی در مسیر پرواز خود در آنجا سوخت‌گیری کنند که این یک تصمیم منطقی بود و پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی را هم دارد.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس در پاسخ به سوالی درباره تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای اعزام نکردن زائران به حج در سال جاری، گفت: این تصمیم جمهوری اسلامی ایران به این خاطر بود که عربستان حاضر نشد تعهدی برای حفظ امنیت جان ایرانیان را بدهد، در حالی که اولین مسئولیت هر کشور میزان حفظ امنیت جان مسافران است، حتی جهانگردانی که به کشورهای دیگر می‌روند مسئولیت امنیت جان‌شان با میزبان است، اما عربستان حاضر نشد برای حج که با ارزش‌‌ترین مکان و عبادت نزد مسلمانان است امنیت جان زائران را تقبل کند و متعهد شود و ما هم نمی‌توانستیم این ریسک را انجام دهیم که زوار ایرانی بدون تضمین حفظ جان‌شان به حج مشرف شوند. 

بروجردی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان در قبال ایران چنین تعهدی را انجام نمی‌دهد؟ گفت: این موضوع فقط مخصوص کشور ما نیست. در واقع ما عربستان را ناگزیر کردیم که بیشترین اقدام را در جهت حفظ نظرات جمهوری اسلامی ایران عملی کند، چرا که هزاران زائر بیت‌الله الحرام در فاجعه منا جان خود را از دست دادند و خیلی از مردم نتوانستند جسد عزیزان خود را از عربستان بیاورند، اما ما عربستان را ناگزیر کردیم اجساد تک تک افرادی که جان خود را از دست داده بودند یا تحویل خانواده‌هایشان شود و یا با اجازه خانواده‌هایشان در عربستان دفن کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا با این تصمیم ایران، عربستان تغییر رویکرد می‌دهد؟ گفت: این تصمیمی است که در عربستان باید گرفته شود، اما باید بگویم این نابخردی عربستان فقط در قبال زائران ایرانی نیست، چرا که پس از حادثه منا و یا قبل از‌ آن شاهد آتش‌سوزی‌هایی در منا بودیم که این آتش‌سوزی‌ها به خاطر تحجر عالم نماهای عربستانی بود که فتوا می‌دهند هنوز به سبک قدیم که مردم پیاده یا با چارپایان به حج می‌رفتند به جای ساخت ساختمان‌های مجهز و ایمن، هنوز زائران در چادر اسکان داشته باشند که همین موضوع سبب شد چندین بار آتش‌سوزی صورت گیرد و عده زیادی جان خود را از دست بدهند.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس درپایان سخنان خود تأکید کرد: در یک کلام باید بگویم که عربستان شایستگی و مدیریت مهمترین تجمع اسلامی را ندارد

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین