تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
plusresetminus
خروش مراجع تقلید و علمای قم در اعتراض به صدور حکم اعدام آیت‌الله نمر

حکمی که نباید اجرا شود

حزب الله: علما و مراجع تقلید قم ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر، نسبت به پیامدهای این اقدام غیرانسانی برای حکومت آل سعود، هشدار دادند.
۰
کد مطلب : ۶۶۶۴۶
حکمی که نباید اجرا شود
 
  •  
     

 

 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،پس از صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی توسط یک قاضی سعودی، واکنش‌های سریع و صریحی نسبت به صدور این حکم در بین مسلمانان جهان به ویژه مراجع تقلید و علمای برجسته شیعه در کشورهای مختلف صورت گرفت و خروشی عظیم را در جهان اسلام رقم زد.

مراجع تقلید و علمای برجسته حوزه علمیه قم نیز از نخستین ساعات اعلام خبر صدور حکم اعدام برای این روحانی انقلابی با صدور پیام‌ها و بیانیه‌های جداگانه این اقدام حکومت سعودی را محکوم و نسبت به عواقب شدید آن هشدار دادند.

خون شیخ نمر پایه‌های حکومت آل سعود را سخت خواهد لرزاند

آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی ضمن محکوم کردن شدید صدور حکم اعدام برای شیخ نمر اظهار کرد: اخبار جانکاه درباره سرنوشت عالم ربانی ، آمر به معروف و ناهی از منکر آیت‌الله شیخ نمر مایه تاسف شد ، قرآن و احادیث اسلامی به همگان بالاخص به طبقه آشنا به کتاب و سنت دستور می دهد که امیران و حاکمان را نصیحت کنید.

گفتار «النصیحه لائمة المسلمین» مورد اتفاق همه محدثان و عالمان دینی است و آیت‌الله شیخ نمر کاری جز نصیحت و ارشاد انجام نداده است، او پیوسته از حقوق غصب شده شیعیان سخن می گوید و نظام حاکم را بر نفی تبعیض دعوت می کند ، نتیجه این کار تشویق و تقدیر است نه اعدام.

تاریخ بهترین معلم و راهنماست ، امیران سعودی تصور نکنند که با اعدام آیت‌الله نمر کار اعتراض به پایان می‌رسد بلکه از هر قطره خون او پرخاشگری پدید می‌آید که پایه‌های حکومت حاکمان را سخت‌تر می‌لرزاند.

پیشنهاد ما این است که برای روشن شدن مطلب برای همگان یک دادگاه صالحان از عالمان دینی دور از سیاست تشکیل شود آنگاه موضوع را از دیدگاه کتاب و سنت بررسی کند.

ما از عالمان اسلامی در کشور حجاز و غیره بالاخص حرمین شریفین درخواست می کنیم که صدای اعتراض خود را به گوش حاکمان برسانند و آنان را از این آدم کشی بازدارند.

حکم اعدام شیخ نمر جز تضعیف موقعیت آل‌سعود نتیجه‌ای نخواهد داشت

آیت‌الله العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی نیز در پیامی با تاکید بر اینکه خبر تائید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت‌الله شیخ نمر موجب تاسف شدید اینجانب شد، بیان کرده است: گرچه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقتاً افتخار است اما تاسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل‌سعود به جای تمسک به عدالت و حسن رفتار با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست می‌زند.

اینجانب صدور این حکم را محکوم کرده و مطمئن هستم این گونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل‌سعود در منطقه و میان مردم عربستان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با این گونه احکام دست از مبارزه خود بر نخواهد داشت.

حوزه‌های علمیه حکم اعدام برای شیخ نمر را تحمل نمی‎کنند

آیت‌الله العظمی نوری همدانی نیز در پیامی در واکنش به صدور حکم اعدام روحانی مبارز، آیت‌الله نمر توسط حاکمان عربستان سعودی، اظهار کرد: با کمال تأسف اخبار ناراحت‌کننده از وضعیت شیعیان عربستان به اینجانب واصل گردید. طرز رفتار مسئولان سعودی نسبت به شیعیان خصوصاً علمای محترم احصا و قطیف موجب تاثر فراوان گردید.

ما به مسئولین سعودی هشدار می‌دهیم که این‌گونه برخوردهای تند موجب جریحه‌دار شدن احساسات شیعیان در همه جای عالم می‌شود و حاکمان سعودی باید بدانند راهی به جز پاسخ دادن به مطالبات حقه مردم ندارند و همچنین نهادهای حقوق بشر نسبت به این موضوع نباید سکوت کرده و برای بازگرداندن حقوق از دست رفته مردم تلاش کنند.

علما و حوزه‌های علمیه صدور حکم اعدام برای عالم بزرگ آن منطقه، آیت‌الله شیخ نمر را محکوم کرده و حکم اعدام برای این عالم بزرگ را تحمل نمی‎کنند.

این‌گونه حرکت‌هاى تند احساسات همه شیعیان دنیا را جریحه‌دار خواهد کرد

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود با ظالمانه توصیف کردن صدور چنین حکمی اظهار کرد: شیخ نمر جایی را بر هم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی‌های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان است.

وی بیان کرد: در کشور ما از درون زندان نامه بر ضد نظام و رهبری می‌نویسند و کسی هم کاری با آنها ندارد و تا فتنه‌ای برپا نشود درباره افراد چنین حکمی صادر نمی‌کنند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی صدور چنین حکمی برای آیت‌الله شیخ نمر را ظالمانه خواند و گفت: متاسفانه شیعیان عربستان سعودی در فشار زیادی هستند و برای انجام مراسم دینی خود آزادی ندارند، حقوق‌شان تضییع می‌شود و از بسیاری از مشاغل محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را خواهند پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم از سیاست یک بام و دو هوا و متناقض آمریکا و مدعیان حقوق بشر انتقاد کرد و افزود: وقتی در کشور ما درباره فردی از فرقه ضاله کوچک‌ترین اقدامی انجام شود کنگره آمریکا تبلیغات عجیبی علیه ما به راه می‌اندازند اما در کشور عربستان سعودی شیعیان از حقوق اولیه خود محروم هستند اما صدایی از آنها در نمی‌آید.

وی با طرح این سئوال که چرا کنگره آمریکا در قبال این حکم ظالمانه و تضییع حقوق اولیه شیعیان در عربستان سعودی سکوت پیشه کرده و نفس نمی‌کشد؟ تصریح کرد: این مسئله نشان‌دهنده دروغ بودن ادعای دموکراسی و حقوق بشر غرب است.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: من تکرار می‌کنم این کار آثار و پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی برای عربستان سعودی دارد و گمان نمی‌کنم عقلای آنها دست به چنین کاری بزنند.

وزارت امور خارجه نسبت به حکم اعدام شیخ نمر اقدام کند

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، در دیدار نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن محکوم کردن حکم اعدام شیخ نمر اظهار کرد: حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه‌ شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است. روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است.

وی ادامه داد: آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه‌‌ کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثر علمای اسلام و همچنین قاطبه‌ مسلمانان را به آنان ابلاغ کرده و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد کند.

هدف از حکم اعدام شیخ نمر مبارزه با پدیده بیداری اسلامی در منطقه است

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز ضمن محکومیت این حکم در پیامی تاکید کرد: خبر اعلام حکم اعدام برای عالم مبارز شیعی جناب آقای شیخ یوسف نمرالنمر خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

این در حالی است که شیعیان مظلوم سرزمین حجاز، در روزگاری که فریاد مدعیان حقوق بشر گوش جهانیان را کر کرده‌، از کمترین حقوق انسانی که همانا آزادی بیان است برخوردار نیستند و ظلم و ستم رژیم آل سعود را تحمل می‌کنند.

بی‌تردید هدف از اعلام این حکم در این برهه از زمان، مبارزه با پدیده بیداری اسلامی و تحولات مهم منطقه به نفع جهان اسلام است.

پیروزی‌های مسلمانان در یمن، ناکامی آمریکا و هم‌پیمانانش در سوریه، لبنان و عراق، زوال قریب‌الوقوع گروه‌های تکفیری همچون داعش، باعث شده تا استکبار جهانی با فشار بر دولت عربستان و رویه‌ای که خود رژیم آل سعود در پیش گرفته است، شیعیان حجاز را ناامید سازد، غافل از آنکه شیعیان مظلوم این کشور و دیگر نقاط جهان، راه سید‌الشهدا (سلام الله علیه) را با تمام قدرت می‌پیمایند و در برابر استکبار جهانی و ایادی منطقه‌ای آن، خواهند ایستاد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت این حکم ننگین و ظالمانه، آزادی این روحانی مبارز را خواستار است.

مجامع بین‌المللی و طرفداران حقوق بشر فجایع عربستان را رصد کنند

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه به حکم اعدام شیخ نمر در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: این عالم برجسته و مبارز دو سال است که زیر شکنجه‌های فراوانی قرار گرفته است؛ به مجامع بین‌المللی و طرفداران حقوق بشر توصیه می‌کنیم سری هم به عربستان بزنند و مسائل را از نزدیک رصد کنند؛ معتقدیم جهان تشیع و اسلام، علما و مراجع بزرگوار شیعه این حرکت عربستان را به شدت محکوم می‌کنند.

حکم دادگاه عربستان با آزادی‌های سیاسی افراد و حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در تناقض کامل است

در بیانیه جامعةالمصطفی العالمیه ضمن محکومیت شدید حکم اعدام روحانی برجسته شیعه آمده است: دادستانی عربستان در اقدامی عجیب و به دور از هرگونه دلیل منطقی، حکم اعدام «آیت‌الله شیخ نمر» و 26 نفر از فعالان سیاسی این کشور را در حالی صادر کرد که این روحانی شیعه هرگز دست به سلاح نبرده و همیشه و در همه حال و بر مبنای آزادی بیان، فقط و فقط به بیان دیدگاه‌های خویش در حدود آزادی‌های حداقلی سیاسی پرداخته که جزو حقوق مسلم شهروندی انسان‌هاست.

با این حال، نیروهای امنیتی عربستان با اتهام‌های واهی، این روحانی شیعی را به طرزی عجیب دستگیر کرده و پس از ماه‌‌ها شکنجه روحی و جسمی، او را محارب دانسته و حکم اعدام این فعال سیاسی و روحانی بلندمرتبه را صادر کرده‌اند.

ناگفته پیداست که حکم دادگاه عربستان با آزادی‌های سیاسی افراد و حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها در تناقض کامل است و زمینه‌ساز دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای در دنیای اسلام خواهد شد و پس از آتشی که آل سعود به پا کرد، آرام نگه داشتن دوست‌داران این روحانی عظیم‌الشأن نیز بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

جامعةالمصطفی ضمن محکوم کردن حکم دادگاه عربستان، بر رعایت حقوق اقلیت‌ها و گروه‌های مختلف اسلامی تأکید کرده، از همگان می‌‌خواهد به جای ایجاد تفرقه و اختلاف‌افکنی در دنیای اسلام، به فکر وحدت و برادری باشند و همچون گذشته، بار دیگر، اعلام می‌دارد که همه حکومت‌ها، جریان‌ها و تفکرات دنیای اسلام، باید به جای خاموش کردن صدای مخالفان، زمینه بحث علمی و بیان دیدگاه‌های افراد را در بستری امن فراهم سازند.

آزادی شیخ نمر سبب ایجاد امنیت برای آل سعود و ثبات در منطقه می‌شود

آیت‌الله کعبی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه نیز با تاکید بر اینکه این عالم بدون انجام هیچ‌گونه جرمی و فقط به دلیل گفتن حقایق و واقعیت‌های موجود در منطقه به اعدام محکوم شده است اظهار کرد: آیت‌الله نمر به دلیل دفاع از بی‌گناهانی که بی‌جهت زندانی شدند به شکل کاملاً غیر قانونی و خلاف همه ضوابط بین المللی و شرعی بازداشت  و دو سال است که به وحشیانه‌ترین شکل ممکن در زندان‌های آل سعود شکنجه شده و در نهایت نیز حکم اعدام وی بر خلاف قانون صادر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حکم اعدام شیخ نمر با واکنش همه آزادی خواهان جهان مواجه شد و این موضوع از شیعه و سنی فراتر رفت و موضوع مربوط به اسلام آمریکایی و اسلام ناب است، چون هدف از اعدام ادب کردن است اما این چگونه راه ادب کردنی است که سبب بیشتر شدن مشکلات می‌شود. اگر دولت سعودی این حکم را تغییر دهد و آیت‌الله نمر را آزاد کند، سبب ایجاد امنیت برای آل سعود و ثبات در منطقه می‌شود و باب گفت‌و‌گو و تفاهم را باز می‌کند و تنش‌های موجود را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: اگر دولت سعودی بخواهد آیت‌الله نمر را اعدام کند، با واکنش شدید حوزه‌های علمیه و روحانیت روبرو می‌شود و روابط را سخت‌تر می‌کند، بنابراین آل سعود باید به خود بیاید و نسبت به این موضوع کوتاه بیاید.

واکنش‌های شدید مراکز علمی، حوزوی، دانشگاهی و همچنین شخصیت‌های برجسته جهان اسلام و برخی سازمان‌های بین‌المللی به صدور حکم اعدام شیخ نمر توسط دادگاه عربستان همچنان ادامه دارد. یقیناً اجرای چنین حکمی تشنج و اختلاف گسترده‌ای را در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد که منافع زیادی را عاید دشمنان اسلام خواهد کرد و امید است حکام آل سعود بر اثر این واکنش‌ها و مخالفت‌ها از رای ناعادلانه خود بازگشته و خطر جدی که جهان اسلام را تهدید می‌کند اجتناب کنند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین