تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
plusresetminus
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز(دوشنبه) برگزار شد، پیرامون تعرض به کنسول‌گری ایران در بصره و سفارت کشورمان در پاریس، اظهار داشت: در هر دو مورد موضع گیری‌های لازم صورت گرفته است و شخصا تصور می‌کنم ارتباطی به صورت مستقیم میان دو حادثه وجود ندارد.
۰
کد مطلب : ۱۷۸۳۹۱
احتمال نشست وزرای خارجه ۱+۴ در نیویورک/ روحانی به نیویورک می‌رود

 

وی گفت: در مساله بصره، توسط عناصر مشخصی که وابستگی به یکی از کشورهای فرامنطقه‌ای داشتند، تلاش کردند در این برهه خاص بر روابط دو ملت ایران و عراق تاثیر بگذارند که خوشبختانه همان‌گونه که پیش بینی می‌شد به دلیل میزان استحکام روابط دو کشور به هدف خود نرسیدند.

قاسمی افزود: در پاریس مساله دیگری بود و کسانی که وابسته به گروهی تروریستی بودند این تعرض را ترتیب دادند و صدماتی هم وارد آوردند. بر این اساس با دولت فرانسه تماس‌های لازم انجام گرفت و قرار شد در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت بگیرد؛ بار دیگر تاکید می‌کنم که هیچ ارتباطی میان این دو حادثه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عملی کردن تعهدات اروپایی‌ها در برجام، تصریح کرد: تصور می‌کنم ما در مسیر نسبتا درستی حرکت می‌کنیم، تماس‌های مستمر ما با طرف‌های اروپایی ادامه دارد و طرح های قبلی که امکان عملیاتی شدن نداشت را کنار گذاشتیم و در حال پیگیری مکانیزم‌های جدیدی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تماس‌های فنی میان دو طرف ادامه دارد و با سرعت بیشتری نسبت به قبل در حال حرکت هستیم و امیدوارم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیداری میان وزرای خارجه چهار بعلاوه یک صورت بگیرد. فکر می‌کنم باید کمی صبور بود تا دید طرح ها و برنامه‌های جدید می تواند رضایت طرف ایرانی را به همراه داشته باشد یا خیر.

قاسمی در خصوص تامین امنیت مراسم‌های عزاداری در خارج از کشور با توجه به شرایط فعلی، گفت: ما همیشه در تمام سفارتخانه‌های خود در همه کشورهای جهان مراسم‌های ملی و مذهبی خود را با حضور ایرانیان با امنیت کامل برگزار کردیم و امسال هم نگرانی نداریم و دولت های میزبان هم وظیفه دارند که امنیت اماکن دیپلماتیک را تامین کنند. یک حادثه یا دو حادثه نمی‌تواند جمع بندی خاصی را القا کند که نمایندگی‌های ایران امنیت لازم را ندارند. با هوشیاری لازم از طرف وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط هیچ نگرانی در این خصوص نداریم.

سفیر ایران در هند انتخاب شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عدم حضور سفرای ایران در هند و چین، اظهارداشت: این کار مراحل خاص خود را دارد و به طور طبیعی زمان‌بر است و شاید ماه‌ها طول بکشد و بار دیگر تاکید می‌کنم که چین و هند از شرکای خوب ایران به حساب می آیند.

وی گفت: سفیر جدید الورود ایران در چین با توجه به نیازی که دولت به حضور ایشان در بانک مرکزی داشت، به سمت رئیس کلی بانک مرکزی منصوب و مراحل جهت اعلام سفیر جدید از همان زمان آغاز شد و نبود سفیر علیرغم موقعیت و جایگاه بالایی که دارد، به معنای عدم انجام هیچ اقدامی از سوی سفارت خانه‌ها نیست.

قاسمی همچنین گفت: سفیر ایران در هند مشخص شده و بخش عمده مراحل داخلی و خارجی اش را طی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیان برخی خاطرات از سوی جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا از ملاقات‌های خود با ظریف و حواشی بوجود آمده در قبال آن، گفت: فکر می‌کنم امروز شاهد جدلی میان دولت فعلی آمریکا و اپوزیسیون آن هستیم که به صلاح نیست به این مساله چندان ورودی داشته باشیم و این بحث دیدارهای آقایان کری و ظریف هم در این قالب قابل تفسیر است.

وی افزود: این دیدارها در ادوار نزدیک انجام نشده بلکه در گذشته و بصورت رسمی یا غیر رسمی در حاشیه برخی اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس امنیتی مونیخ یا ژنو و امثال آن بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آقای کری در دوران آقای ترامپ دیگر مسئولیت ندارد و نمی‌توان دیدار میان آقایان ظریف و کری را در حاشیه اجلاس‌های بین المللی به مثابه دیداری رسمی در نظر گرفت، من فکر می‌کنم این مساله داخلی مرتبط با آمریکایی‌ها است که ما هم بهتر است به آن ورود نداشته باشیم.

قاسمی ادامه داد: همواره در مذاکرات با طرف آمریکایی موضوعات بحث در چارچوب مشخصی بوده است و عمدتا مساله برجام بوده و نه مساله دیگری.

وی گفت: اگر در حاشیه اجلاس های مختلف بین المللی سلام و احوال پرسی صورت گرفته باشد، در چارچوب ملاقات و دیدارهای رسمی نیست و نباید اجازه دهیم در دامی که آمریکایی‌ها برای جمهوری اسلامی ایران پهن کرده‌اند گرفتار شویم؛ باید ببینیم با گذشت زمان این مساله در آمریکا چگونه پیش خواهد رفت و تاکید می‌کنم که نباید در خصوص مسائلی که برای ما مورد نیاز نیست و واقعیتی هم ندارد ورود پیدا کنیم.

رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در خصوص سطح حضور ایران در نشست شورای امنیت که قرار است همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و به ریاست امریکا برگزار شود، بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد داشت. چرا که ما فرصت حضور در این نشست را برای جمهوری اسلامی ایران مغتنم می دانیم و به همین دلیل هم در سطح رئیس جمهور و هم در سطح وزیر امور خارجه شرکت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات حاضر در این نشست ملاقات و دیدارهایی در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه خواهیم داشت و همانطور که گفتم از این فرصت به نحو مقتضی در جهت تامین منافع ملی خود بهره خواهیم برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در خصوص نشست شورای امنیت به ریاست آمریکا صاحبنظران در داخل می توانند به بیان دیدگاه ها و نظرات مختلف خود بپردازند که این امر مبارک و خوبی است؛ همه باید کمک کنند تا مسئولین بتوانند از این فرصت به بهترین نحو ممکن در جهت تامین منافع ملی بهره ببرند. در خصوص چگونگی برگزاری نشست شورای امنیت و نحوه حضور ما در آن نشست پس از تصمیم‌گیری اطلاع رسانی لازم را خواهیم داشت.

آمریکا همواره در پی تخریب روابط ما با دیگران است/ پیگیر وضعیت مسلمانان چین هستیم

قاسمی در خصوص نشست سه جانبه میان معاونین وزرای امور خارجه ایران، هند و افغانستان تصریح کرد: هر کشوری سیاست های خود را در جهت تامین منافع ملی خود تنظیم و اجرایی می کند و ما هم همواره به آن احترام می گذاریم و امیدواریم این قبیل نشست ها و رایزنی ها میان کشورهای منطقه با توجه به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم بتواند تاثیرات مثبت بیشتری را در جهت تامین منافع و امنیت ملی ما و همچنین ایجاد و گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته باشد.

وی در خصوص اظهارات اخیر پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در خصوص وضعیت مسلمانان چین در این کشور دخالت می کند، بیان کرد: همانطور که بارها گفتم نمی‌توان چندان اهمیتی به صحبت های مطرح شده از سوی مقامات آمریکا داد. دولت آمریکا همواره در طول چهار دهه اخیر و به خصوص در دوره دولت جدید این کشور در پی تخریب روابط ایران با ملت ها و دولت های جهان بوده و است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از اصول کلی سیاست خارجی ایران حمایت از مسلمانان در اقصی نقاط جهان است و ما به طور طبیعی پیگیر وضعیت مسلمانان چین از دولت آن کشور هستیم و ارتباط ما با چین خارج از فضاسازی های دشمنان است که می‌خواهند روابط ما را با آن کشور دچار اختلال کنند.

پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند مفتوح است/ در زمان مناسب اقدام مقتضی می‌کنیم!

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند چیست و آیا ایران قصد اقدام متقابل در این خصوص را دارد یا خیر، بیان کرد: پرونده مذکور همچنان از نظر ما مفتوح است و در حال پیگیری این موضوع هستیم و بار دیگر بر این مساله تاکید می‌کنم که ما برای خود حق اقدام متقابل قائلیم و در زمان مناسب خود حتما اقدام مقتضی و لازم را با توجه به پارامترهای مختلفی که وجود دارد، انجام خواهیم داد و در این ارتباط، وزارت امور خارجه به همراه دیگر دستگاه های مرتبط با این موضوع همکاری ها و پیگیری های لازم را تا کسب نتیجه مناسب ادامه خواهند داد.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا سیاست نفتی جدید روسیه را می توان به نوعی تصاحب بازار نفت ایران در جهان به شمار آورد یا خیر، گفت: ما با روسیه در حوزه های مختلفی از جمله انرژی، نفت و گاز ارتباطات و همکاری های خوب و گسترده ای داریم و این مسئله برای هر دو کشور به عنوان تولید کننده‌های بزرگ انرژی بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سیاست اتخاذ شده از سوی روسیه در حوزه فروش نفت را نمی‌توانم به طور قطعی سیاستی در جهت تصاحب بازار نفت ایران قلمداد کنم و در این ارتباط مقامات نفتی کشورمان توضیحات بیشتری را ارائه خواهند داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اختلاف نظری میان آقایان ظریف و روحانی در خصوص حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و جلسه شورای امنیت که همزمان در نیویورک برگزار خواهد شد وجود دارد یا خیر، گفت: ما در وزارت امور خارجه همه دیدگاه ها را مدنظر قرار می دهیم و پارامترهای موجود در این خصوص را جهت تصمیم گیری نهایی ارزیابی می‌کنیم. حضور ما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است؛ چراکه از نظر ما حضور در این نشست می‌تواند به عنوان فرصتی در جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی کشور تلقی شود و همچنین اینکه می توان در حاشیه این نشست ها با مقامات حاضر در خصوص روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دیدار و گفتگو در سطوح بالا را داشت. آنچه در خصوص اختلاف نظر میان آقایان ظریف و روحانی مطرح می شود واقعیت ندارد و قویا آن را تکذیب می کنم، چرا که در میان مقامات و مسئولان به خصوص در حوزه سیاست خارجی همدلی و همزبانی وجود دارد.

قاسمی در خصوص تردد غیرقانونی برخی از اتباع افغانستان از مرز ایران به سمت ترکیه گفت: موضوع تردد غیرقانونی اتباع کشورهای مختلف از مرزهای میان ایران با برخی کشورهای همسایه موضوع جدیدی نیست اما در خصوص تعداد و مکانیزم این ترددها اطلاع دقیقی ندارم ولی فکر می کنم وزارت کشور، نیروهای امنیتی و نظامی بتوانند جزئیات و اطلاعات بیشتر و بهتری را در اختیارتان قرار دهند.

نمی‌خواهیم در حل مساله ادلب، مردم آسیب ببینند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت موجود در سوریه و مسئله ادلب افزود: وضعیت جنگ سوریه موضوعی فرسایشی و طولانی است و امروز مبارزه با تروریسم در آن کشور در وضعیت خاصی قرار دارد. منطقه ادلب به عنوان تنها منطقه ای که هم تروریست ها، هم مردم و دیگر گروه ها در آن منطقه حضور دارند، به عنوان مسئله ای مهم و حیاتی در سوریه به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: سیاست ایران در قبال سوریه که خواهان ایجاد ثبات، امنیت، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن کشور است، روشن و مشخص است و ما امیدواریم که هر چه زودتر منطقه ادلب هم از لوث وجود تروریست ها پاک شود.

قاسمی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت بالایی دارد مسائل انسان دوستانه است و ما با حساسیت بالایی این موضوع را پیگیری می کنیم، گفت: ما به دنبال حل مسئله ادلب و پاکسازی آن منطقه به نحوی هستیم که به مردم آنجا صدمه و آسیبی وارد نشود و این موضوع را با دولت های سوریه، ترکیه و روسیه به طور هماهنگی پیگیر هستیم و دنبال می کنیم تا در نهایت بتوانیم موضوع ادلب را بدون تلفاتی انسانی حل و فصل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: حضور ما در سوریه مستشاری است و ما در هیچ عملیاتی شرکت نمی کنیم و همان طور هم که بارها اعلام کردیم حضور ما در آن کشور به درخواست دولت رسمی سوریه بوده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت شهروند ایرانی دستگیر شده در استرالیا افزود: این موضوع همچنان توسط سفارت ما در استرالیا و سفارت آن کشور در تهران در حال پیگیری است و تا این لحظه اطلاع جدیدی که قابل بیان باشد متاسفانه دریافت نکرده ایم و امیدواریم با کسب اطلاعات دقیق تر و بیشتر از این موضوع بتوانیم هر چه زودتر جزئیات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

تنها سه سفیر ایران در چارچوب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، جایگزین می‌شوند

قاسمی  در پاسخ به این سؤال که طرح منع به کارگیری بازنشستگان در ادارات دولتی منجر به بازنشستگی چند سفیر کشورمان خواهد شد، گفت: ما تنها سه سفیر داریم که شامل حال این مسئله می شوند که به زودی هم بازنشسته خواهند شد و امیدوارم مراحل جایگزینی سفرای جدید به جای آن سه نفر هر چه زودتر طی شود و سفرای جدید ما بتوانند در کشورهای محل ماموریت خود فعالیت خود را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ما غرامت های حاصل از تعرض به سفارتخانه های خود را در کشورهای دیگر از دولت های میزبان پیگیری خواهیم کرد یا خیر، تصریح کرد: هر جا که به سفارتخانه های ما تعرضی صورت بگیرد، ما هم به دولت میزبان اعتراض خواهیم داشت و هم خسارت های لازم را از آنها پیگیری می کنیم و در این رابطه ذره ای کوتاهی نخواهیم کرد و بسیار جدی هستیم، از طرفی این وظیفه هر دولتی است که امنیت دیپلمات های ما را در کشورهای خود تامین کنند و در مورد یکی دو حادثه اخیر هم که پیش آمد، ما با جدیت تمام و در اشکال مختلف تا حصول نتیجه لازم و مناسب پیگیری می کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه دیپلماسی نسبت به کشورهای حوزه آسیای میانه به صورت منفعلانه عمل می کند یا خیر، گفت: فکر نمی کنم چنین چیزی باشد و ما نسبت به کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز نه تنها منفعل نیستیم بلکه با اکثر کشورهای آن منطقه ارتباطات خوب و گسترده ای هم داریم، چرا که این منطقه از منظر سیاست خارجی ایران دارای اهمیت و جایگاه والایی است.

هیچگونه دستور کاری برای مذاکره با آمریکا نداریم

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای مذاکره احتمالی با آمریکا شروطی را در نظر دارد یا خیر، تصریح کرد: با توجه به وضعیت ایجاد شده مبنی بر خروج غیرقانونی دولت آمریکا از برجام و تلاش آمریکا برای اعمال فشار و تنگ کردن فضا علیه ایران، هیچ گونه دستور کاری مبنی بر مذاکره با آمریکا را نداریم و بنابراین هیچ گونه شرطی هم برای این امر محال در دستور کار ایران قرار ندارد. ما بارها اعلام کرده ایم در خصوص مسائلی که مرتبط با حوزه دفاعی و توانمندی های نظامی ما می شود با هیچ فرد خارجی مذاکره نکرده و نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تداوم گفتگوها میان  ایران و اروپا در قالب برجام اظهارداشت: مذاکره میان دو طرف در سطح کارشناسی همچنان ادامه دارد و نشست وزرای خارجه ۱+۴ هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد، ولی هیچ گونه برنامه ای در خصوص سفر مقامات سطح بالا میان دو طرف در دستور کار وجود ندارد.

وی در خصوص همکاری میان برخی شبکه های فضای مجازی با گروه های تروریستی و واکنش وزیر امور خارجه کشورمان به این اقدام از سوی توئیتر گفت: این یک اصل مشخص است که گروه‌های تروریستی مورد حمایت وسیع آمریکایی‌ها هستند و اینکه آنها نمی‌توانند بدون حمایت از سوی آمریکایی ها به بقای خود ادامه دهند.

قاسمی افزود: توئیت آقای ظریف در این ارتباط هم همچون دیگر پیام های دیگر ایشان اثر خود را خواهد گذاشت و همه باید به این مسئله کمک کنیم که مدیران توئیتر در دام گروه های تروریستی آگاهانه یا غیرآگاهانه اسیر نشوند و مسیر کاری خود را به طور مستقل دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این نوع بیان از سوی آقای ظریف آثار خودش را خواهد گذاشت و این مسئله را باید همه توجه کنیم که آمریکا تلاش می کند در جهت منافع خود و در راستای تشویش افکار عمومی ایران اقدامات مختلفی را انجام دهد که خوشبختانه با آگاهی بالایی که مردم ما دارند، این نوع رفتارهای آنها عمدتا اثرگذار نخواهد بود و امروز شاهدیم که گروههای تروریستی هم تا حد زیادی دچار سرخوردگی شده اند، چرا که احساس می کنند نتوانسته اند بر جامعه ایران اثرگذار باشند.

بسیاری از مهاجمان به کنسولگری ایران در بصره دستگیر شدند

وی در خصوص حادثه ایجاد شده در بصره که در جهت تخریب روابط میان ایران و عراق طراحی شده بود، افزود: مردم و دولت عراق بسیار از این واقعه ناراحت و متأسف شدند و تا جایی که اطلاع داریم بسیاری از مهاجمان به کنسولگری ایران دستگیر شده و اطلاعات خوبی از آنها به دست آمده است.

قاسمی در پایان گفت: ما از ابتدا می دانستیم که ماجرای بصره بسیار معنادار و با جهت گیری خاصی از سوی کشور یا کشورهای مشخصی هدایت می شده و خوشبختانه نتوانست به هدف مورد نظر خود که همان تخریب روابط دو ملت و دولت بود، دست یابد.

منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین