تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
plusresetminus
حزب الله: «امنیت خلیج فارس، بخشی از امنیت جمهوری اسلامی است»، این را فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی می گوید و از تلاش نیروهایش در پیشبرد اهداف والای ملی حتی کیلومترها دورتر از مرزهای آبی کشور و در تنگناها و روزهای سیاه تحریم صحبت می کند.
۰
کد مطلب : ۱۸۷۸۷۸
ناو‌های آ‌مریکایی ۲۴ ساعته تحت رصد جمهوری اسلامی هستند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره تاریخچه و ایده ساخت ناوشکن سهند در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نداجا در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی علاوه بر دریا‌های تحت حاکمیت کشور، از منطقه‌های انحصاری اقتصادی، مرز‌های آبی سرزمینی و فلات قاره به صورت شبانه‌روزی پاسداری کرده است، گفت: حضور در دریا‌های آزاد و خطوط مواصلاتی دریایی جهان هم برای حفظ منافع جمهوری اسلامی و برقراری امنیت از سال‌های اخیر در دستور کار نیروی دریایی قرار گرفته است.
وی افزود: پس از ثبت کارنامه پر افتخار نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس، سازندگی و عمق‌دهی انقلابی به تجهیزات موجود از اقدام‌های مهم نداجا در زیر بار تحریم‌های سنگین چهل ساله است.
 
طومار نیروی دریایی صدام ۶۰ روزه پیچیده شد
خانزادی ادامه داد: حرکت مقتدرانه‌ای که از نسل انقلاب و تلاش جوانان مملکت به خاطر داریم، موجب بهترین کاربری و بهره‌مندی از تجهیزات ساخته غربی‌ها در دفاع مقدس شد. جنگی که در آن بیشتر کشور‌های جهان، دشمن را همراهی کردند و جمهوری اسلامی با همان تجهیزات محدود پیروز شد. حدود ۶۰ روز ابتدایی دفاع مقدس در ۷ آذر ۱۳۵۹، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، طومار نیروی دریایی رژیم بعث عراق را در هم پیچید و نیروی بعثی تا آخر جنگ تحمیلی، امکان حضور در دریا را پیدا نکرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی احساس نیاز برای جایگزینی تجهیزات به دلیل فرسودگی، موضوع سازندگی را بسیار جدی‌تر کرد، یادآور شد: هیچ کشوری در طول تاریخ انقلاب اسلامی، تجهیزات دفاعی به کشور ما نمی‌داد و جمهوری اسلامی هم مطالبه‌ای نداشت.
 
خانزادی افزود: تجهیز از بیرون کشور، وابستگی ایجاد می‌کند؛ یعنی اقتدار دفاعی عاریه‌ای، همراه با اتکای ایران به بیگانگان رقم خواهد خورد. نداجا به همین دلیل، ساخت تجهیزات را با اندازه‌های کوچکتر آغاز کرد و سپس با شناور‌های تندرو و ناو‌های توپ‌دار برای گشت‌های ساحلی و ناو‌های موشک‌انداز از کلاس پیکان، سازندگی را تداوم بخشید که اولین آن، در دریای خزر به آب انداخته شد.
 
وی ضمن اشاره به مأموریت گشت شناور پیکان در دریای خزر برای تثبیت امنیت و صلح منطقه، اظهار کرد: خزر دریای صلح و دوستی است و همسایگان این دریا برای مقابله با حضور بیگانگان، در کنار هم هستند و رسیدن به هدف یاد شده، کشور را به ساخت تجهیزات دفاعی نیازمند می‌کند.
 
دماوند پس از سانحه‌ در حال احیاست
خانزادی ادامه داد: شناور‌های رزمی باید در شرایط خشن دریای خزر حضور داشته باشند؛ به همین خاطر، کار ساخت ناوشکن هم در کنار ناو‌های موشک‌انداز آغاز شد و جماران، نخستین ناوشکن تولید جمهوری اسلامی ایران در قالب پروژه موج است که ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ با حضور مقام معظم رهبری در بندر عباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر لزوم وجود ناوشکن برای برقراری امنیت منطقه‌های دریایی، گفت: منطقه‌های شمالی خلیج فارس و امتداد این ساحل گسترده در جنوب کشور، به ایران عزیز تعلق دارد؛ پس برقراری امنیت، نیاز به تجهیزات جدید دارد.
 
خانزادی با بیان اینکه رویکرد گذشته نیروی دریایی ارتش، فعالیت در اندازه آب‌های ساحلی بوده است، تصریح کرد: نداجا برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در راستای حرکت به سمت آب‌های آزاد و پیشرفت پیاپی پروژه‌های موج اول تا سوم، ساخت و توسعه تجهیزات را آغاز کرد که علاوه بر جماران در ناوگان جنوب، شناور‌های سهند و دماوند هم تولید شدند.
 
وی افزود: شناور دماوند اکنون با وجود سانحه‌ای که اتفاق افتاد، در حال احیا است و به ملت ایران متعهدیم که تا پایان امسال به چرخه بازگردد؛ با پیشرفت‌های نیروی دریایی در این زمینه، امیدواریم تا پایان سال آماده به آب اندازی شود.
 
سهند انگلیسی عرشه ای برای بالگرد نداشت
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: سهند نام ناوشکن جمهوری اسلامی ایران است که در رویارویی با آمریکایی‌ها در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ جانانه در جنگی نابرابر، آسیب دید و غرق شد. اکنون سهند جدید با قابلیت‌های بیشتر زنده شده و به چرخه عملیات بازگشته است.
 
وی ادامه داد: شناور اولیه سهند را از انگلستان خریداری کرده بودیم و امکان پرواز و نشستن هلی‌کوپتر را نداشت، اما سهند فعلی عرشه بسیار مناسبی برای نشست و برخاست بالگرد‌های بسیاری بزرگ را دارد؛ علاوه بر این، سامانه رانش بسیار قدرتمند و مدت دریامانی بسیار بیشتر از ویژگی‌های سهند جدید است.
 
خانزادی اظهار کرد: دریانوردی مداوم و افزایش سرعت اقتصادی سهند جدید باعث شده تا آن‌جایی که ملت عزیز ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی اراده کند، پرچم کشور را در دریا‌های آزاد و اقیانوس‌ها به اهتزاز در آورد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ساخت این ناوشکن از سال ۹۰ شروع شد و در ۷ آذر ماه امسال، مصادف با روز نیروی دریایی به این نیرو تعلق یافت، تصریح کرد: تولید شناور‌های پیشین حدود ۱۲ سال به طول می‌انجامید، اما زمان ساخت سهند را به نصف رساندیم و مدت احیای ناوشکن دماوند به ۱۸ ماه کاهش پیدا کرد. ضمن اینکه متعهد هستیم این زمان را در سال‌های آ‌ینده کوتاه‌تر کنیم.
 
امنیت جذر و مدی ماندگار نخواهد بود
خانزادی درباره فناوری دفاعی و تلاش متخصص‌های کشور، اظهار کرد: معمولا سرریز فناوری در همه کشور‌های دنیا، از بخش دفاع به سایر بخش‌های جامعه منتقل می‌شود؛ یعنی بخش دفاعی این قدر پیشرفت می‌کند که بقیه جامعه را به پیشرفت و بلوغ می‌رساند. مطالبه های بسیاری از نیروی دریایی برای ساخت ناوشکن وجود داشت و همین موضوع سبب شد تا در آغاز کار بیش از پیش تلاش کنیم و اکنون مفتخریم که فرزند و سرباز این کشور هستیم و کار ساخت اولین ناوشکن با نام جماران به دست فرزندان نیروی دریایی آغاز شده است.
 
وی با بیان اینکه پس از ساخت جماران، وزارت دفاع هم دست از تلاش برنداشت و ناوشکن دماوند را تولید کرد، گفت: اشتیاق فرزندان جمهوری اسلامی ایران برای سازندگی و افزایش اقتدار نیروی دریایی، موجب شده که شب و روز نشناسند و ساخت ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها را به صورت شبانه روزی و در سه شیفت اجرا کنند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: کار ساخت تجهیزات در سال‌های آ‌ینده به زیر یک سال خواهد رسید و این به معنای جلوه‌گری برکت انقلاب و اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که جوانان ما در این راه، شعار «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور رساندند و منتظر کمک هیچ کسی از خارج کشور نیستند.
 
خانزادی تصریح کرد: اگر در دریا حضور نداشته باشید، جایتان را پر می‌کنند و اگر برای منافع‌تان نجنگید، منافع شما را خواهند برد. امنیتی که دیگران برای شما امنیت ایجاد کنند، امنیت عاریه‌ای است و آن روزی که بخواهند امنیت تأمین می‌شود و آن روزی که نخواهند، دیگر امنیتی وجود نخواهد داشت. اگر بیگانه‌ای هم امنیت را برقرار کند، این امنیت جذر و مدی است و یک لحظه مانند آب بالا می‌آید و بعد از آن پایین می‌رود. آن‌ها هر چه را که با خود می‌آورند، قطعا روزی خواهند برد.
 
چرخ اقتصاد کشور از طریق تامین امنیت دریایی به حرکت درمی‌آید
وی با تأکید بر اینکه امنیت منطقه به عنوان موضوع کلیدی برای مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی، قابل «دیگر سِپاری» نیست، اظهار کرد: برای تأمین امنیت، تولید ناو و ناوشکن و حضور در دریا الزامی می‌شود. حضور سهند در دریا، گشت زنی و اهتزاز پرچم در مقابله با هرگونه تعرض به منطقه‌های دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی، قطعا بازدارندگی تولید می‌کند و مولد امنیتی است که در سایه‌ آن، چرخ اقتصاد کشور از طریق دریا به حرکت درمی‌آید.
 
خانزادی شناور سهند را نشانه اقتدار و امنیت در دریا دانست و یادآور شد: مطابق فرموده رهبر معظم انقلاب که «مظهر اقتدار ملت در دریاست» و «نفس حضور در دریا قدرت است ولو اینکه بر روی آن شناور، فلان موشک هم نباشد»، حضور در دریا و ساخت تجهیزات و ناوشکن‌ها برای دفاع از منافع ملی مهم است. اکنون نه تنها روی شناورهایمان موشک داریم، بلکه ناوشکن‌ها حامل پیشرفته‌ترین تجهیزات دفاعی ساخت فرزندان مملکت است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای در مأموریت ناوشکن در نظر گرفته شده است، گفت: شناورسهند، توانایی برقراری امنیت و حضور در منطقه‌های دریایی مجاور، دریا‌های آزاد و خطوط مواصلاتی دریایی و اقیانوس‌ها را دارد و بدانید که پس از الحاق سهند به ناوگان نیروی دریایی، حتما آمادگی عزیمت به اقیانوس‌ها را کسب کرده است.
 
وی افزود: تکلیفی از گذشته داریم که قدری اجرا شده و بقیه آن را با سهند اجرا خواهیم کرد. الحاق این ناوشکن به نیروی دریایی و دریانوردی اقیانوسی، به عنوان نمادی برای ناوشکن پیشین است که استکبار جهانی به آن حمله کرد.
 
ناو‌های آ‌مریکایی ۲۴ ساعته تحت رصد جمهوری اسلامی هستند
خانزادی با اشاره به اینکه پس از دفاع مقدس و برخورداری کشور از تجهیزات جدید دفاعی بومی، دشمن هیچ آگاهی، برآورد و تحلیلی از آن‌ها ندارد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی به نقطه‌ای از بازدارندگی رسیده است که بیگانگان، جرأت فکر کردن درباره تجاوز به منطقه‌های تحت حاکمیت را ندارند و اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، دشمن مطمئن باشد که سیلی محکمی از فرزندان مملکت در دریا خواهد خورد.
 
وی اظهار داشت: نداجا در ابعاد مختلف سطح و زیر دریا، ساحل‌ها و‌آسمان حضور متقدرانه دارد و شبانه‌روز، در حال پایش منطقه‌ها است. استکبار جهانی و ناو‌های آ‌مریکایی در رصد ۲۴ ساعته چشمان بیدار فرزندان این کشور هستند. هوشیاری ما اجازه هیچ تخطی و فکر تجاوز به آب‌های حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در توضیح نقشه راه آینده نداجا گفت: این نقشه بر اساس توسعه شتابان و مطابق با حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به بنده است که در آن بیان شده «انتظار دارم با استفاده از همه ظرفیت‌های نیروی دریایی و مسلح کشور، به روند موجود سرعت مضاعف بخشید».
 
وی ادامه داد: سرعت مضاعف یعنی طی سال‌های آینده، رویکرد توسعه شتابان خواهیم داشت که بخشی از آن‌ها به زیرساخت‌ها و تجهیزات مربوط می‌شود و در پی آن، ماه‌ها و سال‌های آ‌ینده، خبر الحاق تجهیزات زیرسطحی و سطحی جدید به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شنیده خواهد شد.
 
تامین امنیت خلیج فارس فقط برای ایران نیست
خانزادی با بیان اینکه تجهیزات به طور پیوسته در حال توسعه هستند، اظهار کرد: قدرت تسلیحاتی کشور با جلو رفتن زمان به لحاظ فناوری به روزتر می‌شود و بخش دیگرش به توسعه نیروی انسانی ارتباط دارد. تربیت و آموزش نیروی انسانی از ابتدای انقلاب به دست جمهوری اسلامی اجرا شده است و با گسترش مأموریت‌ها در آب‌های آزاد، نیاز به توسعه در ابعاد مختلف دارند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه امنیت مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به طور کامل برقرار است، تصریح کرد: نداجا امنیت خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را فقط برای جمهوری اسلامی ایران برقرار نمی‌کند، بلکه آرامش همه کشور‌هایی را که از این منطقه مطابق قانون‌های بین المللی راه و حقوق دریا‌ها بهره می‌برند، فراهم می‌کند.
 
خانزادی تأکید کرد: همه باید بدانند که امنیت خلیج فارس، بخشی از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و به شدت به یکدیگر وابسته هستند. برای امنیت این منطقه‌ها و دریا‌های آزاد به هیچ عنوان نیازی به حضور قدرت بیگانه‌ای نیست. آن‌ها به غیر از به هم ریختن امنیت منطقه، هیچ کمک دیگری نخواهند کرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان یادآور شد: ساخت و تولید تجهیزات بومی، نه تنها توانمندی جوانان مملکت را نمایش می‌دهد، بلکه الهام‌بخش همه ملت‌های آزاده جهان است که زیر همه فشار‌ها و تحریم‌ها، پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین فناوری‌های دفاعی در این کشور ساخته می‌شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین