تاریخ انتشارسه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
plusresetminus
حزب الله : بانک مرکزی آمارگیران خود را به ١٢‌هزارو ٧٠٠ خانوار فرستاد تا به نتایجی از بودجه خانوار شهری در سال ٩٣ دست یابد.
۰
کد مطلب : ۸۹۵۰۵
بانک مرکزی، دخل خانوارها 1.5 میلیون تومان کم آمد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، یکی از مهم‌ترین نتایج اخیر بررسی این است که هزینه همچنان از درآمد پیشی گرفته و خانوار با کسری یک‌میلیون‌و٥٠٠هزارتومانی در سال مواجه است. براساس این گزارش، هزینه ناخالص یک سال خانوارهای شهری در سال گذشته ٣٢٨ میلیون و ٧٦٠‌هزار ریال و درآمد ناخالص آنها ٣١٣ میلیون و ٩٣٤‌هزار ریال بوده است.

رشد هزینه خانوار

براساس گزارش بانک مرکزی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ٣٢٨ میلیون و ٧٦٠‌هزار ریال است که رقم ماهانه آن چیزی حدود ٢٧ میلیون و ٣٩٧‌هزار ریال می‌شود. این هزینه که شامل ارزش اجاره‌خانه شخصی نیز می‌شود، نسبت به سال ١٣٩٢ معادل ١٥,٦‌درصد افزایش داشته است.

مسکن و سوخت، بیشترین هزینه خانوار

٣٣,٤‌درصد این هزینه مربوط به «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» است که بیشترین هزینه خانوار هم محسوب می‌شود. ٢٤.٦‌درصد هم متعلق به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی است که خانوار شهری هر ماه هزینه می‌کند. ٤٠

‌درصد مابقی هزینه خانوار شامل «حمل‌ونقل» ١٠.٤‌درصد ، «کالاها و خدمات متفرقه» ٨.٤‌درصد،«بهداشت و درمان» ٥.٨‌درصد، «پوشاک و کفش» ٤.٦‌درصد، «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه» ٤.١‌درصد،«تفریح و امور فرهنگی» ٢.٣‌درصد، «ارتباطات» ٢.١‌درصد، «رستوران و هتل» ٢.٠‌درصد، «تحصیل» ١.٩‌درصد و «دخانیات» ٠.٤‌درصد می‌شود.

درآمد کمتر از هزینه

متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در سال ١٣٩٣ حدود ٣١٣ میلیون و ٩٣٤‌هزار ریال است. این رقم در هر ماه چیزی حدود  ٢٦ میلیون و ١٦١‌هزار ریال) برآورد می‌شود که نسبت به سال ١٣٩٢ معادل ١٣,٤‌درصد افزایش داشته است. 

 ٦٩.٧‌درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و ٣٠.٣‌درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی) تشکیل داده است.

٢٤‌درصد خانوارهای شهری شاغل ندارند

براساس این تحقیق ٢٣,٧‌درصد خانوارهای شهری بدون فرد شاغل گذران زندگی می‌کنند. ٥٨‌درصد خانوارهای شهری یک نفر شاغل دارند. ١٥.٢‌درصد خانوارها وضعیت به نسبت بهتری نسبت به دو گروه اول دارند به‌طوری‌که این تعداد خانوار با داشتن دو شاغل هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند. 

در مقابل ٣.١‌درصد که قابل توجه نیستند سه شاغل و بیشتر را دارا هستند. بررسی‌های بانک مرکزی در این زمینه نشان می‌دهد که خانوارهای با «یک نفر شاغل» در مقایسه با سال ٩٢ افزایش و‌ درصد خانوارهای «بدون فرد شاغل» با «دو نفر شاغل و بیشتر» کاهش داشته است.

مسکن ٢٦‌درصد خانوارها اجاره‌ای است

بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال ١٣٩٣ نشان می‌دهد که ٦٤,٤‌درصد از خانوارها در مسکن شخصی (مالک‌نشین)، ٢٥.٦‌درصد در مسکن اجاره‌ای، ٠.٨‌درصد در مسکن در برابر خدمت و ٩.٢‌درصد در مسکن رایگان سکونت داشته‌اند.

 این ارقام در مقایسه با سال ٩٢ تغییر کرده به‌طوری‌که ‌درصد سکونت در مسکن رایگان افزایش، ‌درصد سکونت در مسکن اجاره‌ای کاهش و ‌درصد سکونت در مسکن شخصی و در برابر خدمت بدون تغییر بوده است.

دو اتاقه‌ها ٤٧,٥‌درصد

نتایج به‌دست‌آمده از بررسی بودجه خانوار به ‌همین‌جا ختم نمی‌شود. بانک مرکزی تعداد اتاق‌هایی که هر خانوار شهری در آنها سکنی دارد را هم بررسی کرده است. در این بررسی‌ها مشخص شده، ٣,٥‌درصد خانوارها از «یک اتاق»، ٣٠.٤‌درصد از «دو اتاق»، ٤٧.٥‌درصد از «سه اتاق»، ١٤.٦‌درصد از «چهار اتاق»، ٢.٦‌درصد از «پنج اتاق» و ١.٤‌درصد از «شش اتاق و بیشتر»‌ استفاده کرده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین