تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
plusresetminus
حزب الله:مردم راضی‌اند، از پرداخت‌ها، از پذیرش‌هایی که حالا خیلی زود و در کمتر از دو سه ساعت انجام می‌شود، از این‌که دیگر نیازی نیست داروهایشان را خودشان بخرند و از این داروخانه به آن یکی بروند، انتظارهای طولانی‌شان در صف اورژانس برای خالی شدن تخت، تمام شده. آنها از اجرای طرح تحول نظام سلامت راضی‌اند؛ طرحی که استارتش از نیمه اردیبهشت‌ماه زده شد و با فازهایی که درمان و بهداشت را اولویت قرار داده، همچنان ادامه دارد. حالا ٥ ماهی می‌شود. همه می‌گویند:«وضعیت فعلی با گذشته قابل مقایسه نیست.»
۰
کد مطلب : ۶۶۹۰۶
طرح تحول نظام سلامت در بیمارستانهای دولتی
 شبکه خبری حزب الله ، شیما رفاهتی 
 حالا اما خیلی چیزها در مقایسه با گذشته عوض شده،‌ درصد پرداختها به ١٠‌درصد و حتی کمتر رسیده. یک هفته، ١٠ روز، یک ماه بستری فرقی نمی‌کند. مردم پول کمی را بابت دوا و درمان می‌دهند. این رضایتمندی را آمار و ارقام هم نشان می‌دهد. نزدیک به ۸۲‌درصد مردم از طرح تحول نظام سلامت، رضایت کامل دارند.
 
بیماران همه‌جا هستند، در حیاط بیمارستان، سالن انتظار اورژانس، در ورودی، بخش‌های بستری، مراکز تشخیصی. هر آن‌کس که پای صندوق رفته و هزینه‌ها را حساب کرده، می‌داند که اتفاقاتی افتاده، تحولی شده. وزارت بهداشت توانست در کمتر از یک‌سال از روی کار آمدن دولت یازدهم، هزینه‌های مردم در بخش سلامت را تا ٩٠‌درصد کاهش دهد، حالا آنها هم خدمات سرپایی و هم بستری را با قیمت‌های پایینی پرداخت می‌کنند. هم تعرفه ویزیت‌هایشان کم شده هم هنگام بستری، مشکلی برای پرداخت ندارند.
 
 بیماران در بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، در بخش خدمات درمانی بستری، در شهرها ٦‌درصد و در روستاها ٤‌درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، در بخش درمان سرپایی هم که شامل همان ویزیت‌ها می‌شود، تنها ١٠‌درصد را عهده‌دار می‌شوند.» حالا بیمارانی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، از تسهیلات زیادی برخوردارند. آنهایی که بیمه نیستند، به محض ورود به بیمارستان دولتی، به سرعت و در کمتر از یک ساعت بیمه می‌شوند.
 
  از این پس، مشکلات مالی بیماران، از این هم کمتر می‌شود، ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری خدمات نسبی سلامت، این شرایط را ایجاد می‌کند. با ابلاغ کتاب ارزش‌گذاری خدمات نسبی سلامت، هزینه بیماران، کمتر از این می‌شود و تعرفه‌ها، سر و سامان پیدا می‌کنند. دیگر نه‌تنها پزشکان حتی در مطب‌ها پول اضافه‌ای از بیماران نمی‌گیرند، بلکه در مراکز درمانی هم کسی نمی‌تواند بیشتر از تعرفه‌های مصوب کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، پول بیشتری از مردم بگیرد.» همچنین وعده داده شده که اضافه پرداختی بیماران از پانزدهم آبان به‌طور کامل حذف شود.
حالا زایمان‌های طبیعی که در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود، کاملا رایگان است. این بخشی از برنامه طرح تحول نظام سلامت برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش زایمان به روش سزارین است؛ کاری که توانسته از ابتدای اجرای این طرح، میزان زایمان سزارین را در این مراکز ٥‌درصد کاهش دهد. در این مدت بیش از ١٦٢‌هزار زایمان طبیعی در ٣٨٠ بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت به صورت رایگان انجام شد که حدود ٣٠٦‌هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه‌ها پرداخت شده است.
هرچند هزینه بستری کم شده اما کیفیت ها باید ارتقا پیدا کند.
بیشتر بیماران در اورژانس منتظر خالی شدن تخت‌های بخش بستری هستند، انتظارشان اما طولانی است. بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمارستان‌های دولتی با افزایش چندبرابری بیماران مواجه شد؛ بیمارانی که خیلی‌هایشان از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند. همه اینها در شرایطی است که تا پیش از اجرای این طرح، به گفته مسئولان بیمارستان‌ها، این مراکز با کاهش بیماران از شهرستان‌ها مواجه شده بودند. حالا ولی خیلی‌هایشان به تهران می‌آیند.
حالا ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی و مراکز وابسته به وزارت بهداشت، رایگان شدن زایمان طبیعی، حضور پزشک متخصص مقیم به صورت ٢٤ساعته در این بیمارستان‌ها، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و ارتقای سیستم اورژانس هوایی و برداشتن بار سنگین درمان از دوش بیماران نیازمند، گام بزرگ وزارت بهداشت در نظام سلامت به شمار می‌رود؛ گامی که با حمایت مالی دولت همراه بوده. با اجرای فازهای دیگر طرح تحول نظام سلامت، مشکلات بیماران در بیمارستان‌های دولتی که مورد گلایه آنهاست هم به تدریج مرتفع می‌شود. مردم از کیفیت درمان راضی هستند چراکه می‌دانند پزشکان خوبی دارند و درمان‌ها با آخرین استانداردهای بین‌المللی به آنها ارایه می‌شود. آنچه باعث نارضایتی مردم شده، کیفیت خدمات است؛ خدماتی چون وقت گرفتن از مراکز درمانی، نامناسب بودن سالن‌های انتظار، زمان ویزیت پزشک و ... در این قسمت‌ها مشکلات زیاد است. اما وعده داده شده  همان‌طور که طرح تحول نظام سلامت اجرا شد، این مشکلات هم به تدریج از میان برود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین