تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
plusresetminus
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد، قانون اساسی مساله‌ای حاکمیتی است که سوری‌ها درباره آن تصمیم می‌گیرند لذا امکان قبول هر ایده‌ای که دخالت در امور داخلی سوریه باشد قابل قبول نیست و ماموریت فرستاده سازمان ملل تسهیل کردن فعالیت‌های کمیته بررسی قانون اساسی کنونی است نه اینکه خودش را طرف سوم قرار دهد.
۰
کد مطلب : ۱۸۳۴۰۲
قانون اساسی امری حاکمیتی است/سازمان ملل نباید خود را طرف سوم در این روند قرار دهد
 بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل طی سخنرانی که در جلسه شورای امنیت داشت بار دیگر بر نقش مهمی که روسیه و ایران در روند آستانه داشتند به خصوص ایده تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی کنونی براساس توافقات سوری‌ها در کنفرانس سوچی و براساس ابتکارعمل این کشورهای ضامن تاکید کرد و گفت: براساس روند آستانه دولت سوریه جزئی اساسی است و نمی‌توان آن را کنار گذاشت یا نقش مسکو و تهران را نادیده گرفت.
 
جعفری اظهار داشت: سوریه در تعامل خود با مساله تشکیل قانون اساسی کنونی براساس چند اصل حاکمیت و تمامیت ارضی آن عمل می‌کند و معتقد است  تروریسم و سرمایه گذاری بر آن در خاک سوریه جایی ندارند.
 
جعفری تاکید کرد: هر مساله‌ای در ارتباط با قانون اساسی مساله‌ای حاکمیتی است که مردم سوریه درباره آن تصمیم می‌گیرند و نمی‌توان هیچ ایده و پیشنهادی که موجب دخالت در امور داخلی سوریه می‌شود را پذیرفت.
 
پیش از این نیز وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: قانون اساسی این کشور و تمامی مسائل مربوط به آن مساله‌ای است که مردم سوریه بدون هیچ‌گونه دخالت خارجی درباره آن تصمیم می‌گیرند.
 
نماینده سوریه در سازمان ملل اظهار داشت: کمیته بررسی قانون اساسی تصمیم می‌گیرد چه بیانیه‌ای را صادر کند و هیچ کشور یا گروه دیگری همانند آنچه "کارگروه کوچک" که پیش از این نتایج فعالیت کمیته را با هدف از بین بردن هرگونه فرصتی برای پیشروی در روند سیاسی تعیین کرد، تصمیم‌ گیرنده در این زمینه نیستند.
 
وی تاکید کرد: درست نیست که هیچ‌گونه جدول زمانی ساختگی درباره کمیته بررسی قانون اساسی ایجاد شود زیرا نتایج معکوسی خواهد داشت بلکه گام‌های ما باید بررسی شده بوده و مسائل مربوط به این زمینه بدون هیچ‌گونه شتابی رسیدگی کرد.
 
این مقام دولت سوریه افزود: حدود یک ماه قبل رئیس یکی از کمیته‌های اصلی از تمامی هیئت‌ها خواست از نام رسمی نمایندگان کشورها استفاده شود تا به اصول گفت‌وگو احترام گذاشته شود.
 
جعفری در ادامه گفت: ما از اقدامات برخی کشورها که در زمینه منافع سیاسی و توجیه حملات نظامی خود تلاش می‌کنند به شدت آسیب دیدیم. برخی کشورها در شورای امنیت از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند و این برخلاف اصول بنیانگذاران این نهاد بین‌المللی است. سوریه همچنان به نقش سازمان ملل در این زمینه باور داشته و اصل حاکمیت کشورها را رعایت می‌کند. ما اولین کشوری بودیم که لیست اعضای کمیته قانون اساسی را در راستای پایبندی به نتایج کنفرانس سوچی ارائه کردیم.
 
نماینده سوریه گفت: سوریه خواهان موفقیت فرستاده سازمان ملل به سوریه است و از نقش او به عنوان کمیسر فعالیت‌های کمیته حمایت می‌کند اما او نمی‌تواند طرف سومی در این کمیته باشد و آن براساس وظایف محول شده به او طبق منشور و اصول فعالیت سازمان ملل از حیث بی‌طرفی و شفافیت و عدم مداخله در امور داخلی این کشور است.
 
جعفری باز هم تاکید کرد: سوریه دیگر مناطق باقی مانده در کنترل تروریست‌ها و تمامی گروه‌های خارجی اشغالگر و غیرمشروع آزاد خواهد کرد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین