تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
plusresetminus
حزب الله: رییس مجلس شورای اسلامی که که سفری دوروزه به بلاروس داشته است، روز گذشته ضمن ادای احترام به کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم در این کشور، با وزیر امورخارجه، رئیس مجلس سنا و نخست وزیر بلاروس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
۰
کد مطلب : ۵۰۴۳۴
گسترش روابط ایران و بلاروس می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته(چهارشنبه) به کشته شدگان جنگ جهانی دوم در بلاروس ادای احترام کرد.

 

لاریجانی در ادامه سفر 2 روزه خود به بلاروس در میدان پیروزی مینسک حضور یافت و با اهدای تاج گل به کشته شدگان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد.

لاریجانی در دیدار با وزیر امور خارجه بلاروس: روابط سیاسی پایدار پشتوانه‌های اقتصادی باید داشته باشد

رئیس مجلس همچنین روز گذشته (چهارشنبه) با وزیر امور خارجه بلاروس دیدار کرد.

 

لاریجانی در دیدار با ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس، ضمن اظهار خرسندی از حضور در این کشور، گفت: خوشحالم که می‌بینم تلاش شما برای گسترش روابط دو کشور جدی است.

 

وی ادامه داد: نقش بلاروس در گسترش روابط بین دو کشور ممتاز است و من فکر می‌کنم ما در موقعیتی هستیم که احتیاج به اقدامات بیشتر در تعمیق روابط دوجانبه داریم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گاهی باید برخی مشکلات بروکراسیک را دور زد لذا احتیاج به اثبات سیاسی قوی بین دو کشور داریم.

 

وی با بیان این که سیستم‌های بروکراسیک معمولا محافظه‌کارند افزود: این سیستم‌ها در استخدام محافل سیاسی کشور قرار دارند لذا متناسب با شرایط اقدامات لازم را باید به عمل آورد.

 

لاریجانی تصریح کرد: روابط سیاسی پایدار پشتوانه های اقتصادی باید داشته باشد و تعمیق روابط سیاسی در خلاء امکان پذیر نیست.

 

رئیس مجلس گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی به طور طبیعی همکاری‌های سیاسی قوی‌تری را حاصل می‌کند.

 

در ادامه این دیدار ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس، ضمن خوش‌آمدگویی به هیأت پارلمانی ایران و با تشکر از دکتر لاریجانی، در رابطه با بیان دورنمای روابط دو کشور اظهار کرد: امروز جلسه بسیار خوبی با رئیس جمهور ما داشتید و من نخست وزیر را در جریان دستورات رئیس جمهور قرار دادم.

 

وی ادامه داد: ما کاملا آمادگی داریم تا روابط اقتصادی خود را با کشور شما تعمیق ببخشیم و من اعتقاد دارم که گسترش روابط تجاری می‌تواند موجب تعمیق روابط سیاسی شود.

 

وزیر امور خارجه بلاروس مجددا از دیدار با دکتر لاریجانی در خاک کشورش ابراز خرسندی کرد.

 

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس سنای بلاروس: گسترش روابط ایران و بلاروس می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس مجلس سنای بلاروس گفت: گسترش روابط ایران و بلاروس می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند.

 

به گزارش ایسنا،علی لاریجانی روز گذشته(چهارشنبه) در دیدار با رئیس مجلس سنای بلاروس، گفت: ما برای کشور بلاروس احترام زیادی قائل هستیم خصوصا مواضع مستقل این کشور در عرصه بین الملل مورد احترام ایران است.

 

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی جهان کشورهای مستقل می توانند نقش تاثیر گذاری داشته باشند، ادامه داد: روابط ایران و بلاروس دوستانه و همه جانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد:خوشبختانه با گفت‌وگویی که با رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس داشتم توجه به گسترش روابط دو کشور بسیار مشهود است.

 

وی گفت: باید تلاش کرد تا این روابط متناسب با ظرفیت های دو کشور گسترش پیدا کند، در پارلمان ایران نیز نگاه مثبتی به کشور بلاروس وجود دارد و آنچه که امروز با شما مطرح کردیم اراده جمهوری اسلامی ایران است.

 

لاریجانی تصریح کرد: علاقه مند هستیم این روابط را در همه شرایط خصوصا در همکاری‌های پارلمانی گسترش دهیم و می توانیم به گروه‌های دوستی دو کشور بگوییم که این موضوعات را دنبال کنند.

 

وی ادامه داد: در این زمینه می توان از تجربیات قانون گذاری دو کشور استفاده کرد، در ایران یک تجربه صد ساله در زمینه قانون گذاری وجود دارد و مرکزی به نام مرکز پژوهش ها وجود دارد که امور مربوط به پشتیبانی قانون گذاری را انجام می دهد و ما می توانیم این بخش ها را فعال کنیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آنچه در شرایط کنونی حساس منطقه و بحران‌های منطقه‌ای وجود دارد این است که ایران و بلاروس می توانند به ثبات منطقه کمک کنند بنابراین گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.

 

رابینوف، رئیس مجلس بلاروس، ضمن خوشامد گویی و ابراز خرسندی از حضور دکتر لاریجانی و هیئت همراه در بلاروس اظهار کرد: ما احترام بسیار زیادی برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و انجام این گونه سفر ها در سطح عالی از جانب ما توسعه همکاری بین دو کشور تلقی می شود.

 

وی ادامه داد: امروز ملاقات جنابعالی با رئیس جمهور کشور ما بسیار مهم و سازنده و افق جدید را پیش روی ایران قرار داد و کلیه مسائل فی مابین در رابطه با گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

 

رئیس مجلس سنای بلاروس بیان کرد: می توانم بگویم اصلی ترین هدف سفر امروز محقق شد و این چراغ سبزی برای توسعه همکاری‌های دو کشور و این توسعه سریع وبدون اتلاف وقت انجام خواهد شد.

 

وی با اشاره به علاقه‌مندی‌ها و روابط بین دو کشور تصریح کرد: باید بگویم خوشبختانه مشکلی در روابط بین دو کشور وجود نداشته و گروه دوستی در دو کشور را داریم که در همکاری با یکدیگر هستند و مکانیزم مناسب در این رابطه وجود دارد.

 

وی ادامه داد: ما علاقه‌مند به توسعه روابط در زمینه فرهنگی و آموزشی علاوه بر روابط اقتصادی و سیاسی هستیم.

 

رئیس مجلس سنای بلاروس تصریح کرد: در زمینه آموزشی فعالیت های خوبی با ایران داریم و در حال حاضر 350 دانشجو در دانشگاه ها داریم که باید آن را توسعه دهیم،جنابعالی از چهره‌های شناخته شده در عرصه بین‌الملل با تجارب بالا هستید لذا امیدواریم بتوانیم روابط دوکشور را تعمیق دهیم.

حضور رئیس مجلس در حسینه بنت الزهرا بلاروس

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته(چهارشنبه) در حسینیه بنت الزهرای بلاروس حضور یافت.

 

به گزارش ایسنا،علی لاریجانی در ادامه سفر دو روزه خود به کشور بلاروس در مراسم نماز جماعت مغرب و عشا و دعای پر فیض کمیل در جمع ایرانیان مقیم بلاروس و شیعیان این کشور حضور یافت.

لاریجانی در دیدار با نخست وزیر بلاروس: هماهنگی‌های ایران و بلاروس در حل مسائل منطقه‌ای گسترش یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر بلاروس گفت: هماهنگی‌های ایران و بلاروس در حل مسائل منطقه‌ای باید گسترش یابد.

 

علی لاریجانی روز گذشته(چهارشنبه) در دیدار با نخست وزیر بلاروس با اشاره به روابط مستحکمی که بین دو کشور قرار دارد، بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه رایزنی های سیاسی دو کشور به نحو مطلوبی به امنیت و ثبات منطقه کمک کرده است، افزود: در این شرایط بحرانی منطقه کشورهای ثابت قدم نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند که این نشان می دهد که روابط و هماهنگی های بین دو کشور در خصوص حل و فصل مسائل منطقه ای باید گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران و بلاروس روابط پارلمانی خوبی با یکدیگر دارند و باید پذیرفت که اراده دو کشور بر گسترش روابط دو جانبه است.

وی افزود: برخی مشکلات باعث شد همه ظرفیت های گسترش مناسبات میان ایران و بلاروس فعال نشوند و برخی کشورهایی دردسرساز در دنیا این مشکلات را به وجود می‌آورند؛ مهم آن است که ایران و بلاروس در سطح رهبران و در سطح مسائل سیاسی جهان استقلال دارند و در برابر دیکتاتوری بین الملل ایستادگی می کنند.

لاریجانی تصریح کرد: دو کشور ایران و بلاروس می توانند همکاری های صنعتی را بین خود داشته باشند و نسبت به گسترش آن اقدام کنند. در ایران دولت جدیدی روی کار آمده و افراد با تجربه ای نیز در دولت مشغول به کار شده اند و این می تواند همکاری های صنعتی بین دو کشور را توسعه بخشد. درباره مسائل اقتصادی نیز ما علاقه داریم روابط اقتصادی را به تراز روابط سیاسی بین دو کشور برسانیم.

در ادامه این دیدار میخائیل مت میکویچ، نخست وزیر بلاروس، ضمن خوش آمدگویی به علی لاریجانی مجلس شورای اسلامی گفت: ما مطمئن هستیم سفر شما صحنه جدیدی را در همکاری های بین دو کشور به وجود خواهد آورد و نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: تقاضا داریم در خصوص روابط بهتر بین دو کشور و برای مسائل پیش رو راه حل هایی را پیدا کنیم؛ بلاروس و ایران شرکای مطمئنی برای یکدیگر هستند و روابط بسیار خوب و عمیقی با یکدیگر دارند ما از روابط و شراکت بسیار خوب و از احترام متقابل برخوردار هستیم.

مت میکویچ با بیان اینکه ایران برای بلاروس یک بازیگر مؤثر در صحنه های بین المللی است، تصریح کرد: ما از تهران بابت حمایتی که در عرصه بین المللی از بلاروس انجام داد تشکر می کنیم.

وی ادامه داد: ما نتایج خوبی را در همکاری های یکدیگر نه تنها در مسائل تجاری بلکه در مسائل آموزشی و فرهنگی شاهد هستیم بنابراین همکاری های ما چند جانبه است و از توسعه این همکاری ها استقبال می کنیم.

نخست وزیر بلاروس تأکید کرد: از لحاظ حجم مبادلات شاهد کاهش بوده ایم که تحریم های اقتصادی یک جانبه علیه ایران یکی از دلایل آن بوده است، بر این باور هستیم که تحریم ها نوعی ابزار غیر متمدنانه در حل و فصل مشکلات است اما تشکیک مساعی می تواند تأثیرات این عمل زشت را به حداقل برساند.

وی افزود: کشورهایی هستند که وقتی نمی توانند دلیل قانع کننده ای ارائه کنند به سمت این راه حل غیر سازنده تحریم ها می روند که این موضوع هم علیه ماست و هم علیه ایران.

مت میکویچ گفت: هدف کشورهای تحریم کننده از اعمال این تحریم ها تحمیل شرایط به طرف مقابل است که از نظر ما این رویکرد غیر متمدنانه و محکوم است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک هیأتی از نمایندگان صنایع و معادن کشور ایران به بلاروس سفر می کند که ما از این سفر استقبال می کنیم، همچنین هیأت های بازرگانی به کشور ما سفر می کنند. من مطمئن هستم دورنمای خوبی برای دو کشور وجود دارد و آمادگی داریم که در تمام زمینه ها با ایران همکاری داشته باشیم.

نخست وزیر بلاروس گفت: برای شما، ریاست جمهوری، رهبری و مردم جمهوری اسلامی ایران آرزوی سربلندی و موفقیت و شکوفایی دارم و از اینکه جنابعالی مسائل را اولویت بندی کردید، تشکر می کنم و با صحبت های شما موافق هستم.

 

لاریجانی در جمع خانواده‌های اعضای سفارت ایران در مینسک: گام‌ها در مذاکرات هسته‌ای در جهت درست برداشته می‌شود

رئیس مجلس در جمع خانواده‌های اعضای سفارت ایران در مینسک با بیان اینکه گام ها در مذاکرات هسته‌ای در جهت درست برداشته می‌شود، گفت:طرف‌های مقابل فکر کرده‌اند که دوره منصرف کردن ایران از انرژی هسته‌ای رسیده است.

 

به گزارش ایسنا،علی لاریجانی روز گذشته در جمع خانواده‌های اعضای سفارت ایران در مینسک گفت: رویکرد نسبتا مثبتی در مجموع مذاکرات با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس سنای بلاروس در مسایل مختلف احساس شد.

وی افزود: در موضوعات مشخص تصمیماتی گرفته شد چنانچه این تصمیمات به نتیجه برسد می‌تواند در روابط ایران و بلاورس فرصت‌های رو به رشدی را ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صرف مذاکرات گام نخست است و باید با جدیت آنها را پیگیری کرد تا نتیجه مطلوب به دست آید.

وی ادامه داد: این شرایط حساس اقتضا می‌کند ما جدیت‌مان را بیشتر کنیم و برای فائق آمدن بر مشکلات یک نوع مجاهدت و سخت کوشی لازم است.

لاریجانی تأکید کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب سال93 را به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامیدند یک واقعیت است؛ شرایط کشور چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی باید با یک نوع ایثارگری اداره شود.

وی افزود: رویکرد مجلس و دولت خارج کردن کشور از رکود است و عقل حکم می‌کند تمهیدات لازم صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بودجه 93 سعی شد شرایط لازم جهت حمایت از تولید و کارآفرینی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از گروه‌هایی که می‌تواند نقش مجاهدانه‌ای داشته باشد وزارت خارجه است و شما به عنوان کسانی که شرایط بلاروس را می‌دانید وظایف مهمی را به عهده دارید.

لاریجانی گفت: امیدواریم تلاش های وزارتخانه هم در جهت نیاز و کمک به توسعه کشور باشد مذاکرات هسته‌ای گامی به سوی پیش بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گام ها در مذاکرات هسته‌ای در جهت درست برداشته می‌شود، یادآور شد: طرف‌های مقابل فکر کرده‌اند که دوره منصرف کردن ایران از انرژی هسته‌ای رسیده است بنابر این باید رویکرد واقع بینانه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند؛ برهمین اساس امیدوارم این مسأله در مسیر خود حل شود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین