تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
plusresetminus
حزب الله: دکتر مريم نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامي در اين زمينه مي‌گويد: اين روزها ما نه از موهبت‌هاي سفره‌هاي سنتي برخورداريم و نه از منافع غذاهاي مدرن بهره مي‌بريم.
۰
کد مطلب : ۷۱۵۶۷
8 اشتباه رايج غذايی از نظر طب سنتی
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،بعضي از عادت‌هاي نادرست غذايي باعث بروز بيماري‌هاي متعدد مي‌شود. در اين باره متخصصان طب سنتي توصيه‌هاي متعدد کرده اند.

دکتر مريم نواب زاده پزشک و محقق طب اسلامي در اين زمينه مي‌گويد: اين روزها ما نه از موهبت‌هاي سفره‌هاي سنتي برخورداريم و نه از منافع غذاهاي مدرن بهره مي‌بريم.

وي به چند اشتباه رايج غذايي از ديدگاه طب سنتي اشاره کرده است.

مصرف ماست و دوغ همراه با غذاهاي گوشتي

مصرف همزمان ماست و غذاهاي گوشتي، يکي از ممنوعيت‌ها در طب سنتي است.

طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهاي گوشتي علاوه بر اينکه توليد بلغم مي‌کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخي موارد بروز لک و پيس مي‌شود.

خوردن زياد عدسي

عدس غذايي سودازاست و مصرف زياد آن موجب بروز و افزايش غلظت خون مي‌شود، متأسفانه‌امروزه شاهد هستيم که به علت تبليغات زياد درباره خون ساز بودن عدس، مردم ساير حبوبات را کنار گذاشته اند و يا از عدس بيشتر استفاده مي‌کنند.

تنوع خواري در يک وعده غذايي

چنين شيوه غذا خوردن، موجب به هم خوردن تنظيم گوارش مي‌شود که بسيار مضر است. زماني که چند ماده غذايي متنوع را در يک وعده ميل مي‌کنيد، آنزيم‌هاي هاضمه دچار اختلال مي‌شود و هضم غذا ناقص خواهد شد، زيرا مواد غذايي متفاوت، زمان هضم متفاوتي با يکديگر دارند. در نتيجه از ترکيب اين مواد، اخلاط فاسد در بدن توليد مي‌شود.

حذف سبزي از سفره و جايگزيني سالاد

طبع اغلب سبزي‌ها گرم است و به هضم غذا بسيار کمک مي‌کند.

سبزي سرشار از مواد معدني و ويتامين است. همچنين به علت دارا بودن فيبر، مانع يبوست مي‌شود؛ اما سالاد بر خلاف سبزي طبع سردي دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل مي‌کند.

مصرف ناصحيح ادويه جات

يک باور نادرست اين است که ادويه براي کبد مضر است. بايد گفت تنها مورد احتياط ادويه، براي افراد صفراوي است مصرف ادويه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش مي‌شود.

مصرف مداوم و بلند مدت ادويه، بلغم و سوداي اضافه بدن را کاهش مي‌دهد و در تخفيف و درمان بيماري‌هاي ناشي از بلغم و سودا بسيار موثر است؛ بيماري هايي مثل آرتروز، درد مفاصل، نفخ معده، کاهش حافظه، صرع، شب ادراري، عفونت‌هاي زنانه، افسردگي و... .

مصرف پنير به تنهايي در وعده صبحانه

مصرف پنير به تنهايي بسيار مضر و بلغم زاست. خوردن پنير به تنهايي در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستي و بي حالي و کندي در يادگيري و کاهش تمرکز ذهن مي‌کند.

غده پاراتيروئيد، وظيفه تنظيم کلسيم و فسفر بدن و جذب آن‌ها را بر عهده دارد. اين غده کلسيم و فسفر را با يکديگر و در کنار هم مي‌شناسد، بنابراين زماني که ماده غذايي حاوي کلسيم مصرف مي‌کنيم، بايد همراه آن فسفر نيز مصرف کنيم، در غير اين صورت، غده پاراتيروئيد، فسفر را از مغز برمي دارد که موجب کند ذهني مي‌شود.

بهترين زمان مصرف پنير، وعده شام و به همراه مصلحات آن (گردو، زيره، سياه دانه و آويشن) است، زيرا بيشترين ميزان ترشح توسط غده پاراتيروئيد در هنگام شب صورت مي‌گيرد.

مصرف زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهي

اين دو غذا، بسيار سرد است و به مرور زمان در صورت مصرف زياد، باعث غلظت خون مي‌شود و مقدار زيادي اخلاط مضر بلغم و سودا در بدن توليد مي‌کند. ماهي، مرغ، برنج، زرشک، باقلا، روغن نباتي همگي سرد و بلغم زاست. حال اگر همراه اين غذاها، سالاد، ماست يا ترشي هم مصرف شود، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنين غذاهايي، حتماً بايد ادويه و مواد غذايي گرم مانند فلفل سياه، زنجبيل، آويشن، سياه دانه، عسل، کنجد و خرما مصرف کنيد.

وعده غذايي ظهر

از نظر طب سنتي وعده غذايي ظهر، مضر است و بلغم و سودا را در بدن زياد مي‌کند و سبب غلظت خون مي‌شود. ترک وعده ناهار موجب تقويت ايمني بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بيماري‌ها مي‌شود. گرم‌ترين زمان در طول روز، ظهر است که بهترين کار در آن ساعات، سرد کردن بدن است، نه خوردن غذا. در طب سنتي توصيه شده است که انرژي بدن در زمان ظهر با خواب قيلوله تأمين شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین