تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
plusresetminus
حزب الله : وزیر امور خارجه ایران در سومین مقصد از سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین با مقامات اکوادور در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه و همکاری‌های نفتی گفت‌وگو کرد.
۰
کد مطلب : ۱۲۱۳۸۳
ظریف در اکوادور/از گفت‌وگوهای نفتی تا همکاری‌های بانکی

 

   

 

 

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سومین مقصد سفرش به 6 کشور آمریکای لاتین سه‌شنبه شب به وقت محلی وارد کیتو پایتخت اکوادور شد.

 

ورود ظریف به اکوادور

 

وی صبح  چهارشنبه به وقت محلی در اولین برنامه از سفر خود به اکوادور با «گیومه لانگ» همتای خود دیدار کرد.

 

دیدار وزرای خارجه ایران و اکوادور

 

وزرای خارجه ایران و اکوادور در این ملاقات در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه به‌ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در زمینه‌های حمل و نقل دریایی، مسائل بانکی، کشاورزی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

ظریف سپس در سمینار اقتصادی ایران و اکوادور ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی دولت و ملت اکوادور اظهار داشت: دو کشور دارای سابقه دیرینه روابط سازنده و گسترده هستند و ما در ایران توفیقات آقای کوره آ در حوزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را بسیار با اهمیت تلقی می‌کنیم. این میزان از توفیقات باعث افتخار و سرافرازی است و برای  آقای کوره آ، دولت  و مردم این کشور موفقیت هر چه بیشتر در مسیری که انتخاب کردند آرزو داریم.

 

سخنرانی ظریف در اجلاس مشترک اقتصادی ایران و اکوادور

 

وزیر خارجه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای ورود اکوادور به بازارهای خاورمیانه و آسیای میانه باشد، می‌توانیم مسیر ترانزیتی امن و مستمر و دارای اطمینان برای دوستان اکوادوری فراهم کنیم تا به بازارهای ٤٠٠ میلیونی منطقه ما ورود پیدا کنند.  

وی با اشاره به حضور مسئولان کشتیرانی گفت: مسئولان کشتیرانی را بدین منظور در این سفر همراه داریم که امکان برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی بین اکوادور و بنادر جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را فراهم کنند تا از نقطه ورود شما به خلیج فارس و دریای عمان تا آسیای میانه ارتباط ریلی به صورت مستقیم و با ارزان‌ترین قیمت بتواند کالای شما را به منطقه بسیار آماده آسیای میانه برساند.

به گزارش فارس، گیومه لانگ وزیر خارجه اکوادور نیز در سمینار اقتصادی ایران و اکوادور طی سخنانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در طی این سال‌ها اظهار داشت: خرسندیم ایران و اکوادور مصمم هستند روابط اقتصادی را همچون روابط سیاسی گسترش دهند. ایران و اکوادور بیش از ١٠ سال است روابط خود را آغاز کردند و هیات‌های زیادی بین دو کشور مبادله شد و اقدام به گشودن سفارت کردند و ما از تداوم و قوام این روابط خرسندیم. 

گیومه لانگ عنوان کرد: برای تنوع بخشی به روابط اقتصادی می‌توانیم گام برداریم و علیرغم بعد مسافت قلب‌هایمان همسو است. 

وی به ظرفیت‌های این کشور اشاره کرد و افزود: اکوادور زمینه‌های خوبی برای حضور طرف‌های ایرانی در این کشور فراهم می‌کند. اکوادور مملو از مواد اولیه است و می‌تواند مکملی برای اقتصاد ایران و همسایگان آن باشد.  

وزیر خارجه اکوادور گفت قرار است امروز توافقنامه‌ای در زمینه‌های بهداشتی امضا شود و ما به دنبال امضای تفاهمنامه بانکی با ایران هستیم. 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ملاقات‌های خود در کیتو با رافائل کوره آ رئیس‌جمهور اکوادور دیدار کرد و پس از دیدار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو کشور دارای مواضع مشترک سیاسی و بین‌المللی و دیدگاه‌های مشترک درباره مسائل منطقه‌ای هستند. 

 

دیدار ظریف با رافائل کوره آ رئیس‌جمهور اکوادور

 

وی افزود: با رئیس‌جمهور در خصوص همکاری‌های دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی صحبت کردیم. 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه رئیس‌جمهور اکوادور دستورات لازم را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بانکی صادر کردند، عنوان کرد: فکر می‌کنم با حضور هیأت اقتصادی بلندپایه بخش خصوصی و دولتی که در این سفر همراه من هستند زمینه برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور فراهم است. 

ظریف با اشاره به اینکه با کوره آ درباره مواضع مشترک دو کشور برای تقویت بازار نفت صحبت کردم، تصریح کرد: نسبت به سفر به آمریکای لاتین و اکوادور بسیار خوش‌بین هستم.

 

دیدار ظریف با رافائل کوره آ رئیس‌جمهور اکوادور

 

وی در پایان با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در بین مردم خون گرم و مهمان‌نواز اکوادور هستیم، خاطرنشان کرد: امیدوارم که این سفر آینده بهتری را برای روابط دو کشور به ارمغان بیاورد.

بر اساس این گزارش، ظریف در این سفر دو بار با همتای خود دیدار داشت و بار دوم با حضور در محل وزارت خارجه اکوادور با «گیومه لانگ» وزیر خارجه اکوادور به رایزنی پرداخت.

 

دیدار وزرای خارجه ایران و اکوادور

 

در حاشیه این دیدار یک توافقنامه و یک یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی با حضور وزرای خارجه ایران و اکوادور به امضا رسید.

 

امضای یک توافقنامه و یک یادداشت تفاهم همکاری‌های بانکی بین ایران و اکوادور

 

وزرای خارجه ایران و اکوادور پس از دیدار در نشست خبری مشترک به تشریح مذاکرات انجام شده پرداختند. 

ظریف ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی وزیر خارجه اکوادور، رئیس‌جمهور و مردم این کشور با بیان اینکه ایران و اکوادور دارای روابط بسیار گسترده و مشترکات سیاسی و اقتصادی هستند، گفت: امروز گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای تحکیم روابط دو کشور و مشورت‌های خوبی درباره وضعیت مناطق آمریکای لاتین و خاورمیانه داشتیم.

وی با بیان اینکه در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین بخش خصوصی گفت‌وگوهای خوبی انجام شد، تصریح کرد: زمینه‌های همکاری را بررسی و در برخی زمینه‌ها دو تفاهم بین بانک‌های مرکزی دو کشور و یک تفاهم کشاورزی انجام شد.

 

ظریف در نشست خبری پس از دیدار با وزیر خارجه اکوادور

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای خوبی در حوزه معدن و علم و فناوری انجام شد، ادامه داد: بحث‌های خوبی بین بخش‌های خصوصی دو کشور شکل گرفت و در بحث انرژی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

ظریف اظهار داشت: درباره ثبات بازار نفت دو طرف دیدگاه مشترکی دارند، تفاهم کردیم به همکاری‌ها در حوزه انرژی ادامه دهیم.

گیومه لانگ وزیر خارجه اکوادور نیز در نشست خبری مشترک طی سخنانی اظهار داشت: گفت‌وگوهای مقدماتی در بخش فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور موثر و کارآمد بود و همواره در این زمینه اراده سیاسی بین مقامات دو کشور وجود دارد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات ایرانی در کیتو گفت: امروز در خدمت بخش خصوصی و دولتی ایران بودیم که برای منافع دوجانبه فعالیت می‌کنند.

 

وزیر خارجه اکوادور در نشست خبری مشترک بعد از دیدار با ظریف

 

وزیر خارجه اکوادور ادامه داد: قبل از این مذاکره‌ای با آقای وزیر داشتیم و روابط خوب و زمینه‌های اقتصادی را در مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار دادیم.

لانگ به توافقات امروز اشاره کرد و افزود: در بخش اقتصادی یک اقدام مثمرثمر بین بانک‌های مرکزی دو کشور انجام و توافقاتی حاصل شد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند سازوکاری برای توسعه مناسبات باشد.

وی اضافه کرد: راه‌هایی را برای صادرات محصولات کشاورزی دو کشور مورد بررسی قرار دادیم و در بعد سیاسی توانستیم همچنان مواضع مشترک را حفظ و مناسبات نفتی را در قلب اوپک تقویت کنیم.

وزیر خارجه اکوادور خاطرنشان کرد: ایران می تواند در بخش اقتصادی و تجاری یک خط اعتباری به اکوادور تخصیص دهد. 

به گزارش فارس، آخرین برنامه ظریف در اکوادور دیدار با گابرییلا ریبادنیرا رئیس مجلس این کشور بود و وزیر خارجه کشورمان در این دیدار دعوت لاریجانی از همتای خود برای سفر به ایران را ابلاغ کرد.

ظریف در این دیدار با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی برای همکاری در اوپک و تثبیت قیمت نفت با مقامات اکوادوری داشته است، گفت: اهمیت پارلمان اکوادور برای رابطه با ایران برای ما حائز اهمیت است و تصویب توافقات در مجلس به روابط دوجانبه کمک می کند. از تعامل بیشتر دو مجلس استقبال می کنیم هم از طریق گروه دوستی هم روابط بین مسئولان و روسای مجلس و کمیسیون‌های مختلف. 

 

دیدار ظریف با رئیس مجلس اکوادور

 

وی گفت: بسیار خوشحال خواهم بود که روابط پارلمانی گسترش یابد و رئیس مجلس شورای اسلامی  خرسند خواهد بود میزبان شما در تهران باشد. 

گابرییلا ریبادنیرا رئیس مجلس اکوادور نیز در دیدار با ظریف ضمن خیرمقدم به ظریف گفت: سفر شما به  اکوادور نشانگر علاقه مندی دو طرف به توسعه روابط در همه زمینه هاست. 

رئیس مجلس اکوادور افزود: خوشحالیم در دولت جدید اکوادور شاهد گسترش روابط با ایران هستیم. در مجلس مصوباتی را برای تسهیل سرمایه گذاری در اکوادور تصویب کردیم  و ١٠ قانون در سه سال گذشته تصویب کردیم که سرمایه گذاری خارجی را تضمین می کند.  

وی با بیان اینکه ما خواستار جهان چند قطبی هستیم نه تک قطبی، عنوان کرد: ما در گذشته کشورهای اقماری بودیم ولی الان استقلال یافتیم. ظرف چند ماه گذشته شاهد دسیسه ها در مقابله با حاکمیتمان هستیم. ملت های ما محکم در میدان هستند و از دولت حمایت می کنند.  

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران در ادامه اولین سفر دوره‌ایش به منطقه آمریکای لاتین  چهارشنبه شب اکوادور را به مقصد شیلی ترک کرد و وارد سانتیاگو شد.

ظریف پیش از این در کوبا و نیکاراگوئه به رایزنی با مقامات این کشورها در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان را در این سفر یک هیأت بزرگ اقتصادی همراهی می‌کند.

ظریف در ادامه سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین به بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین