تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
plusresetminus
حزب الله : رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: چهره تهدیدات پس از برجام تغییر خواهد کرد و جاسوسی در زیرساخت های کشور یکی از خطرات جدی پس از برجام است.
۰
کد مطلب : ۹۵۴۰۸
خطر جاسوسی در زیرساخت ها پس از برجام/۸رویکرد جدید پدافند غیر عامل

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سردار غلامرضا جلالی در نشست خبری با عنوان «رویکردهای جدید پدافند غیر عامل متناسب با ابلاغ حکم توسط مقام معظم رهبری» که صبح امروز در سازمان پدافند غیر عامل کشور برگزار شد با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل اساسا یک سازمان ترکیبی بین بخش دفاع و بخش غیر نظامیت اظهار داشت: منظور این سازمان تعمیق دفاع در اجزای کشور با تاکید بر بخش های غیر نظامی است.

وی افزود: در سال گذشته که انتهای برنامه پنجم توسعه آغاز می شد طرحی به مجلس ارائه شد که با تشخیص کمیسیون مربوطه در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری بود. با تدابیر ایشان اساسنامه ای به تصویب رسید که این اساسنامه می تواند تحولی اساسی در پدافند غیر عامل ایجاد کند؛ زیرا ضعف های گذشته تا حد زیادی حل شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اذعان کرد: تراز پدافند غیر عامل در حوزه های کشور در تراز یک وزارتخانه تشخیص داده شده است و دلیل آن این است که سازمان پدافند غیر عامل یک نهاد حاکمیتی بوده و در بسیاری از بخش ها فرادولتی تصمیم می گیرد.

وی با بیان اینکه وظایف سازمان پدافند غیر عامل می تواند تکالیف زیادی را برای دستگاه ها ایجاد کند ادامه داد: یکی از بندهای اساسنامه سازمان پدافند غیر عامل تاکید دارد که انتخاب رئیس این سازمان به پیشنهاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب مقام معظم رهبری است.

سردار جلالی افزود: یکی از نکاتی که پدافند غیر عامل مکرر تاثیر می گذارد رویکردهای جدیدی است که باید اقدام مشخصی برای آن صورت گیرد. بی اثر کردن اثر تهدید بر کشور وظیفه سازمان پدافند غیر عامل است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تهدیدات در کشور را در حال تحول دانست و تصریح کرد: ماهیت، کیفیت و عرصه تهدیدات در حال تغییر و تحول است و یکی از کارهای سخت پدافند غیر عامل پایش دائمی تهدیدات بوده که لازم است با هر تهدید با رویکرد متناسب با آن مقابله شود.

وی با اشاره به اینکه رویکردی به نام پدافند سایبری باید دنبال شود اظهار کرد: بر این اساس ۸ رویکرد جدید را در پدافند غیر عامل احصا کردیم و ۸ تهدید را با رویکرد تخصصی دنبال می کنیم.

سردار جلالی افزود: این ۸ رویکرد عبارتند از، پدافند سایبری، پدافند زیستی (بیولوژیک)، پدافند پرتوی، پدافند شیمیایی، پدافند کالبدی (فنی و مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند مردم محور و آمادگی دفاع در برابر تهدیدات.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در مقطع شروع برنامه پنج ساله ششم هستیم خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا در مجلس و دولت برای پدافند غیر عامل برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به مهاجرت به شهرها گفت: جمعیت کشور به سمت شهرها سوق پیدا کرده و مدیریت شهری اهمیت پیدا کرده است و لازم است که بخش خاصی برای این مسئله احیا شود. در سال جاری در ۳۱ شهر بزرگ به پدافند غیر عامل پرداخته می شود.

سردار جلالی افزود: مسئله ایجاد آمادگی یک دستورالعمل رسمی برای همه دستگاه ها است و معنای آن این خواهد بود که با ایجاد رزمایش ها باید بتوانیم سطح آمادگی خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در پاسخ به سوالی منبی بر اینکه ماهیت تهدیدات پس از توافق هسته ای چه تغییری است و رویکرد سازمان پدافند غیر عامل چیست اظهار داشت: تحولاتی که در کشور در چارچوب تهدیدات پس از برجام اتفاق خواهد افتاد طبیعتا یک رویکرد جدید از سوی دشمن است.

وی با بیان اینکه در ادبیات آمریکایی شاهد نگاه برای نفوذ و گسترش پس از برجام هستیم ادامه داد: لازم است تهدید شناسی جدیدی انجام شود.

سردار جلالی گفت: چهره تهدیدات پس از برجام تغییر می کند و با توجه به پیش بینی ها توسعه حوزه جاسوسی در زیرساخت های کشور یکی از خطرات جدی است که باید با آن مقابله شود.

وی افزود: استحکام بخشی به مراکز هسته ای در پدافند غیر عامل کار سنگینی بود که انجام شده است. در فردو نیروگاه اصفهان و نطنز توانسته ایم بحث گزینه حمله نظامی را به شدت کاهش دهیم.

سردار جلالی با بیان اینکه باید نسبت به آمریکا و رویکردهای آن پس از برجام نگاه کاملا دقیق و هوشمندانه ای داشته باشیم اظهار داشت: رفتار و کردار آنها را باید در چارچوب برجام کنترل کنیم و اظهارات آنها می تواند باعث نقض مفاد برجام شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت رصد تهدیدات در حوزه فضای مجازی گفت: در حوزه حمله سایبری استاکس نت اولین حوزه جنگ سایبری ما در عرصه هسته ای بود و باعث شد که هوشیاری و انقلابی در حوزه دفاع سایبری ایجاد شود.

وی ادامه داد: سپرهای دفاعی که در عرصه سایبری ایجاد کرده ایم در دو سال گذشته هیچ نوع نفوذ در فضای سایبری نداشته ایم.

سردار جلالی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بومی سازی سامانه اسکادا تا چه حدی انجام شده است افزود: در حوزه طراحی و تولید و صنعتی سازی سامانه اسکادای بومی موفق عمل کرده ایم و این سامانه فرآیندهای صنعتی خطرناک را مدیریت و کنترل می کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به تولید ضد بدافزار پادویش تصریح کرد: زمانی که این ضد بدافزار تولید شد قیمت ضد بدافزارهای خارجی تا ۶ برابر کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به هشدار درخصوص عدم استفاده مسئولین از گوشی های هوشمند خاطرنشان کرد: آیین نامه نحوه استفاده از گوشی هوشمند تهیه شده و پس از تصویب ابلاغ خواهد شد.

سردار جلالی همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد اقتصاد مقاومتی گفت: حرکات مشکوکی را در کشور می بینیم که در زمان جنگ اقتصادی خودکفایی و استقلال کشاورزی را مزخرف می دانند. اینها در راستای منافع کشور حرکت نمی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به ۴ مولفه دیپلماسی پدافند در عرصه سایبری افزود: این مولفه ها عبارتند از، تعامل با کشورهای همسو؛ که در این مورد ما می توانیم با گسترش رابطه با روسیه، هند و چین تعامل خوب در زمینه های دانش داشته باشیم، تبادل اطلاعات در حیطه تهدیدات، دفاع جمعی در فضای سایبری و دفاع حقوقی در حوزه سایبری از مولفه های دیگر دیپلماسی پدافند سایبری است.

وی با اشاره به فاجعه منا گفت: در حادثه منا دو فرضیه وجود دارد؛ فرضیه اول مبنی بر سوءنیت و اقدام طراحی شده از قبل است و فرضیه دوم بی کفایتی و عدم توجه مسئولان سعودی خواهد بود. در هر دو فرضیه بغض و کینه مسئولین سعودی مشهود است.

سردار جلالی ادامه داد: احتمال اقدام عمدی در حادثه منا نیازمند بررسی است و شواهد و قرائنی وجود دارد که این حادثه غیر طبیعی بوده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطرنشان کرد: معماری زیرساخت های منا باید طوری انجام می شده که جمعیت سه میلیون نفری را در زمانی مشخص کنترل کند و همچنین هدایت، تصمیم گیری و کنترل نیز وجود نداشته است.

وی با اشاره به برنامه های هفته سازمان پدافند غیر عامل که در آبان ماه برگزار می شود گفت: افتتاح مراکز تخصصی برای پدافند غیر عامل و مجموعه برنامه های استانی مثل رونمایی از تولیداتی که نیازمندی ها در حوزه سایبری را برطرف می کنند انجام خواهد شد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین