تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
plusresetminus
حزب الله: مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از کشف یک شی‌ء تاریخی (سنجاق‌سر مفرغی منقوش) سه هزار ساله در کرج خبر داد.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۶۹۳
کشف سنجاق‌سر مفرغی منقوش ۳۰۰۰ ساله در کرج

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حجت‌الاسلام فخرالدین صابری با اشاره به اطلاعاتی که یگان حفاظت استان البرز در این خصوص به دست آورده بود، اظهار کرد: طبق اطلاعات به‌دست‌آمده متوجه شدیم که یک شی‌ء تاریخی از طریق پست و از کرمانشاه به استان البرز ارسال‌شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه با هوشیاری یگان حفاظت میراث فرهنگی این مهم شناسایی‌شده است، گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده بسته پستی باز شی‌ء تاریخی خارج و به‌جایش سنگی با همان وزن در بسته به مقصد موردنظر ارسال شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اضافه کرد: هنگام تحویل بسته پستی به مقصد موردنظر فرد خاطی دستگیر شد.
 
صابری با اشاره به اینکه شی‌ء تاریخی بخشی از سنجاق مفرغی (سنجاق‌سر) است، گفت: پنج سانتی‌متر از این شی‌ء به‌جامانده که متأسفانه قسمت سوزن سنجاق وجود ندارد.
 
وی بابیان اینکه شی‌ء تاریخی کشف‌شده مفرغی و اثری  فاخر است، گفت: بالای سنجاق تزئیناتی شبیه انار و دو قوچ وجود دارد که به‌طور قرینه کارشده است، این اثر هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ فنی اثر فاخری محسوب می‌شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: آنچه مسلم است این است که این بسته از کرمانشاه پست شده است و اثر در زمره مفرغ‌های لرستان قرار می‌گیرد، لرستان پایتخت مفرغ جهان است و اشیاء مفرغی لرستان شهرت جهانی دارند.
 
صابری با اشاره به اینکه این اثر متعلق به هزاره اول پیش از میلاد است، گفت: به عبارتی این اثر قدمتی سه‌هزارساله دارد.  
 
وی گفت: این اثر در حال حاضر در مخزن استان البرز نگهداری می‌شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین