تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
plusresetminus
حزب الله: مشاور عالی شورای ملی زعفران گفت: نگرانم از اینکه روزی در کوچه و پس کوچه‌های خراسان با زعفران چینی یک سوم قیمت مواجه شویم.
۰
کد مطلب : ۶۹۷۵۹
فروش زعفران ارزان چینی در استان خراسان!
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، بهزاد صادقی اظهار کرد: کشورهای خارجی نمی‌توانند سودآوری زعفران برای ایران را تحمل کنند و قطعا این گیاه در خطر بود که لازم است وزارت کشور توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.
 
وی با انتقاد از توقف در اجرای طرح جامع زعفران گفت: این طرح را برای پایدار ماندن این محصول چهار سال پیش تهیه و به مسئولان کشوری رساندیم اما طرح فعلا متوقف مانده و نگرانیم که آنقدر تعلل شود تا زعفران چینی هم به ایران بیاید.
 
صادقی با ابراز نگرانی از تولید زعفران در مناطقی که از آب کافی بهره‌مند هستند، گفت: اگر قرار باشد همه ایران زعفران تولید کنند چه بلایی سر قوت لایموت خراسانی‌ها خواهد آمد؟ استان‌های غربی و شمالی به میزان کافی باران دارند و می‌توانند به کشت دیگر محصولات بپردازند و ما برای این کار نیازمند پا در میانی وزارت کشور هستیم.
 
وی ادامه داد: اگر روزی بازارهای جهانی زعفران خراسان گرفته شود و قرار باشد خشکسالی همچنان بر استان فشار بیاورد، تکلیف کشاورز زعفران‌کاری که قنات‌هایشان خشک شده و نمی‌توانند کار دیگری انجام دهند، چیست؟
 
مشاور عالی شورای ملی زعفران با بیا اینکه جای زعفران به تدریج در دنیا باز می‌شود، ادامه داد: امروز جهان متقاضی زعفران ایرانی است.
 
زعفران بهترین جایگزین برای صادرات نفت
 
صادقی با بیان اینکه میزان درآمدزایی زعفران دو تا سه برابر بیشتر از نفت است، بیان کرد: در شرایطی که کشور ما به دنبال درآمد نفت است زعفران می‌تواند بهترین جایگزین برای صادرات نفت باشد.
 
وی با بیان اینکه ارزآوری زعفران از مرز 400 میلیون دلار گذشته و این رقم معادل تمامی صادرات غیر نفتی استان است، تصریح کرد: این درحالی است که در کشور همه به همان یک میلیارد دلار ارز آوری نفت توجه کرده و به زعفران توجه ای ندارند.
 
صادقی از کارایی آب زعفران به عنوان یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این محصول نام برد و افزود: با توجه به خشکسالی کشور در 15 سال اخیر و شدت یافتن این خشکسالی‌ها در دو دهه آینده، براساس گفته‌های مراجع بین‌المللی تشنگی گیاه زعفران می‌تواند با 0.03 لیتر در ثانیه برطرف می‌شود و این حداقل میزان مصرف آب برای درآمدزائی خانواده‌ای پنج نفره کفایت خواهد داشت و آن‌ها را از مهاجرت به شهر نجات می‌دهد.
 
مشاور عالی شورای ملی زعفران تاکید کرد: گیاهی با حداقل نیاز آبی در وضعیت خشکسالی کنونی می‌تواند در طول سال 80 هزار شغل دائم ایجاد کند و می‌توان از آن به عنوان عنصری سیاسی نام برد که حفظ و پایداری آن تنها از عهده وزارت کشاورزی بر نمی‌آید و وزارت کشور نیز باید در این زمینه گام بردارد.
 
مشاور عالی شورای ملی زعفران با اشاره به وجود بیش از 80 هزار هکتار اراضی زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی، گفت: این اراضی توسط 160 هزار بهره‌بردار اداره می شود که این افراد وابستگی مستقیمی به زعفران دارند، علاوه بر این حدود 100 تا 200 هزار نفر در توزیع زعفران نقش داشته و می‌توان گفت که محصول زعفران جمعیتی حدود یک میلیون نفر را در این دو استان اداره می کند. 
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین