تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
plusresetminus
حزب الله: دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه طرح دریافت کارمزد تراکنش‌ کارت‌خوان‌ها از اول آبان اجرایی نمی‌شود، گفت: با توجه به حواشی به وجود آمده و مطرح شدن آن در هیأت دولت مقرر شد این طرح در شورای پول و اعتبار مطرح و جوانب کار مجدداً بررسی شود و پس از تصویب به اجرا درآید.
۰
کد مطلب : ۶۶۸۲۳
روزانه ۱۷ تا ۲۰ هزار چک برگشت می‌خورد/ دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها آبان اجرا نمی‌شود
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،احمدی در جمع خبرنگاران درباره طرح چکاوک (چک الکترونیک) اظهارداشت: هدف از اجرای این طرح متمرکز کردن تبادل چک‌ در سامانه‌ای متمرکزی که امکان رصد و مدیریت وجود داشته باشد، از دو سال پیش مصوب در شورای پول و اعتبار تصویب و وارد فاز اجرایی شد.

وی افزود: با توجه به دامنه وسیع این طرح، از اول مهر ماه چکاوک در چهار استان راه‌اندازی و کار به صورت آزمایشی پیش برده شد تا از لحاظ اجرایی نقایص فنی آن مشخص شود؛ جلسات زیادی با حوزه‌های بانک و فناوری بانکی تشکیل و آموزش‌های لازم به بانک‌ها برای استفاده از این سامانه داده شد.

دبیر کل بانک مرکزی تصریح کرد: قرار بود از اول آذر ماه طرح چکاوک در کل کشور راه‌اندازی شود اما با توجه به وسعت برخی بانک‌ها و طولانی‌تر بودن فرایند پیاده‌‌سازی طرح برای آنها، مقرر شد طرح دو ماه به تعویق بیفتد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد این طرح از بهمن یا اسفند به طور کامل در سراسر کشور اجرا شود و فرایند صدور و وصول چک ساماندهی خواهد شد.

احمدی با اشاره به ویژگی‌های راه‌اندازی طرح چکاوک، گفت: این طرح ویژگی‌های زیادی دارد اما یکی از ویژگی‌های اصلی آن ایجاد اطمینان از وصول برای گیرنده چک است؛ در فاز نهایی چک در سامانه چکاوک در تمامی بانک‌ها قابل نقد شدن است.

به گفته وی روزانه به طور متوسط 17 هزار تا 20 هزار چک در کل شبکه بانکی برگشت می‌خورد.

احمدی در خصوص اجرای طرح دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها، اظهارداشت: این طرح از اردیبهشت ماه مطرح شد و در این فاز قرار بود از دارندگان دستگاه کارمزد دریافت شود اما با توجه به حواشی به وجود آمده و مطرح شدن آن در هیات دولت، مقرر شد در شورای پول و اعتبار مطرح و جوانب کار مجددا بررسی شود و پس از تصویب شورا، اجرا شود.

وی گفت: طرح دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌ها از اول آبان اجرا نمی‌شود؛ هر اقدام پس از تصویب شورای پول و اعتبار خواهد بود؛ در جلسه شورا متخصصان پولی و بانکی،‌ نمایندگان بخش خصوصی و مسئولان بانکی  حضور دارند و طرح از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود.

دبیر کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا باز هم انتشار ایران چک از طریق مجوزهای سالانه در قانون بودجه اجرایی می‌شود، گفت: ما طرح دائمی شدن آن را در قالب برنامه ششم توسعه ارائه کرده‌ایم زیرا باید از این ابزار استفاده کنیم؛ البته بانک مرکزی انتشار ایران چک را در حداقل ممکن دنبال می‌کند تا مردم بیشتر از ابزارهای الکترونیک پرداخت استفاده کنند اما این ابزار نیاز جامعه به پول نقد را پوشش می‌دهد و ترجیح ما استفاده از این ایران چک‌ها است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین