تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
plusresetminus
حزب الله:رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وضعیت فعلی بورس را روان دانست و با بیان اینکه سعی کردیم که صف فروش ایجاد نشود، ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس را بیش از 100 میلیارد تومان اعلام کرد و به سهامدارانی که نگران نوسانات هستند توصیه کرد که از اوراق تبعی استفاده کنند.
۰
کد مطلب : ۶۳۸۲۶
تصمیمات جدید برای رونق بورس/ ارزش روزانه معاملات بیش از 100 میلیارد
 
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، نشست مشترک رییس سازمان بورس و مدیران عامل بورس تهران و فرابورس با مدیران عامل شرکت های کارگزاری برگزار و وضعیت بازار سرمایه و مسائل مربوط به صنعت کارگزاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دائمی شدن برخی احکام بودجه

علی صالح آبادی رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: دولت در لایحه ای که به مجلس داده است احکامی را پیشنهاد کرده است که دائمی باشد و هر سال تکرار نمی شوند. در لایحه ای که دولت به مجلس داده است اسمی از نرخ گاز نبرده و همچنین در لایحه دولت نامی از حق پروانه بهره برداری معادن نیست. همچنین در طرح مجلس در خصوص معدن مطلبی که آمده همان است که حقوق دولتی در قانون معادن دیده است و موضوعی به نام حق پروانه بهره برداری در قانون جدید دیده نشده است. همان مواردی که قبلا در قانون معادن بوده و حقوق دولتی که از قدیم الایام پرداخت می کردند همان را پرداخت می کنند.

صالح آبادی در خصوص نرخ تحویلی نفت خام که به پالایشگاه ها داده می شود اظهار داشت: درلایحه دولت 95 درصد فوب خلیج فارس آمده ولی در طرح مجلس که نمایندگان پیشنهاد می دهند 90 درصد فوب خلیج فارس دیده شده است که در صورت تصویب مسئولان ذیربط دولتی با آن موافق هستند. و امیدواریم آن لایحه و این طرح پس از تعطیلات تابستانی و بازگشایی مجلس و به زودی تعیین تکلیف شود.

پیشنهاد برابری نرخ گاز صنعت با خانگی

رییس سازمان بورس به برابری نرخ گاز صنعت و خانوارها اشاره کرد و افزود: پیشنهادی که در طرح مجلس آمده نسبت نرخ گازی که به صنعت داده می شود معادل نرخی است که به خانوارها می دهند و اختیار تعیین آن با دولت است. دولت هر تصمیمی با خانوارها بگیرد روی صنعت هم باید همان تصمیم را بگیرد و نباید نسبت به خانوار ها بیشتر دریافت کند.

وی ادامه داد: یک نظر دیگر وجود دارد که فرمولی شود که نظرات خاصی وجود دارد و قطعا نرخ ثابت به دلیل بلند مدت بودن تعیین نمی شود و نرخ در نمی آید و احتمالا باروشی خاص یا با فرمول تعیین می شود.

وی گفت: در خصوص نرخ خوراک مایع یک سلسله جلساتی را با شرکت های پتروشیمی ذیربط برگزار گردید و ما فقط نقطه نظرات آنها را دریافت کردیم و موضوع به وزیر نفت منعکس شد. وزیر محترم نفت هم یکی از مسئولین حوزه نفت را مسئول کرد که نرخ خوراک مایع را تعدیل کنند. جلساتی را در این زمینه توسط آن مسئولین برگزار و نکات مدنظر بازار سرمایه در مورد نرخ خوراک مایع اطلاع رسانی شده است و مدنظر قرار می گیرد.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: در خصوص هزینه های تامین مالی شرکت های کارگزاری امیدواریم به زودی بخشنامه ای ارائه شود که هزینه تامین مالی حل و فصل شود و از هزینه های وام و به خصوص وامی که برای اعتبار به مشتریان دریافت می شود به عنوان هزینه قابل قبول مالیات محسوب گردد.

وی از تدوین آیین نامه ای برای ماده 25 قانون کسب و کار خبر داد و گفت: در آیین نامه ماده 25 قانون فضای کسب و کار در جایی که گاز، برق و یا مخابرات صنعت قطع بشود، دولت موظف است که جبران خسارت کند. قانون آن مصوب اسفند سال 90 مجلس است ولی آیین نامه آن نوشته نشده است. از طرف وزرای اقتصاد پیش قدم شدیم و برای تدوین این آیین نامه کارگروهی تشکیل شده است. به عنوان مثال اگر گاز مجتمع صنعتی در زمستان قطع شد دولت جبران خسارت کند و از محل نرخ گاز تهاتر کند و نیاز به پول دادن هم نیست و امیدواریم آیین نامه آن تا قبل از زمستان در دولت تصویب شود. همچنین انتظار می رود با راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی در آینده نزیک مشکل قطع گاز صنایع به خصوص پتروشیمی ها تا حدود زیادی بر طرف شود.

صالح آبادی به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و توضیح داد: با مدیران عامل بانک هایی که بورسی و فرابورسی هستند جلسه ای برگزار شد و مشکلات آنها را مطرح می کردیم. صورتجلسه ای از مشکلات همراه با پیشنهاد راه حل تنظیم شد و به وزیرامور اقتصاد و دارایی ارائه شد.

آزاد سازی نرخ پتروشیمی در بورس کالا

وی به آزادسازی نرخ پتروشیمی اشاره کرد و گفت: جلسه ای با حضور وزیران اقتصاد، نفت و صنعت و معدن، رئیس کل بانک مرکزی و مشاور اقتصادی رئیس جمهور به همراه یک تعدادی از فعالان بازار تشکیل شد. یکی از بحث ها آزادسازی نرخ پتروشیمی ها بود که در آن جلسه تصمیم گیری شد. هم اکنون بر اساس بازخوردی که دریافت گردیده آزادسازی نرخ پتروشیمی در بورس کالا اتفاق خوبی محسوب می شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: پیشنهاد ما جداسازی قیمت خوراک از قیمت سوخت بود. با اصلاح مصوبه، سوخت پتروشیمی ها مشابه سوخت صنعت فولاد اعلام شد.

کیفی سازی پالایشگاه ها برای 92 منتفی است

وی موضوع اثرگذار بر صنعت پالایشگاه را بحث محیطی سازی دانست و گفت: موضوع کیفی سازی برای سال 92 با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات دولت کلا منتفی شد. البته پیشنهاد بورس و وزارت اقتصاد منتفی شدن 92 و 93 بود که نظر وزارت نفت روی 92 بود که با اجماع تصویب شد و 93 هم دو جلسه برگزار شد که فرمول اولیه اصلاح شد. فرمول دومی را ارایه کردند که قرار شد محاسبات خود را انجام دهند و به پالایشگاه ها دهند تا پالایشگاهها هم اظهار نظر کنند و در یک جلسه مستقلی بحث فرمول نفت خام که پالایشگاه می دهند و فرآورده ای که پالایشگاه می خرند در یک جلسه ای جدا نهایی شود. این موضوع را سازمان به طور جدی پی گیر است تا بحث پالایشگاه ها حل و فصل شود و نماد آنها بازگشایی شود.

پیشنهاد تهاتر بدهی در بسته خروج ار رکود غیر تورمی

صالح آبادی ادامه داد: بسته خروج غیر تورمی از رکود که دولت به مجلس داده است مباحث مفصلی است و یک مورد آن مربوط به تهاتر بدهی است. اگر شرکتی از دولت طلب دارد و و در جایی دیگر مبلغی بدهکار است این موارد تهاتر شود.

مدیریت مقتضی بر فروش اموال مازاد بانک ها

رییس سازمان بورس بر مدیریت فروش اموال بانک ها تاکید کرد و اظهار داشت: در خصوص اموال مازاد بانک ها این اطمینان را می دهیم که حسب شرایط بازار و به صورت عمده، و با هماهنگی با سازمان بورس اقدام به فروش خواهند کرد و خبر خوب این است که بخشی از سهمی که بانک ها دارند سهامی است که بصورت رد دیون به آنها داده شده است. اموال غیر منقول و غیر بورسی که سودآوری چندانی ندارند در اولویت هستند و جای نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد. در ضمن اینکه ما تجربه خصوصی سازی را داریم و عرضه های خصوصی سازی بازار سرمایه را تقویت کرد.

فعلا سهام عدالت نمی آید

صالح آبادی ورود سهام عدالت به بورس را زمان بر عنوان کرد و افزود: فعلا سهام عدالت نمی آید. برخی از تغییرات و اصلاحات سهام عدالت نیاز به قانون دارد که پروسه ای زمان بر است.

استاندارد 15 اجرایی شود یا نشود

وی استاندارد 15 را یکی از استاندارد های بین المللی عنوان و تصریح کرد: در استاندارد 15 تا مباحث مالیاتی آن حل و فصل نشود لازم الاجرا نیست. همکاران ناشران سازمان موافق به اجرا شدن استاندارد 15 مشروط به حل شدن مباحث مالیاتی هستند و می گویند اثر مثبت دارد به شرط انکه سود ناشی از آن مشمول مالیات نشود و تلاش می کنیم که استاندارد 15 مشمول مالیات نشود.

جذب نقدینگی به بازار با فرهنگ سازی

رییس سازمان بورس جذب نقدینگی را مهم دانست و گفت: در اقتصاد کلان باید نقدینگی را وارد بازار کنیم و کمبود نقدینگی در سایر بازارها هم وجود دارد و کارگزاری ها به عنوان خط مقدم ارتباط با سرمایه گذاران و ارتباط بیشتر با سرمایه گذاران تلاش بیشتری برای جذب نقدینگی داشته باشند زیرا قیمت ها در کف خود قرار دارد و جای ریسکی ندارد.

وی گفت: صنعت کارگزاری با توجه به ارزندگی قیمت سهام بازاریابی کند و اشخاص حقیقی و حقوقی که از بازار نرفته اند و منابع خارج از بازار دارند را ترغیب به حضور در بازار کنند.

سخنگوی بورس بر فرهنگ سازی تاکید کرد و گفت: تبلیغ خرید سهام نمی کنیم و با نگرش آموزش و فرهنگ سازی تیزرهایی را از سیما پخش می کنیم تا بورس در اذهان مردم جای گیرد و آگاهی افراد نسبت به سرمایه گذاری در بورس افزایش یابد.

نوسان جزء ذات بازار است/ کاهش صف های فروش نسبت به سال های گذشته

وی ایجاد صف های فروش در سالهای گذشته را با هم مقایسه کرد و گفت: اگر بخواهم یک مقایسه بین دوران مختلف داشته باشم در سال 84 سهام صف فروش بود هر چند بازارسازی صورت می گرفت. درسال 87 که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد و سهام صف فروش شد و سهامدار عمده از هر کد تعداد کمی می خرید و بازارسازی می کرد. مجددا از اردیبهشت 91 تا شهریور 91 افت بورس شروع شد و درسال 91 تلاش کردیم صف فروش مداوم ایجاد نشود که موفق شدیم.

وی بازار را روان دانست و گفت: در این دوره اخیر هم سعی کردیم که صف فروش ایجاد نشود و بازار روان باشد و ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس بالای 100 میلیارد تومان است که در مقایسه با دوران قبل از رونق که حالت عادی داشتیم متوجه می شویم معاملات خیلی کاهش نداشته است.

استفاده از اوراق تبعی/ راه اندازی صندوق های بازار گردانی

وی به سهامدارانی که نگران نوسانات هستند توصیه کرد از اوراق تبعی استفاده کنند و افزود: بازار گردانی جزو موارد اصولی است که در بازار سرمایه نداریم و به طور جدی دنبال راه اندازی صندوق های بازار گردانی هستیم. انواع و اقسام امتیازات را دادیم و می دهیم تا این صندوق ها راه بیفتند از جمله هم اکنون در مجلس بحث معافیت مالیاتی این صندوق ها در لایحه خروج از رکود دیده شده است و معاملات آنها کلا معاف از مالیات است. کارمزدها را هم کاهش دادیم.

صالح آبادی اضافه کرد: تلاش می کنیم بانک مرکزی و بانک ها منابعی را وارد این صندوق ها کنند. این بانک ها از مقررات بانکی و شمول سرمایه گذاری ها مستثنی شود و با وزارت اقتصاد در این مورد رایزنی شده که موافقند و از بانک مرکزی نیز پی گیری می شود. در خصوص کفایت سرمایه برای صندوق های بازار گردانی اگر پیشنهادی ارسال شود با دید مثبت بررسی می کنیم.

رییس سازمان بورس معتقد است به صندوق های بازار گردانی 3 گروه می توانند کمک کنند: خود شرکت ها و ناشران که سهام خود را بازار گردانی کند، سهامداران عمده و سوم کارگزاران. بر روی سهام بزرگ بازار صندوق بازار گردانی راه اندازی می شود که کارگزاران می توانند کارهای آنها را انجام دهند و معاملگر آن صندوق خود کارگزار باشد.

حذف کارگزار ناظر

سخنگوی بورس خبر از حذف کارگزار ناظر داد و اظهار داشت: سیستم جدید سپرده گذاری، هیبریدی است که در آن کارگزار ناظر حذف می شود و این مورد از اواخر مهر ماه اجرایی می شود. همچنین بحث دامنه نوسان و حجم مبنا فعلا از دستور کار خارج است و در شرایط مناسب بازار انجام می شود. شاخص های جدید مانند شاخص قیمت شاخص وزنی و ماتریسی از شاخص های مختلف طراحی شده است و در شورای بورس مطرح شد و این موارد نیز در شرایط عادی بازار معرفی می شود.

ارتقا نقدشوندگی با صندوق های بازارگردانی

در ادامه این جلسه دکتر حسن قالیباف اصل صندوق های بازار گردانی را حوزه جدید دانست و گفت: صندوق های بازار گردانی ابزرای است که در بازار سرمایه فراهم شده و می تواند به نقد شوندگی سهام کمک شایانی کند. تا کنون هم چند صندوق تشکیل شده است. سازمان و شرکت بورس هم پیگیر تشکیل آن هستند.

صندوق های بازار گردانی حوزه جدیدی است و در دستورالعمل اقداماتی در دستور کار است تا در بازار اجرایی شود تا در کمبود عرضه و تقاضا بتواند به بازار کمک کند.

وی به آتی سهام اشاره کرد و گفت: در مورد آتی سهام، امسال یک آسیب شناسی مجدد را شروع کردیم و جلساتی را تشکیل دادیم. در مورد موضوع دارایی های پایه جدید کار می کنیم تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشند.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: با شرکت های تامین کنند نرم افزار آتی مذاکره کرده ایم تا نرم افزارها را با شرایط بهتری در اختیار کارگزاران قرار دهند. جلساتی نیز با کانون برگزار شده و با خرد جمعی اصلاحاتی انجام دهیم و بازار رونق بگیرد.

تاثیر ناچیز فروش اموال مازاد بانک ها بر بورس

وی اثرات فروش اموال مازاد بانک ها را بر بازار سرمایه ناچیز عنوان کرد و افزود: اثر فروش دارایی بانک ها در بورس در عمل بسیار کمتر از چیزی است که تصور و بیان می شود.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی سالهاست در حال فروش سهام است و سهام خود را به هر قیمتی نمی فروشند و به صورت بلوکی و مدیریتی می فروشد. ضمن اینکه باید در شرایط رقابتی اقدام به فروش نمایند.

تسریع در صدور مجوزها

مدیرعامل بورس تهران بر تسریع صدور مجوزها تاکید کرد و گفت: صدور مجوز های نمایندگی ها، دفاتر و شعب در گذشته در هیات مدیره تصمیم گیری می شد. اخیرا به منظور سرعت بخشیدن به این امر مصوبه ای در هیات مدیره تصویب شد و این موضوع جزو اختیارات مدیرعامل بورس قرار گرفت.

معامله سهام بیش از 2 میلیارد در بازار بلوک

مدیرعامل بورس تهران بازار بلوک را یک امکان جدید و خوب دانست و گفت: یک مصوبه ای را در هیات مدیره بورس گذراندیم که تسهیلاتی در مورد بازار بلوک ایجاد شود و امکان خرید سهام به میزان بیش از 2 میلیارد تومان از طریق بازار بلوک فراهم شد.

فروش مازاد اموال بانک ها در بازار سوم فرابورس

در ادامه این جلسه هامونی مدیرعامل فرابورس ایران به فروش مازاد اموال بانک ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جلساتی را بانک ها در مورد فروش اموال بانک ها برگزار کردیم و امکان فروش اموالی مانند نیروگاه ها و پتروشیمی های غیربورسی و عرضه های بلوکی و بلوک های مدیریتی از طریق بازار سوم فرابورس فراهم شده است.

هامونی ادامه داد: در مورد بازار بین بانکی و شفافیت سودهایی که بین خود جابه جا می کنند پیشنهاد سامانه ارز را ارایه کردیم تا بازار سرمایه به بازار پول و کشف قیمت پول در بازار کمک کند.

مدیرعامل فرابورس طراحی ابزار های جدید را وظیفه دانست و گفت: بازار سرمایه انتظار دارد از طریق ابزار های جدید مانند صندوق زمین و ساختمان و ... تامین مالی کند و طراحی ابزار های جدید را وظیفه خود می دانیم تا بتوانیم تامین مالی بهتر و بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین