تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
plusresetminus
حزب الله : آگاهی در مورد مقابله با حوادث حاصل از خانه تکانی در اسفندماه را از متخصصان حاضر در اورژانس بخواهید.
۰
کد مطلب : ۷۷۷۸۶
تصمیم‌های اورژانسی درحوادث خانه تکانی
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،شیوه‌های اورژانسی این متخصصان قبل از انتقال به مراکز درمانی برای کاهش میزان صدمات وارد شده تأثیر بسزایی برای مقابله با برق‌گرفتگی، مسمومیت با شوینده‌ها، سرگیجه و تهوع، سقوط از ارتفاع و... دارد.
 
دکتر «بهروز‌هاشمی» متخصص طب اورژانس و فلوشیب سم‌شناسی بالینی و مسمومیت از خانواده‌ها خواست در این ماه و قبل از آغاز خانه تکانی شماره تلفن 1490 راکه به اورژانس و مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم اختصاص دارد به خاطر بسپارند.
 
دکتر بهروز‌هاشمی متخصص طب اورژانس و فلوشیب سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در گفت‌وگو با گروه زندگی با تاکید بر اینکه بهترین کار هنگام حوادث خانه تکانی و مسمومیت با مواد شوینده تماس با شماره تلفن‌های 115 و 1490 ( اورژانس و مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم) است از اقدامات اورژانسی در این ارتباط گفت.  

نخستین گام حفظ ایمنی
 
وی اضافه کرد: در بسیاری از حوادث مربوط به خانه تکانی وقتی یکی از اعضای خانواده دچار حادثه می شود، بقیه اعضا بی درنگ برای کمک به او وارد عمل می‌شوند، در حالی که ممکن است حادثه آنها را هم گرفتار کند، به طور مثال وقتی یکی از اعضای خانواده هنگام خانه تکانی دچار برق گرفتگی می‌شود همسر یا فرزندان خانواده برای نجات سعی می‌کنند او را از سیم‌های برق جدا کنند و همین امر منجر به برق‌گرفتگی آنها خواهد شد. دکتر ‌هاشمی نخستین و مهم‌ترین اقدام در این لحظات را حفظ خونسردی و ایمنی فردی دانست و گفت: افراد باید ابتدا بر خود مسلط بوده و بررسى دقیقى از وضعیت سانحه انجام دهند و در مورد اولویت‌بندی کارها تصمیم‌گیری کنند. اگر عضوی از خانواده هنگام شست و شوی دستشویی با مواد قلیایی به خاطر بخار ناشی از این مواد دچار مسمومیت شد،  نباید بی‌درنگ برای نجات او وارد همان محیط شد زیرا بخار مواد قلیایی بلافاصله وارد ریه افراد دیگر شده و مسمومیت شدید را در پی خواهد داشت. در این‌گونه مواقع اقدام افراد  به خاطر رعایت نکردن ایمنی و نداشتن ارزیابی از وضعیت  پیش آمده فقط بر تعداد مصدومان حادثه اضافه خواهد کرد و این امر مشکلات انتقال آنها به بیمارستان و همچنین درمان را در پی دارد. وی ادامه داد: ممکن است گاهی جز فردی که دچار حادثه شده کسی در خانه نباشد و به این ترتیب زمانی که بر اثر بی احتیاطی فرد دچار حادثه می‌شود، کسی نباشد که به او یاری برساند. در این مواقع حفظ خونسردی و ارزیابی بهترین کار ممکن است.
 
وی اظهار کرد : بعضی اوقات نیز لازم است مصدوم از محل حادثه دور شود، به طور مثال ممکن است یک فرد هنگام تمیز کردن سقف یا لوستر از چهارپایه یا نردبان سقوط کند. در این مواقع با توجه به احتمال سقوط لوستر یا وسایل دیگر باید بلافاصله فرد مصدوم را از آن منطقه خارج کرد. در موارد گازگرفتگی یا آتش‌سوزی نیز با توجه به اینکه انتشار گاز باعث انفجار یا حریق می‌شود باید بلافاصله فرد مصدوم را از آنجا بیرون برد  تا آسیب بیشتری متوجه او نشود. متأسفانه برخی افراد در این لحظات دچار اضطراب شده و به خاطر دور نکردن فرد مصدوم او را در معرض حوادث تلخ‌تری قرار می‌دهند.

تماس با اورژانس
 
زمانی که یکی از اعضای خانواده هنگام خانه تکانی دچار حادثه می‌شود دیگران بدون آگاهی از میزان آسیب وارد شده او را با وسیله شخصی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل می‌کنند در حالی که این کار باعث تشدید آسیب‌دیدگی مصدوم و حتی مرگ او می‌شود. همچنین بیمارستانی که مصدوم به آن منتقل می‌شود ممکن است فاقد امکاناتی مانند سی‌تی‌اسکن یا آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو باشد. دکتر‌ هاشمی تماس با اورژانس را بهترین اقدام برای نجات مصدوم عنوان می‌کند و می‌گوید: در این مواقع باید انتقال بیمار به مراکز درمانی را به متخصصان اورژانس واگذار کرد و بهترین کار این است که پس از تماس با 115 شرح حال کامل به اپراتورهای متخصص اورژانس داده شود. وقتی شرح حال بیمار و مواردی مانند بیهوشی و تشنج برای متخصص اورژانس به طور کامل توضیح داده شود آمبولانس مجهز و متناسب با مورد به محل اعزام می‌شود. همچنین آنها با توجه به وضعیت بیمار، بیمارستان یا مرکز درمانی را که امکانات لازم درمانی برای این بیمار دارند، انتخاب می‌کنند.

ثابت نگه داشتن مصدوم
 
این متخصص طب اورژانس با تأکید بر این‌که نباید فرد مصدومی را که از بلندی سقوط کرده است، حرکت داد گفت: وقتی با مصدومی که از بلندی سقوط کرده مواجه هستیم باید اجازه داد او در همان وضعیت قرار گیرد. ممکن است جابه‌جایی آسیب بیشتری به مهره‌های کمر، گردن و... او وارد کند.
 
در وضعیتی که بیمار بعد از آسیب وارده قادر به ایستادن و راه رفتن نیست یا توانایی حرکت عضو آسیب دیده را ندارد، باید به شکستگی مشکوک شد. اگر فردی که سابقه بیماری قلبی دارد و دچار حمله قلبی شد باید بلافاصله سراغ داروهای تجویز شده رفت و کسانی که سابقه بیماری تنفسی دارند زمانی که دچار حمله شدند باید بلافاصله اسپری رفع تنگی نفس را در اختیار داشته باشند.

مسمومیت با مواد شوینده
 
یکی از حوادثی که در خانه‌تکانی‌ها بسیار شایع است مسمومیت با مواد شوینده و عوارض ناشی از آن است. کودکان بیشتر در معرض خطر این نوع مسمومیت‌ها قرار دارند. در این نوع مسمومیت‌ها حتی اگر مقدار آن نیز کم باشد، باید بلافاصله فرد مسموم به مرکز درمانی منتقل شود. گروهی از زنان خانه‌دار برای شست‌وشوی سرویس بهداشتی از موادشیمیایی نظیر انواع سفیدکننده و جوهرنمک استفاده می‌کنند از آنجا که سرویس‌های بهداشتی معمولاً در فضاهای بسته و کوچک قرار دارند، قرار گرفتن در این فضاهای بسته برای مدتی طولانی ممکن است آسیب فراوانی به ریه وارد کند.
 
دکتر بهروز هاشمی با تاکید بر اهمیت حفظ مراقبت در مسمومیت‌ها گفت: گاهی اتفاق می‌افتد کودک در اثر غفلت مادر خانواده مواد شوینده را می‌خورد یا ممکن است بخار این مواد باعث مسمومیت اعضای خانواده شود؛ باید توجه داشت کودکان بشدت در برابر این مواد آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، والدین به علت گرفتاری، کمتر مراقب فرزندان‌شان هستند و این امر علاوه بر افزایش مسمومیت با انواع شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها، موجب افزایش احتمالی انواع آسیب‌های جسمی برای کودکان می‌شود. در این مواقع باید بلافاصله فرد مسموم را برای شست و شوی معده و مراقبت‌های بعدی به دو مرکز درمانی بیمارستان لقمان حکیم و بیمارستان بهارلو منتقل کرد. این متخصص سم‌شناسی بالینی در ادامه گفت: شیر پادزهر مناسبی است که می‌توان از آن برای رقیق کردن مواد اسیدی یا قلیایی استفاده کرد. این کار باعث تهوع و بالا آوردن اسید یا مواد قلیایی می‌شود اما باید توجه داشت اگر کودکی با خوردن نفت مسموم شد تهوع برای او خطرناک است زیرا باعث بسته‌شدن مجرای تنفسی و التهاب ریه‌ها می‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر کودک با خوردن مواد شوینده مسموم شد یا عضوی از خانواده هنگام شست‌وشو با مواد شوینده و شیمیایی دچار مسمومیت شد بهترین توصیه‌ای که می‌توان برای خانواده‌ها داشت تماس با شماره تلفن 1490 مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم است. اپراتورهای متخصص این مرکز پاسخگوی سؤالات مرتبط با نوع مسمومیت و همچنین راه‌هایی که قبل از انتقال فرد دچار مسمومیت به مرکز درمانی باید انجام داد تا آسیب کمتری به او وارد شود خواهند بود. همچنین آنها در مورد انتقال به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اطلاعات لازم را ارائه خواهند کرد.
منبع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین