تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
plusresetminus
بی‌توجهی به علایق و نمرات دانش‌آموز

نگرانی از اجبار در انتخاب رشته تحصیلی

حزب الله : معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه کار جدی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان صرفاً دو تا سه ماه است آغاز شده، گفت: خانواده‌ها احساس می‌کنند بدون توجه به علایق و نمرات دانش‌آموز، او را مجبور می‌کنند در یک رشته خاص تحصیل کند.
۰
کد مطلب : ۱۱۸۸۷۲
نگرانی از اجبار در انتخاب رشته تحصیلی

 

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  ابراهیم سحرخیز در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: هم اکنون این سوال مطرح است که در زمان تدوین سند تحول بنیادین چه چیزی هدف بوده وهدایت تحصیلی فعلی متناسب با این سند است یا خیر؟

وی افزود: در سند تحول بنیادین نظام جامع هدایت تحصیلی ذکر شده است که باید از دوره ابتدایی نگاه یک پارچه نظام جامع هدایت تحصیلی اجرا شود و نیروی انسانی مورد نیاز کشور را براساس آینده نگری تربیت کنیم در حقیقت باید دانش آموزان را از همان دوره ابتدایی با مشاغل موجود در جامعه آشنا و بسترهای رغبت سنجی را فراهم کرد.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: درسال 91 شاهد استقرار نظام 6.6.3 بودیم که براین اساس پایه ششم به دوره ابتدایی اضافه شد و در سال 95 دانش آموزان پایه نهم باید در پایان این پایه رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند اما چرا در طول این سه سال بسترسازی لازم صورت نگرفت و برای توانمندسازی مدیران و مشاوران مدارس کاری انجام نشد تا خانواده‌ها هم اکنون احساس نکنند که بدون توجه به علایق و نمرات دانش آموزان آنها را مجبور می‌کنند در یک رشته خاص تحصیل کنند.

سحرخیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ادامه داد: توسعه متوازن رشته‌ای باید عملیاتی شود چرا که تمام دانش‌آموزان نباید به رشته ریاضی و تجربی بروند و سایر رشته‌ها از جمله فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: هم اکنون در مقطعی قرار گرفته‌ایم که دانش‌آموز پایه نهم می‌خواهد با انتخاب رشته تحصیلی در کلاس دهم ثبت‌نام کند اما هدایت تحصیلی فعلی در سطح نظام جامع نیست و رونمایی از برنامه‌های جدید طی سه ماه گذشته صورت گرفته است. 

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: پیش از این مشاوران مدارس در دوره متوسطه دوم متمرکز بودند و در یک سال اخیر به دوره متوسطه اول و پایه نهم منتقل شدند. سوال بنده از مسئولان این است که آیا با یک کتاب کار و فناوری می‌توان انتخاب رشته تحصیلی را انجام داد؟ طبق نظام جامع هدایت تحصیلی از پایه اول ابتدایی مشاور و معلم باید توانمند شده و دانش‌آموز را با آینده شغلی کشور آشنا کند.

سحرخیز با طرح این پرسش چرا هم اکنون مردم از هنرستان‌ها استقبال نمی‌کنند، گفت: با نبود استادکار و بودجه اندک چگونه می‌توان دانش‌آموزان را به رشته فنی و حرفه‌ای هدایت کرد؟ چرا در روستاها 53 درصد دانش‌آموزان رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کنند و چرا اغلب دختران به سمت رشته تجربی می‌روند؟

وی ادامه داد: مطابق با روند جدید هدایت تحصیلی باید معضل کنکور نیز حل شود و بحث شناسایی استعدادهای خاص از دوره ابتدایی صورت ‌گیرد.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در دوران فعالیت ما 12 هزار هنرآموز برای هنرستان‌ها استخدام شدند چرا که خواب نیروی انسانی را از همان ایام دیده بودیم. همچنین 1600 هنرستان ضمیمه دبیرستان‌ها ایجاد شد چون در روستاها به دلیل عدم امکانات اغلب دانش‌آموزان به رشته انسانی می‌روند اما با تأسیس این هنرستان‌ها توانستیم آنها را نیز به سمت رشته‌های فنی هدایت کنیم.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین