تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
plusresetminus
حزب الله: سحر و جادو ریشه در عقل و فطرت پاک آدمی ندارند، جادوهایی که زندگی افراد را سحر می‌کنند و آن را در زنجیر خرافه حصار می‌کنند.
۰
کد مطلب : ۱۸۹۶۷۶
سحر و جادویی که اعتقادات را نشانه می‌گیرد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،خرافات جمع واژه عربی خرافه، به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت‌نشده بر تأثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای عوام است. معمولاً خرافات ریشه در گرایش‌های درونی یا باطنی در زندگی بشر دارد و به مرور تبدیل به خرافه شده است.
 
در بعضی از روستاها نشانه‌هایی آن قدر واضح از خرافات و دعانویسی می‌بینی به طوری که با تمام وجود درک می‌کنی که این دعانویسی و رسوم جز جدانشدنی زندگی این آدم‌ها شده است. آدم‌هایی که به دلیل جهل، فشار زندگی و مشکلات و دوری از خداوند، گویی راه زندگی خود را گم کرده‌اند و به دنبال رسومی غلط برای ادامه راه زندگی خود رفته‌اند.
 
افرادی که برای باز شدن بخت، پیدا شدن گمشده‌شان، باردار شدن و یا فرار از ترس به دعانویسان مراجعه می‌کنند در واقع افرادی هستند که میان فشارهای زندگی به دنبال آرام‌بخش می‌گردند و نمی‌توانند آن آرامش‌بخش را پیدا کنند، غافل از آنکه یکی همواره هست که نگاهشان می‌کند و توسل به او راه نجات از اضطراب‌ها و تنش‌های زندگی است.
 
با لباس‌های عجیب و غریب در اتاقی که دور تا دورش را دعاها و اشکال عجیب و غریب گرفته، نشسته و مشغول دعا نوشتن است، به سرعت افراد را پذیرش می‌کند و برای همه آنان دعایی نوشته می‌گوید این دعا را تا چند روز با خود داشته باش‌.
 
از دید اسلام هر عملی اعم از گفتار، رفتار و اعتقاد، که برخلاف مبانی دینی و عقلی باشد، خرافه است. کسانی که خرافات را با دین مرتبط می‌دانند، یا دین را درست نشناخته‌اند یا مغرضانی هستند که با ایجاد شبهه و شائبه می‌خواهند چهره پاک دین را آلوده سازند.
 
هرچه که هست این جادوها ریشه در عقل و فطرت پاک آدمی ندارند، جادوهایی که زندگی افراد را سحر می‌کنند و آن را در زنجیر خرافه حصار می‌کنند.
 
زندگی که یک نعمت خداوندی است و فرد باید از لحظه لحظه آن برای شناخت خداوند و تکامل خود بهره ببرد، به صرف وقت برای باطل کردن یک سحر و یا دعانویسی برای تحقق یک آرزو می‌گذرد، آرزویی که باید به دست خداوند برآورده شود و تنها اوست که می‌تواند سرنوشت انسان‌ها را تعیین کند.
 
خرافات ریشه علمی ندارد
 
حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: خرافات و خرافه که هیچ پایه و اساس علمی و عقلی ندارد در همه ادیان و جوامع بشری بوده و وجود داشته است اما در برخی ادیان و جوامع شدت و ضعف داشته است و جوامع اسلامی هم مستثنی نیستند و خرافه در این جوامع نیز وجود داشته و دارد.
 
وی افزود: به دلیل اینکه خرافه ریشه علمی و عقلی ندارد لذا تأیید آن نیز ممکن نیست.
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: خرافات اتفاقی و ناگهانی پدیدار می‌شوند و پشتوانه علمی ندارند.
 
سیدی با بیان اینکه عده‌ای با تاثیرپذیری از دیگران دنبال خرافه می‌روند، اظهار کرد: باید آگاه بود که خرافه گرایی ضربه مهلکی به اعتقادات دینی مردم می‌زند.
 
وی ادامه داد: در منابع اسلامی مکرر با خرافه گرایی مبارزه شده و توصیه بزرگان بر رد این موارد بوده است.
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اسلام همواره بر تفکر، تعقل و استفاده از علم و عقل تاکید می‌کند تا روی آوردن به خرافات.
 
دلایل خرافه و راه‌های مبارزه با آن
 
سیدی تصریح کرد: ترس، تهدید، عادتهای غلط، فقر اطلاعات، جهل انسان‌ها، تقلید کورکورانه و وسوسه افراد سود جو از جمله مسائلی است که باعث به وجود آمدن خرافات می‌شود.
 
وی افزود: تفکر، بالا بردن سطح آگاهی مردم، استفاده از علم و عقل و ذکر و دعا از جمله راه‌های مبارزه و مقابله با خرافات است.
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: با خواندن دعاهایی از جمله آیه الکرسی، سوره ناس و علق و مهم‌تر از همه انجام واجبات و ترک محرمات می‌توان دفع خطر و بلا کرد.
 
سیدی ادامه داد: باید توجه داشت که خرافات باعث ضعف اعتقادات شده و اگر انسان‌ها به وظایف شرعی خویش و انجام واجبات و ترک محرمات روی آورند، نیاز نیست به سمت و سوی خرافات بروند.
 
وی اظهار کرد: سحر و جادو وجود دارد و ضرر نیز می‌رساند و قرآن کریم نیز بر وجود سحر و جادو تصریح و توصیه به راه‌هایی برای باطل شدن آن می‌کند.
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: اما تصریح بر این موضوع توسط قرآن، دلیل بر این نیست که وجود هر مشکلی را به سحر و جادو ربط بدهیم چرا که قرآن تصریح می‌فرماید که آنچه بر سر انسان‌ها می‌آید ثمره رفتار و کارهای خود آنان است.
 
سیدی یادآور شد: در آیات ۱۱ تا ۱۳ سوره مبارکه رعد به صراحت بیان شده که تغییر سرنوشت انسان‌ها به واسطه کارهای خود آنان است.
 
جادو و سحر نمی‌تواند زندگی آدم‌ها را مطابق امیال و آرزوهایشان تغییر دهد، آنچه که سرنوشت انسان را مشخص می‌کند خواست خداوند است پس حضور خداوند را در زندگی‌ات پررنگ کن و با تمام وجود خواسته‌هایت را از او بخواه و با سخن گفتن با او و یا خواندن کلامش آرامش را به زندگی‌ات بازگردان.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین