تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
plusresetminus
حزب الله : زمزمه های گرانی نان در سال 94 از هم اکنون اغاز شده است. این در هالی است که آذر ماه امسال بود که نا 30 درصد گران شد و حالا سخن از آزاد سازی نرخ نان صنعتی است.
۰
کد مطلب : ۷۷۷۷۷
کیفیت نان با گرانی بهتر می شود؟

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، هر چند وزیر صنعت، معدن و تجارت در برابر این خبر موضع‌گیری کرده و گفته که قرار نیست اتفاقی در این بخش و البته به‌طور کلی در بخش نان رخ دهد و به گفته وی نان باید یکبار برای همیشه با یارانه خداحافظی کند و قیمت آن آزاد شود. اما در هر حال این در واقع به معنای گرانی نان است.

در هر حال، وزارت صنعت بهانه آزادپزکردن 20 درصد از واحدهای نانوایی در سطح کشور آن را رقم زده است تا بسترهای لازم برای آزادسازی کامل قیمت نان را صورت داده باشد.

وزیر صنعت گفته: در رابطه با نان نباید عجولانه تصمیم گرفت ولی به‌طور کلی باید آزادسازی یکباره صورت گیرد.

محمدرضا نعمت‌زاده که در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با خبرنگاران سخن می‌گفت، ‌ادامه داده: بر اساس مصوبه دولت به‌تدریج 20 درصد از نانوایی‌ها آزادپز خواهند شد که این امر به ایجاد رقابت در میان نانوایی‌ها کمک خواهد کرد و این‌گونه نانوایی‌ها بهانه کم بودن قیمت را نخواهند داشت حتی تصریح شده که قیمت‌گذاری در این نوع نانوایی‌ها بر اساس عرضه و تقاضا باشد.

البته ارسلان فتحی‌پور هم خبر از جلسات مشترک با دولت و نهایی شدن افزایش قیمت نان در سال آینده داده تا آینده نان همچنان مبهم باقی بماند.

هرچند نعمت‌زاده هرگونه افزایش قیمت در بخش نان را رد می‌کند اما به باور کارشناسان در سال 94 باید منتظر افزایش مجدد قیمت نان باشیم چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد کم‌فروشی و کاهش کیفیت نان خواهیم بود.

در این بین نانوایان نیز از همین امروز ساز افزایش قیمت را کوک کرده‌اند چراکه آنها هم می‌دانند که از ابتدای فروردین سال 94 قیمت سوخت و آب و برق افزایش خواهد یافت و این یعنی افزایش هزینه‌های تولید به‌خصوص در واحد‌هایی همچون نانوایی که سوخت محور هستند.

در هر حال به نظر می رسد، آماده‌سازی فضا برای آزادشدن نان از بند یارانه از یک طرف و جلسات دولت و مجلس برای رسیدن به یک راهکار منطقی و قابل اجرا افزایش قیمت نان در سال آینده را قطعی کرده است و بر همین اساس رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قیمت نان در سال آینده خبر داده و گفته: در بسیاری از استان‌ها آرد دوقیمتی است و این امر منجر به بروز فساد شده است.

ارسلان فتحی‌پور درمورد افزایش قیمت نان در سال 94 گفته: جلساتی در همین راستا با دولت برگزار شده و قرار است قیمت آرد در سال آتی اصلاح شود.

وی در پاسخ به اینکه افزایش برخی از حامل‌های انرژی براساس مصوبات مجلس به معنای اجرای فاز سوم هدفمندی از سال آینده است یا خیر، افزوده: درحال بررسی بودجه سال 94 در مجلس شورای اسلامی هستیم و در برخی از موارد اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را انجام داده‌ایم.

این در حالی است که هنوز کیفیت نان با گرانی بهتر نشده است و هنوز هم نان های خمیر و سوخته سهم مردم از گرانی نان است.به تازگی نیز معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفته: بر اساس گزارش ها و بررسی های انجام شده، بیشترین تخلف واحدهای صنفی در 10 ماه گذشته مربوط به گران‌فروشی و به ویژه گران‌فروشی در بخش نان بوده است.

مجتبی فراهانی اظهار کرده: بازرسان سازمان حمایت، اتاق اصناف و اتحادیه ها نظارت لازم را بر فعالیت تمام واحدهای صنفی انجام می دهند و بر اساس گزارشاتی که بازرسان ارائه کرده‌اند، در 10 ماه گذشته بیشترین تخلف واحدهای صنفی مربوط به گران‌فروشی در حوزه نان بوده است.باید منتظر ماند و دید با گرانی های جدید در سال 94 کیفیت نان و تخلفات در این زمینه کمتر خواهد شد یا خیر؟

منبع : خبر ایرانی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین