تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
plusresetminus
حزب الله:پرستویی از نقش حاج ابراهیم در فیلم «میهمان داریم» و شخصیت های این فیلم و از خودگذشتگی شهدا و جانبازان و خانواده‌هایشان سخن گفت.
۰
کد مطلب : ۶۹۲۴۴
در جهانی که ما برج‌هایمان را می‌سازیم جانبازان و خانواده شهدا هیچ طلبی از دنیا ندارند

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،پرویز پرستویی  با اشاره به فیلم در حال اکران «میهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور و نقشی که در آن ایفا کرده است، گفت: حاج ابراهیم فیلم «میهمان داریم» مثل همه کسانی است که ما نمونه آنها را در کوچه و بازار داریم و شخصیت چندان دست نیافتنی یا ناشناخته‌ای نیست.

وی ادامه داد: حاج ابراهیم بسیار ساده و مومن است و با خیال و رویای فرزندانش زندگی می‌کند. او با اینکه فرزندانش را از دست داده‌ است اما همچنان زندگانی خود را با رویای آنها می گذراند.

این بازیگر سینمای ایران درباره این شخصیت که نمونه های فراوانی در جامعه دارد، بیان کرد: امثال حاج ابراهیم مثل همه شهروندان هستند و نمونه‌های زیادی در جامعه ما دارند و جوانان‌ و فرزندان زیادی از آنها شهید شدند و اینها همچنان پایداری دارند و با رنج نداشتن فرزندانشان دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلم میهمان داریم

بازیگر فیلم های «آژانس شیشه ای» و «به نام پدر» در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها به فیلم «میهمان داریم» از ناحیه افراد نامشخص بیان کرد: من اطلاعی ندارم چه کسانی از فیلم انتقاد کرده اند اما اگر کسی سینمای دفاع مقدس را می‌کوبد مطمئنا آگاهی و اطلاعی از آن 8 سالی که بر ما گذشت، ندارد. اگر این افراد آن هشت سال را به خاطر بیاورند و مرور کنند، می فهمند که این دوران چه ویژگی هایی را داشته است. عده زیادی در این سال ها مقاومت کردند و برای آب و خاک، ناموس، وطن، عقاید و آرمان هایشان جان فشانی کردند.

وی ادامه داد: اینها مردان بزرگی بودند و ارزش هایی را بر جای گذاشتند که برای همگان مسلم و محرز است و حالا اگر عده ای این ارزش ها را می کوبند معلوم است که اصلا به آنها پی نبرده اند و یا اصلا در این مملکت حضور نداشته اند و گرنه کسانیکه آن هشت سال را مرور کنند، می دانند که در تاریخ کشور ما ارزش های بسیاری در دل جنگ رخ داده است.

پرستویی که با نقش حاج کاظم در «آژانس شیشه‌ای» در خاطره ها ماندگار شد اضافه کرد: فیلمی ساخته می‌شود و ممکن است عده ای آن را دوست داشته باشند و عده ای هم دوست نداشته باشند. این فیلم ارزش هایی را بازگو می کند که ممکن است هرکسی به دیدن یا شنیدن چنین مباحثی علاقه ای نداشته باشد. حتما چنین افرادی غافل از این نوع ارزش‌ ها هستند و من پاسخی برای چنین افرادی ندارم، نمی توان آنها را محاکمه و مواخذه کرد که چرا چنین فیلم هایی را دوست ندارند. به هرحال این فیلم ساخته شده است تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و اگر کسی این ارتباط را برقرار نکند نمی‌توان وی را مواخذه کرد شاید چنین کسانی ژانرها و سینمای دیگری را دوست دارند اما حداقل «میهمان داریم» از واقعیت ها و حقیقت هایی که در جامعه جریان دارد برآمده است.

بازیگر فیلم «پاداش سکوت» در پاسخ به پرسش دیگری درباره سبک زندگی خانواده شهید فیلم «میهمان داریم» و بعضی گمانه هایی که نسبت به زندگی مرفه رزمندگان وجود دارد، عنوان کرد: کسانی که فکر می کنند که خانواده های شهدا و جانبازان از رفاه خوبی برخوردار هستند باید نگاه جدی تری به این افراد داشته باشند. من چندان سراغ ندارم کسانی را که یه دلیل شهادت فرزندانشان به رفاه خوبی رسیده باشند و حتی اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد این حق مسلم آنهاست چرا که عزیزانشان را از دست داده اند.

فیلم میهمان داریم

بازیگر فیلم های «دوئل» و «موج مرده» بیان کرد: من همیشه اعتقادم بر این بوده است که آنهایی که به نوعی در این هشت سال جنگ حضور داشتند وجود، اقتدار و پایداری آن را داشتند که به جبهه ها بروند و علیه دشمن مقاومت کرده تا از آب و خاک خود دفاع کنند. بسیاری از این افراد دیگر بازنگشتند و به شهادت رسیدند چرا ما این افراد را در نظر نمی‌گیریم که نه تنها به رفاه نرسیدند بلکه همه زندگی خود را از دست داده اند؟ چرا به جانبازانی نگاه نمی‌کنیم که موج انفجار آنها را گرفته است و حالا در خانه های خود نشسته اند و هیچ کاری از دستشان ساخته نیست؟ چرا این افراد را محاسبه نمی کنیم؟

وی اضافه کرد: همان‌ها که انتقاد می‌کنند مطمئنا خودشان چنین گذشت و جنمی نداشته‌اند که بخواهند در جنگ حضور پیدا کنند. این خیلی امری طبیعی است که اگر کسی به هر شکلی و به هر نوعی در این هشت سال در جنگ حضور داشته است و از آب و خاک وطنش دفاع کرده است و الان هم خانه‌نشین یا گوشه‌نشین شده است به نوعی رفاه نسبی رسیده باشد.

فیلم میهمان داریم

پرستویی با بیان اینکه این افراد با چنین نیتی به جنگ نرفتند که به رفاه برسند، عنوان کرد: این افراد رفتند که دفاع کنند، عده‌ای بازنگشتند و عده‌ای هم بازگشتند که البته دارند مثل شمع آب می‌شوند بنابراین اگر عده‌ای امکانات مختصری دریافت کردند حق مسلم‌شان است چون از جانشان گذشتند و حال اگر ما، دولت یا نهادی کاری برایشان می‌کند در حد ارزن و ذره‌ای است در برابر دریای وجود و گذشتی که از خود نشان دادند.

بازیگر فیلم «آدم برفی» درباره دغدغه این فیلم و اینکه چه موضوعاتی در حوزه دفاع مقدس هستند که می‌توان به آنها پرداخت، بیان کرد: موضوعات مختلفی وجود دارد که می توان درباره آنها فیلم ساخت و سینمای ما باید به تمام حوزه ها بپردازد. سینمای اجتماعی، سینمای تراژیک، سینمای جنگ، سینمای کمدی و .... همه باید وجود داشته باشد و در عین حال از زاویه های مختلف باید به مساله جنگ پرداخته شود چون ما موضوعات مختلفی داریم که می تواند در هشت سال جنگ تحمیلی مورد توجه قرار گیرد.

وی که خود در فیلم های متفاوتی در حوزه دفاع مقدس بازی کرده است با اشاره به این موضوعات اضافه کرد: در این هشت سال آنقدر اتفاقات و ماجراهای متفاوت بوجود آمده است که من فکر می کنم سال‌های سال می توان به آنها پرداخت و فیلم هایی که من در حوزه های مختلف دفاع مقدس بازی کرده ام تنها بخشی از این ماجراست و دفاع مقدس بخش های متفاوتی دارد و آنجا که آدمی احساس نیاز می کند که می توان بخشی از این مفاهیم را به جامعه امروزی منتقل کرد دست به انتخاب می زند و در این باره کار می کند.

فیلم میهمان داریم

بازیگر فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» در بخش دیگری از سخنان خود درباره فضای سوررئال فیلم و آرامشی که در روایت این فیلم وجود دارد سخن گفت و بیان کرد: اگرچه که این یک فیلم سینمایی است و آدم های آن شخصیت‌‌پردازی شده و قرارداد فیلم‌های سینمایی را دارد اما واقعیت امر این است که فیلم می‌تواند نموداری باشد برای کسانی که درگیر مسایل مادی و روزمره خود هستند و در جامعه این چالش‌ها و دویدن‌ها را دارند که به مادیات بیشتری برسند و همواره به دنبال مسایل مادی جهان خود هستند.

پرستویی با اشاره به زندگی حاج ابراهیم و همسرش و سبک زندگی آنها بیان کرد: این آدم‌ها با اینکه جوانان خود را از دست داده‌اند اما همچنان پایدار هستند و حداقل قانع شده‌اند که در رویای خود باید زندگی کنند. تمام سرمایه و اندوخته آنها همان فرزندانی هستند که می‌توانستند با آنها باشند و حالا در رویا با آنها زندگی می‌کنند. بخشی از زندگی آنها رویای فرزندانشان است و بخشی هم زندگی با فرزندی است که در آسایشگاه است و بعد به منزل می‌آید و می‌بینیم وضعیت طبیعی هم ندارد.

بازیگر فیلم سینمایی «بید مجنون» در پایان سخنانش با مورد توجه قراردادن زندگی جانبازان در کنار زندگی روزمره مردم یادآور شد: البته منظور این نیست که به این افراد نگاه کرده و برایشان دلسوزی کنیم بلکه باید متوجه این نکته باشیم که در جهانی که بعضی از ما از صبح که برمی خیزیم تا شب دروغ می‌گوییم، معامله و تجارت می‌کنیم و برج های خود را می‌سازیم چنین کسانی هم وجود دارند که با هیچ و به نوعی با رویای خود زندگی می کنند، طلبی هم از کسی ندارند و به دنبال هیچ چیزی از جهان هستی نیستند و نخواهند بود.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین