تاریخ انتشاردوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
plusresetminus
حزب الله : رئیس‌جمهور گفت: امروز تصمیم گرفته شد روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هند از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع بین دو کشور تبدیل شود.
۰
کد مطلب : ۱۱۴۲۳۵
روابط ایران و هند از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع تبدیل می‌شود

 

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست‌خبری مشترک با نخست‌وزیر هند با بیان اینکه روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند گسترده‌تر از گذشته باشد، گفت: امروز تصمیم گرفته شد روابط دو کشور از حالت تجاری به روابط اقتصادی جامع بین دو کشور تبدیل شود.

وی افزود: وقتی صحبت از همکاری‌های منطقه می‌شود یک طرف ایران و منطقه با 400 میلیون جمعیت و یک طرف هند با یک میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت مطرح است.

رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های ایران و هند در توسعه روابط، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط انرژی در ایران و همچنین مواد غنی در هندوستان و همچنین وجود بندر راهبردی مثل چابهار می‌توانیم به فکر منافع مشترک در این مسائل باشیم.

روحانی در توصیف اهمیت منطقه ترانزیتی چابهار گفت: چابهار می‌تواند به یک نماد بزرگ همکاری‌ها بین دو کشور ایران و هندوستان تبدیل شود و این بندر می‌تواند نقطه وصل بین کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان باشد.

وی به نقش بانک‌ها در روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: ما در دیدار امروز درباره نحوه ساماندهی روابط بانکی تبادل نظر کردیم و امیدوار هستیم تسهیلات بانکی شرایط بهتری را برای روابط اقتصاد مهیا و آماده کند.

رئیس‌جمهور همچنین خواستار توسعه روابط و همکاری‌ها در حوزه دانشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری شد.

روحانی موضوع توریست و گردشگری بین دو کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به گستردگی مراکز زبان فارسی و هند در دو کشور، این تمایل در زمینه توریسم و گسترش آن بین دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به نقش ایران و هند و تامین امنیت منطقه و کمک به برقراری ثبات در کشورهای افغانستان، عراق و سوریه خاطرنشان کرد: امروز منطقه با معضل مهمی مثل تروریسم روبروست و روابط نزدیک‌تر بین ایران و هند در مسائل سیاسی و اطلاعاتی می‌تواند به برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه و همچنین مبارزه با تروریسم کمک کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین