تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
plusresetminus
حزب الله: معاون اجرایی رئیس‌جمهور از افتتاح خط‌آهن ایران ــ ترکمنستان ــ قزاقستان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: توسعه خطوط ریلی یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های اصلی دولت یازدهم است.
۰
کد مطلب : ۶۷۴۴۳
توسعه خطوط ریلی از اولویت‌های دولت

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،محمد شریعتمداری  در حاشیه بازدید از طرح راه‌آهن ایران ــ ترکمنستان ــ قزاقستان اظهار کرد: حرکت جدی برای توسعه خطوط ریلی در کشور از اولویت‌های دولت یازدهم است که البته در دولت‌های گذشته پیش بینی‌هایی برای این بخش انجام شد اما در این دولت آن‌ها را پیش خواهیم برد.

وی افزود: توسعه خطوط ریلی در دو بخش اتفاق می‌افتد که در بخش شهرهای بزرگ که سبب ایمنی جاده‌ها و توسعه شهرها می‌شود و در بخش مرزی نیز سبب اتصال خطوط ریلی به دیگر کشورها می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به بازدید از مراحل ساخت خط‌آهن گرگان ــ اینچه‌برون تصریح کرد: ایستگاه اینچه‌برون و تکمیل طرح با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم تا یک ماه آینده خط‌آهن ایران ــ ترکمنستان ــ قزاقستان به بهره‌برداری برسد.

شریعتمداری اظهار کرد: با اتصال این خطوط به هم به‌طول 910 کیلومتر، در فاز نخست 3 میلیون تن بار به داخل وارد یا از کشور خارج می‌شود که امکان افزایش این میزان تا 10 میلیون تن بار در مراحل بعدی نیز وجود دارد.

وی گفت: امیدواریم با توجه به پیشرفت و سرعت روند اجرای طرح شاهد بهره‌برداری از این طرح بزرگ باشیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره ساخت ایستگاه تغییر بوژی افزود: ساخت ایستگاه تغییر بوژی قراردادی بین دو کشور است و ایستگاه تغییر بوژی در داخل دو کشور ساخته می‌شود، این ایستگاه در داخل کشور خودمان نیز احداث می‌شود.

شریعتمداری درباره زمان حضور رؤسای جمهور سه کشور برای افتتاح این خط‌آهن گفت: زمان دقیق آن مشخص نشده و به‌زودی اعلام می‌شود.

به گزارش تسنیم، طول خط راه‌آهن ایران ــ ترکمنستان ــ قزاقستان حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقد هستند که با راه‎اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش می‌یابد.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقی‌مانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه‌اندازی این خط راه‌آهن که «راهگذر ریلی شمال ــ جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه‌روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل کاهش می‌یابد و در مجموع، سالانه 10 تا 12 میلیون تن کالا از این مسیر ریلی جابه‌جا می‌شود.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین