تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
plusresetminus
حزب الله: نایب‌ رئیس اول مجلس گفت: سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا گستاخی دولت‌مردان آمریکایی را نشان داد، اما شما نمی‌توانید به تحریم‌ها ادامه دهید.
۰
کد مطلب : ۶۹۵۱۳
آمریکا نمی‌تواند به تحریم‌های ایران ادامه دهد

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز بهارستان‌نشینان ضمن تشکر از تلاش مجدانه، پیگیر و مقتدرانه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: امیدوارم در پرتو عقلانیت مبتنی بر ایمان و اتکال بر خدای سبحان و حرکت در چارچوب تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ماه‌های پیش روی، گام‌های بلند و استوار در راه حراست از منافع ملی و پاسداری از حقوق مشروع بزرگ ایران در داشتن دانش و فناوری هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تعریف‌شده برداشته شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای یک سال گذشته درس‌هایی را به ما آموخته است، افزود: یکی از درس‌هایی که می‌توان از رفتار سیاسی و اجتماعی ملت بزرگ ایران در طول چند سال اخیر در اوج اعمال سیاست‌های خصمانه آمریکا و متحدانش علیه ملت بزرگ ایران آموخت، این است که ملت ایران با ایستادگی، مقاومت و با خلق حماسه سیاسی 24 خرداد سال 92 و مشارکت تحسین‌آمیز در اوج تنگناهای اقتصادی و سیاسی در تعیین سرنوشت سیاسی خود، این حقیقت را برای مسئولین و دولتمردان تبیین کرده است که شاه‌کلید مطالبات ملت ایران، حفظ اقتدار و عزت ملی و ایستادگی مسئولان در حراست از منافع ملی است.

نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه امیدوارم با توجه بر این اصل محوری و کلیدی حفظ اقتدار ملی در همه عرصه‌ها و به خصوص در حوزه مذاکرات با 1+5، قدم‌های مطمئن و استواری را برداریم، وحدت ملی را بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور دانست و اظهار داشت: پیگیری سیاست‌های معطوف به انسجام ملی، از مهم‌ترین استراتژی‌های کشور در شرایط فعلی است. تردیدی نداریم که مهم‌ترین عامل اقتدار نمایندگان ملت ایران در گفت‌گو با 1+5، اقتدار برآمده از وحدت و انسجام ملی ماست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در همین زمینه ادامه داد: باید دولتمردان، به خصوص متولیان مدیریت مذاکرات پیش روی توجه به نخبگان سیاسی، علمی و توجیه، اقناع، همفکری و مشاورت مستمر با آنان را در دستورکار خود قرار دهند؛ با این ارتباط منطقی و علمی با نهاد قانون‌گذاری، مجامع علمی و دانشگاهی، کمیسیون‌های تخصصی ذیربط مجلس و با مجموعه نخبگان کشور می‌توان نقشه راه را درست تعریف کرد و با پشتوانه ملی، گام‌های بلند و استوار برداشت.

وی با بیان اینکه واقعیت مذاکرات یک سال گذشته، بیانگر این حقیقت است که تنها ادبیات حاکم بر محاورات و گفت‌وگوهای دولت‌های بزرگ، ادبیات قدرت است، گفت: ملتی می‌تواند از منافع خویش در برابر نظام حاکم بر جهان دفاع کند که از قدرت بالاتر برخوردار باشد. امروز تنها با زبان قدرت با آمریکا و متحدان او می‌توان سخن گفت؛ باید برای افزایش اقتدار ملی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از تمام ظرفیت‌های درون نظام بهره گرفت.

نایب رئیس مجلس در ادامه افزود: آنچه بر اقتدار ملت ایران می‌افزاید و راه را برای پاسداری از منافع ملی آنان هموار می‌کند، افزایش اقتدار ملی است و مسیر این حرکت نیز بهره‌گیری بایسته و شایسته از ظرفیت‌های با‌لقوه و بالفعل متراکم در درون نظام است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌‌فرد با تأکید بر اینکه مدیران و مسئولان اجرایی کشور، اقتدار ملی را با نگاه به بیرون مرزها جست‌وجو نکنند، تصریح کرد: اقتدار ملی را با نگاه به ظرفیت‌های ملی و نیز با استفاده شایسته از ظرفیت‌ والای رهبری مقتدر و حکیم نظام می‌توان به دست آورد؛ اقتدار ملی را در ارتباط شایسته با ملت ایران و تحکیم پیوند دولت و ملت می‌توان جست‌وجو کرد.

وی در ادامه سخنانش یکی دیگر از درس‌های مذاکرات هسته‌ای یک سال گذشته را بی اعتمادی به آمریکا به معنای واقعی کلمه دانست و گفت: این مذاکرات به ما آموخت که به معنای واقعی کلمه و به دلایل گوناگون، آمریکا قابل اعتماد نیست. بنده از شما همکاران عزیز و مردم آزاده جهان و دول مسقل سؤال می‌کنم که چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملی ملت آمریکا را قربانی منافع نامشروع رژیم صهیونیستی می‌کنند، اعتماد کرد؟ چگونه می‌توان به دولتمردانی که منافع ملت‌های جهان را قربانی منافع نامشروع مُشتی صهیونیست نموده‌اند، اعتماد کرد؟

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه ما به ملت خویش اعتماد داریم، اضافه کرد: ما به امدادهای خدای سبحان و دعای مستجاب حضرت ولی‌عصر(عج) و به ملت‌های آزدی‌خواه و دول مستقل جهان و نیز به ملت‌های هوشمند منطقه اعتماد داریم و با اعتماد به این سرمایه‌های بزرگ، نقشه پیش روی خود را تعریف می‌کنیم و با قدرت در این راه قدم برمی‌داریم.

حجت‌السلام ابوترابی‌فرد در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا که گفته بود تحریم‌ها سر جای خودش مانده است، این سخنان را هتاکانه دانست و افزود: اینکه وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌اش اظهار می‌کند که تحریم‌ها سر جای خودش مانده‌اند و ایران به توافق ژنو متعهد است، این سخن جایگاه و شخصیت منطقی و هوشمندانه ملت، دولت و مسئولان ایران را تبیین و زیاده‌خواهی و گستاخی دولتمردان آمریکایی را فراروی هوشمندان تعریف و تبیین می‌کند.

وی خطاب به جان‌کری، گفت: هم شما و هم ما می‌دانیم و دنیا هم می‌داند که تحریم‌ها سر جای خود باقی نمانده است، بلکه ایستادگی ملت ایران، شما را وادار کرد که برای برون‌رفت از تنگنایی که خلق کرده‌اید، راهی جز مذاکره پیش روی خود نبینید و با قبول ایران هسته‌ای در پای میز مذاکره نشستید؛ کدام هوشمندی است که این واقعیت را نبیند و به آن اذعان نکند؟ کدام هوشمندی است که این واقعیت را دریافت نکند که به دلایل متعدد از جمله عدم ظرفیت جامعه جهانی، عدم اقتدار فراگیر شما در پیشبرد اهداف نامشروع تعریف‌شده، سازمان تحریم به شدت آسیب دیده است؟ اینها واقعیتی است که فرا روی ملت‌های جهان است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: شما نمی‌توانید تحریم‌ را ادامه بدهید. شما قادر به انجام این هدف نامشروع خود نیستید؛ واقعیت‌های اروپا و آسیا این حقیقت را تعریف می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، "امروز دنیا شاهد است که جامعه جهانی از احساس آرامش و اعتماد بالاتری برخوردار است"، افزود: این سخن آقای کری، سخن درستی است. جامعه جهانی احساس آرامش و امنیت بیشتری دارد، اما دلیل آن کاهش نفوذ آمریکا در منطقه و جهان، شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ نابرابر غزه، شکست توطئه‌های آمریکا در سوریه و عراق و شکست اهداف نامشروع آمریکا در اروپا، آفریقا و آسیاست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم که در آینده شاهد ارتقای سطح امنیت و اعتماد جامعه جهانی با افول روز افزون قدرت سیاه آمریکا باشیم.

 

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین