تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
plusresetminus
حزب الله : رئیس مرکز ملی تحقیقات سلامت از کاهش شاخص هزینه کمرشکن پس از اجرای طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: کاهش این شاخص مهمترین اثر طرح است.
۰
کد مطلب : ۹۱۹۶۹
افزایش هزینه های درمان سرپایی
 

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، دکتر سیدرضا مجدزاده در نشست خبری به منظور ارائه گزارش از نتایج طرح تحول سلامت، با بیان اینکه وظیفه این موسسه دیده بانی طرح تحول است، گفت: این مرکز به طور مرتب شاخص های مرتبط با طرح تحول را از منابع مختلف گردآوری می کند و به موقع در اختیار تصمیم گیرندگان حوزه سلامت قرار می دهد.

وی افزود: این موسسه پشتوانه ای تحقیقاتی دارد و همان گونه که در تحقیقات علمی پیش داوری از قبل وجود ندارد طرح ها و برنامه های این موسسه نیز واقعی است و جنبه های مثبت و منفی طرح تحول سلامت را آنگونه که هست را گزارش می دهد.

مجدزاده در ادامه با اشاره به آغاز طرح تحول سلامت از ۱۵ اردیبهشت ۹۳، گفت: تا کنون ۱۶ ماه از اجرای این طرح سپری شده و همانند هر برنامه و طرح بزرگ دیگر، برخی نتایج در بلند مدت و برخی نیز کوتاه مدت به دست می آید. پیش از این، در بهمن ماه سال گذشته، رضایت مردم و مسوولین مجری طرح اطلاع رسانی شد و گزارش اخیر مربوط به دستاوردهای ملموس طرح تحوا نظام سلامت است.

وی گفت: موسسه ملی تحقیقات سلامت یک چارچوب نظری مشخصی دارد که مورد تأیید سازمان های بین المللی است و همواره از طریق سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت با بیان اینکه تمام آمارهای این گزارش با همکاری مرکز آمار به دست آمده است، افزود: علاوه بر این طی ماه گذشته و در جریان سفر رئیس سازمان جهانی بهداشت به ایران، آمارهای این گزارش توسط نماینده این سازمان مورد تایید قرار گرفت بنابراین اطمینان بیشتری به منبع داده ها وجود دارد زیرا در سطح ملی، مورد تایید مرکز آمار بوده و در سطح جهانی نیز توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده است.

مجدزاده یادآور شد: در این نوع ارزیابی به ۲ نکته باید توجه کرد، اینکه آیا مردم به خدمات سلامت با کیفیت دسترسی پیدا کرده اند و از سوی دیگر نیز آیا هزینه پرداخت عادلانه بوده به صورتی که مردم در پرداخت دچار سختی نشوند.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سلامت حفاظت مالی را یکی از موارد مهم طرح تحول دانست و گفت: اطلاعاتی که پس از ۱۶ ماه از طرح تحول قابل ارائه است، اطلاعات مربوط به حفاظت مالی است و گزارش مربوط به بخش خدمت، به زمان بیشتری نیاز دارد.

مجدزاده با اشاره به هدف طرح تحول در کاهش پرداختی از جیب مردم و اخباری مبنی برافزایش هزینه های درمان با اجرای این طرح یادآور شد: داده های مربوط به نرخ تورم توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بررسی و اعلام می شود. آنچه در طرح تحول باید مورد توجه باشد این است که در مقایسه با قبل از اجرای این طرح، چه میزان از خدمات پرداختی از جیب مردم هزینه می شود.

وی ادامه داد: در این گزارش با همکاری مرکز آمار داده های مطالعه هزینه - درآمد خانوار به طور فصلی بررسی شده و مبنای پرسش ها یک سال پیش از آغاز طرح و داده هایی اعتبار دارد که در زمستان ۹۳ گردآوری و با داده های زمستان ۹۴ مقایسه شده است.

مجدزاده با بیان اینکه محاسبه نرخ تورم با هزینه جاری و هزینه ثابت بررسی می شود، گفت: اطلاعات این گزارش مربوط به هزینه های با نرخ جاری و هزینه های نرخ ثابت است که با قیمت پایه سال ۹۰ میزان تغیرات محاسبه می شود.

به گفته وی، با فرض اینکه نرخ تورم براساس نرخ جاری محاسبه شود، در خانوارهای روستایی تغییرات قیمت نسبت به پیش از طرح قابل توجه است اما در خانوارهای شهری در همه جا اینگونه نبوده و چون طرح تحول بر خدمات بستری تمرکز داشته در این بخش پرداخت خانوارها کم شده اما در خدمات سرپایی کاهش نیافته است.

مجدزاده افزود: در خانوارهای روستایی هزینه درمان در هر دو بخش بستری و سرپایی کاهش داشته و در شهرها هزینه های بستری کم شده اما هزینه های درمان سرپایی اندکی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باید تاثیر طرح تحول را در هزینه ثابت دید، تاکید کرد: باید نرخ تورم عادی را در نظر گرفت.

مجدزاده با مقایسه هزینه پرداخت از جیب مردم پیش و پس از اجرای طرح تحول گفت: به ازای هر نفر هزینه سالانه برای خدمات بستری با در نظر گرفتن نرخ ثابت تورم، از حدود ۴۳ هزار تومان به حدود ۲۹ هزار تومان در سراسر کشور در هر دو بخش دولتی و غیر دولتی کاهش یافته است.

وی این آمار را به صورت سرانه و از میان کسانی که خدمات درمانی دریافت کرده اند، عنوان کرد و گفت که شامل کسانی که مراجعه نداشته و خدماتی دریافت نکرده اند، نیست.

مجدزاده با اشاره به پنجک های جامعه در دریافت خدمات درمانی، خدمات دندانپزشکی را دارای بیشترین فاصله بین خانوارهای فقیر و غنی نام برد و گفت: خانوارهای فقیر ۴ درصد هزینه های دندانپزشکی را پرداخت می کنند در حالیکه خانوارهای غنی ۲۶ درصد است. این نشان می دهد که اقشار ضعیف جامعه از خدمات دندانپزشکی با قیمت موجود نمی توانند استفاده کنند.

وی افزود: بنابراین اقشار ضعیف جامعه از خدمات درمانی پس از اجرای طرح تحول سلامت منتفع شده اند اما پنجک سه و چهار بیشترین بهره را برده است. علت آن، عدم دسترسی پنجک پنجم از خدمات درمانی است. این نشان می دهد بهره مندی از خدمات درمانی هنوز دارای اشکالاتی است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات سلامت در ادامه هزینه های خدمات سرپایی را به ازای هر نفر از ۱۴۵ هزار تومان به ۱۷۶ هزار تومان افزایش داشته است اما در روستا کم شده که نشان می دهد سیاست دولت در بخش خدمات بستری به خدمات سرپایی نیز تسری پیدا کند.

وی کاهش شاخص هزینه کمرشکن را مهمترین اثر طرح تحول اعلام کرد و گفت: بر اساس نرخ ثابت، طرح تحول سلامت نسبت خانوارهای مواجه شده با هزینه کمرشکن از ۲.۹ به ۲.۴ درصد کاهش یافته است که پنجک سه و چهار و خانوارهای شهری بیشتر بهره مند شدند.

به گفته مجدزاده، در این مطالعه نشان داده شد که شمار زیادی از اتباع بیگانه فاقد پوشش بیمه هستند.

 رئیس مرکز ملی تحقیقات سلامت همچنین همجنس نبودن پزشک و دور بودن راه یا نبودن پزشک متخصص را از جمله دلایل عدم مراجعه بیماران برای درمان سرپایی نام برد و گفت: در این بین عدم پوشش بیمه و قابل پرداخت نبودن هزینه ها درصد قابل توجهی از پاسخ ها را به خود اختصاص داده که نشان می دهد به رغم افزایش پوشش بیمه اما عمق و نوع بیمه های درمانی کم است.

 به گفته مجدزاده ۶۳.۱ درصد نیز خود درمانی را علت مراجعه نکردن برای درمانی سرپایی اعلام کرده اند.

وی در پایان میزان استفاده مردم از پزشک متخصص در مقایسه با سال ۸۱ را دو برابر اعلام کرد که نشان دهنده تغییر ذائقه مردم به سمت دریافت خدمات تخصصی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین