تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
plusresetminus
حزب الله : سخنرانی تند، نفرت انگیز و تهدید آمیز ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل با واکنش‌های تند مقامات غربی و بین‌المللی روبرو شد.
۰
کد مطلب : ۱۵۱۱۱۷
واکنش‌های تند بین‌المللی به سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

 

 

  به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،به نوشته نشریه "بیلد" آلمان "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا با قدرتی انفجاری پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت. وی با تهدیدات خود علیه دولت های کره شمالی و ایران این نگرانی را ایجاد کرد که در مسیر تنش زایی بسیار خطرناکی قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل کره شمالی را تهدید کرد که اگر در برنامه های موشکی خود کوتاه نیاید این کشور را نابود می کند. وی همچنین توافق هسته‌ای با ایران را یک رسوایی نامید.

رئیس جمهور آمریکا همچنین انتقاد شدیدی به دولت ونزوئلا وارد کرده و شرایط دیکتاتوری سوسیالیستی در این کشور را غیر قابل قبول ارزیابی کرده و گفت آمریکا نمی تواند در برابر چنین وضعیتی دست روی دست بگذارد. وی همچنین بر لزوم در نظر گرفتن علایق و منافع آمریکا به عنوان اولویت سیاست های خود و شعار معروف اول آمریکای خود تاکید کرد.

سخنرانی ترامپ با واکنش های بین المللی فراوانی همراه بود. کره شمالی مستقیما به تهدیدات ترامپ واکنش نشان نداد؛ اما سفیر این کشور در سازمان ملل کمی قبل از شروع سخنرانی رئیس جمهور آمریکا به نشانه اعتراض سالن مجمع عمومی را ترک کرد.

ایران نیز واکنش شدیدی به سخنرانی ترامپ نشان داده و وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری نوشت که این گونه سخنان نفرت انگیز متعلق به قرون وسطی و نه قرن 21 است.

ونزوئلا نیز آمریکا را به عنوان تهدیدی برای استقلال و حاکمیت خود دانسته و رئیس جمهور این کشور را نژادپرست نامید. دولت ونزوئلا در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که در برابر ملت های جهان تهدیدهای جدید علیه حاکمیت، صلح و پایداری کشورش را محکوم می کند.

وزیر امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد که ما نه تهدید رئیس جمهور آمریکا و نه هر کس دیگری در دنیا را نمی پذیریم. ترامپ یک نظریه نژاد پرستانه دارد و سیاست هایش نشانگر بازگشت به جنگ سرد است.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان نیز بعد از تهدیدات ویرانگر رئیس جمهور آمریکا علیه کره شمالی، درباره وقوع یک جنگ هشدار داده و گفت: برای من و برای تمام دولت آلمان اینجا تنها یک راه حل دیپلماتیک و صلح آمیز برای این مناقشات وجود دارد. من عمیقا اعتقاد دارم که همه راهکارهای دیگر به بدبختی منجر می شود. وی تاکید کرد که با همه آنچه در توان دارد برای یافتن یک راهکار صلح آمیز در این مناقشات کار می کند.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه نیز در واکنش به سخرانی ترامپ بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده و لغو آن را خطایی سخت ارزیابی کرده و چنین اقدامی را بی مسئولیتی از طرف همه دانسته و توافق هسته‌ای منعقد شده در سال 2015 بین ایران و قدرت های غربی را قابل اطمینان و منطقی و محکم دانست.

اما در این بین نخست وزیر رژیم صهیونیستی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را تمجید کرده و اعلام کرد که در تجربه بیش از سی ساله خود با سازمان ملل متحد هرگز چنین سخنرانی جسورانه و شجاعانه‌ای را نشنیده بودم.

 "الکساندر فان در بلن"، رئیس جمهور اتریش نیز در واکنش به سخنرانی "دونالد ترامپ"، از توافق اتمی با تهران حمایت کرده و از سخنان ترامپ بسیار ابراز ناراحتی کرد.

وی سخنرانی آتشین رئیس جمهور آمریکا را به صورت غیر معمولی غیر دیپلماتیک خوانده و گفت: این یک سخنرانی خطاب به رای دهندگان خود در آمریکا بود نه به سران 193 کشور دنیا.

رئیس جمهور اتریش همچنین از جمهوری اسلامی ایران که رئیس جمهور این کشور را برای گفتگوها به وین دعوت کرده بود حمایت کرده و از اجرای کامل و بدون نقص برجام از طرف ایران سخن گفته و گفت: این مسئله‌ای است که همه کشورهای اروپایی در این باره اتفاق نظر دارند. هیچ دلیلی وجود ندارد که در این باره تردید کنیم که ایران به این توافق پایبند می ماند.

وی افزود: احتمالا ایالات متحده آمریکا راهکار نظامی علیه گروهی از کشورها را مد نظر دارد، درباره کره شمالی این مسئله قابل فهم است اما درباره ایران و ونزوئلا و کوبا این طور نیست.

رئیس جمهور اتریش سخنرانی ترامپ را دلسرد کننده ارزیابی کرد.

سباستین کورس، وزیر امور خارجه اتریش هم اعلام کرد که از ارزیابی رئیس جمهور کشورش درباره سخنرنی ترامپ حمایت می کند.

کورس تاکید کرد کسی که توافق اتمی با ایران را تضعیف می کند همچنین تلاش ها برای دستیابی به راه حل کره شمالی از طریق مذاکرات را هم ضعیف می کند. خطر یک رویارویی هسته‌ای از مدتها پیش مانند حالا بالا نبوده است.

 "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز بر نگرانی مقامات مسکو از اظهارات "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در مورد عدم‌سازش در برخورد با ایران تأکید کرد.

لاوروف در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در واکنش به سخنرانی ترامپ گفت: «ما نگرانی زیادی در این مورد داریم که اظهارات رئیس جمهوری ترامپ در مورد ایران تأییدکننده مواضع غیرسازش‌پذیر و سرسختانه دولت جدید آمریکا در برخورد با تهران و انتقاد شدید وی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، در حالی که برجام این امکان واقعی را به‌وجود آورده است تا مشکلی به‌نام برنامه هسته‌ای ایران از دستورکار بین المللی برچیده شود».  

هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2016 نیز به انتقاد از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل پرداخت و گفت که لحن صحبت وی تاریک و خطرناک بود، درحالیکه باید حالت دیپلماتیک تری داشت.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین