تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
plusresetminus
حزب الله: مشاور وزیر خارجه درباره مذاکرات جامع با بیان اینکه ایران و ۱+۵ همه موضوعات اختلافی را می‌دانند و تنها باید تصمیم‌گیری کنند و نیازی به مذاکرات بیشتر وجود ندارد، گفت: هر وقت تصمیم گرفتند، ۳ تا ۴ هفته زمان برای نگارش متن توافق لازم است.
۰
کد مطلب : ۶۷۳۶۱
نیازی به تمدید مذاکرات نیست
 
  •  
  •  

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،علی خرم مشاور وزیر امور خارجه کشورمان  در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات اخیر وندی‌ شرمن نماینده آمریکا در گروه 1+5 که ایران را مقصر عدم توافق جامع هسته‌ای خوانده، گفت: مواضع این افراد کاملا تبلیغاتی است که معمولا کشورها وقتی مذاکرات را پیش می‌برند از این حربه استفاده می‌کنند تا در عالم سیاست کم نیاورند و بدهکار نباشند.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان اخیر کری و شرمن این اظهارات را دست پیش گرفتن مسئولان آمریکایی دانست که ظاهر تمام مذاکرات بین‌المللی آنهاست.

خرم با اشاره به توافقنامه ژنو آن را در دو بخش موقت و درازمدت تقسیم و تصریح کرد: در دوره موقت دو طرف به قول‌های خود براساس حسن نیت عمل و داوطلبانه آن را اجرا کردند و پس از آن مذاکرات از فروردین 93 وارد تدوین برنامه جامعی شد که اساس آن اعتمادسازی است و ممکن است 5 تا 15 سال نیز به طول بینجامد.

وی اظهار داشت: در دوره اعتمادسازی در برنامه جامع نزدیک به 30 کشوری که غربی یا متمایل به غرب بودند در بازه زمانی 5 تا 15 ساله به دنبال اعتمادسازی بودند که ژاپن، بلژیک، استرالیا، کانادا، برزیل و آرژانتین بخشی از این کشورها هستند.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در دوره جامع کشورها باید اعتمادسازی و اثبات کنند که در دوره اجرای تعهدات، فعالیت‌های هسته‌ای‌شان در حداقل ممکن خواهد بود و هیچ انحرافی هم به سمت تسلیحاتی شدن ندارند.

وی با اشاره به آغاز مذاکرات محتوایی براساس برنامه جامع از فروردین 93 گفت: در حین مذاکرات جامع و پس از مطرح شدن مسائل اختلافی مذاکرات به بن‌بست خورد که اوج اختلافات در مورد لغو یا تعلیق یا ادامه تحریم‌های ایران است. تحریم‌هایی که بخشی از آن توسط آمریکا (30 درصد توسط دولت و رئیس‌جمهور و 70 درصد توسط کنگره)، بخشی توسط اتحادیه اروپا و بخشی هم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است که فقط تحریم‌های سازمان ملل مبنای قانونی دارد و مابقی تحریم‌ها غیرقانونی و یک جانبه است.

خرم‌ افزود: خواسته جمهوری اسلامی ایران این است که پای این تحریم‌ها را کسی امضا کند که اگر اثبات شد که ایران به تعهداتش عمل کرده آن امضا کننده تحریم‌ها اقدامات خود را برای لغو یا تعلیق تحریم‌ها آغاز کند که هنوز هیچ کس متولی این امر نشده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که هنوز جدول زمانی قابل اثبات برای لغو همه تحریم‌ها اعم از تحریم‌های وضع شده آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت تعیین نشده و همین امر باعث شده تا ایران مسئول به عقب افتادن نتیجه مذاکرات هسته‌ای را ایالات متحده آمریکا بداند.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آمریکا قبل از مذاکرات مخالف هرگونه فعالیت هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران بود، ولی در حین مذاکرات ماهیت غنی‌سازی و سپس فعالیت هسته‌ای ایران را پذیرفت و هم‌اکنون هم کاری به فعالیت هسته‌ای ایران ندارد، اما اعلام می‌کند که تهران باید طوری در برنامه هسته‌ای عمل کند که اگر موقعی تصمیم گرفت که به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود حداقل یک سال وقت لازم باشد و همین امر هم مبنای برخی پیشنهادات در خصوص اورانیوم‌های غنی‌ شده ایران و کاهش غنای آن و یا ارسال به خارج از کشور و ... شد.

خرم با بیان اینکه هم‌اکنون ایران و آمریکا در موضعی مقابل هم قرار دارند، گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته نشود قدمی بر نخواهد داشت و آمریکایی‌ها هم اعلام می‌کنند تا زمانی که غنی‌سازی در ایران مهار نشود اقدامی در زمینه لغو تحریم‌ها انجام نخواهند داد و در مجموع این دو موضوع سرآمد همه اختلافات است که اگر حل شود مابقی مسائل نیز قابل رفع است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تمدید مذاکرات افزود: تمدید مذاکرات در حالی می‌تواند صورت گیرد که اولا ایران و 1+5 همه اطلاعات خودشان را رد و بدل نکرده باشند و ثانیا اینکه طرح‌هایی برای خروج از بن‌بست داشته باشند که در مورد آن بحث نشده باشد. ثالثا دو مورد قبلی انجام شده باشد ولی قصد دارند تا توافق صورت گرفته را کتبی کنند که نیازی به چند هفته زمان است، اما وقتی اطلاعات رد و بدل شده و طرحی جدید هم برای خروج از بن‌بست وجود ندارد، پس دلیلی برای تمدید مذاکرات نیست.

خرم در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون ایران و 1+5 همه موضوعات اختلافی را می‌دانند و تنها باید تصمیم‌گیری کنند و این امر هم نیازی به مذاکرات بیشتری ندارد و هر موقعی که تصمیمی گرفتند سه تا چهار هفته زمان برای نوشتن متن توافق لازم است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین