تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
plusresetminus
در نگاه عابرانی که از کنار قطعه‌ها و قبرها عبور می‌کنند، یکسان دیده می‌شوی. گاه سنگ قبرت فضای کوچکی می‌شود برای بازی کودکانی که از همه آنچه بودی، تنها تمیزی و براقی نمای خانه ابدیت توجهشان را جلب می‌کند.
۰
کد مطلب : ۱۸۶۳۷۰
اینجا خانه ما خواهد شد!
مرگ است دیگر، همه را با خود می‌برد. فرقی هم نمی‌کند در طول چند دهه‌ای که از خدا عمر گرفتی دارا بودی یا ندار، شهرت داشتی یا نداشتی، خرت می‌رفته یا نمی‌رفته،عاقبت جایت همان دو متر خاکی است که از قدیم ضرب‌المثلش کرده‌اند.
 
بعد از مرگ  همه آن ثروت و شهرت و قدرتی که داشتی، می‌شود یک تخته سنگ روی مزارت، می‌شود شعری روی آن تخته سنگ، می‌شود دو تاریخ؛ تولد و وفات و اینجاست که دفتر حیاتت در دنیا بسته و ماجرا جای دیگر شروع می‌شود...
 
در نگاه عابرانی که از کنار قطعه‌ها و قبرها عبور می‌کنند، یکسان دیده می‌شوی. گاه سنگ قبرت فضای کوچکی می‌شود برای بازی کودکانی که از همه آنچه بودی، تنها تمیزی و براقی نمای خانه ابدیت توجهشان را جلب می‌کند.
 
مهم نیست چه تاثیری داشتی، مهم نیست چه کسانی سالیان سال با تو زندگی کرده‌اند. اصلاً اهمیتی ندارد توهم روزگاری یکی از عابران بی‌تفاوت این شهر درهم و شلوغ بوده‌ای! حالاجایت گوشه‌ای از قبرستان بهشت سکینه است.آرامستانی که حدود 65 درصد از متوفیان چهارمین کلانشهربزرگ کشور را درخود جای داده است .
 
 
بهشت سکینه (س) چند قطعه دارد؟
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با اشاره به پیشینه گلزار شهدای بهشت سکینه (س) گفت: زمین این آرامستان در سال ۱۳۵۴ توسط فرمانداری و جنگلداری وقت به شهرداری کرج واگذارشد و از آن زمان تا کنون از این فضا به‌عنوان محلی برای آرامش ابدی متوفیان کرجی استفاده می‌شود.
 
حمید رضا عسگری افزود: این آرامستان از 41 قطعه شامل قطعات عمومی، قطعه هنرمندان و نام آوران، قطعه فرشتگان و قطعه اصحاب شهدا تشکیل شده است.
 
این مسئول درباره قطعه فرشتگان این آرامستان توضیح داد: والدینی که به دلایل مختلف فرزند صفر ساله خود را از دست می‌دهند می توانند نوزاد از دست رفته شان را در این قطعه دفن کنند البته هیچ اجباری برای این کار نیست و آنها می‌توانند خانه ابدی فرزندشان را از میان  قطعات عمومی  انتخاب کنند.
 
وی اظهار کرد: هدف اصلی از احداث قطعه فرشتگان تسلی خاطر والدینی است که بزرگ شدن نوزادشان را نمی‌بینند.
 
وی با  توضیح اشاره به قطعه اصحاب شهدا ابراز کرد: در این قطعه هم خانواده و وابستگان شهدا آرام گرفته اند و ایجاد آن ادای دین کوچکی به شهدایی  بوده که برای حفظ  این سرزمین از جان خود گذشته اند.
 
 
آمار دقیقی ازتعداد متوفیان بهشت سکینه نداریم
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج درخصوص تعداد متوفیانی که در این آرامستان آرام گرفته‌اند،گفت: از آنجایی‌که تا چند سال پیش، این آرامستان به سیستم کامپیوتری ثبت مشخصات متوفیان مجهز نبود، آماردقیقی از متوفیان این مجموعه نمی توان ارائه داد ولی  به صورت حدودی می‌توان گفت این قبرستان آرامگاه ابدی بیش از 90 هزار نفر است.
 
وی ادامه داد: از آنجایی‌که بیش از 65 درصد متوفیان کرج در بهشت سکینه دفن می‌شوند، پیش بینی می‌شود تا 15 سال آینده ظرفیت این آرامستان تکمیل شود به همین دلیل آرامستان دیگری با عنوان بهشت علی (ع) در پنج کیلومتری جاده ماهدشت به اشتهارد ایجاد شده  و تا یک ماه آینده برای دفن اموات آماده می‌شود.
 
عسگری ابراز کرد: آرامستان بهشت علی (ع) به عنوان آرامستان جامع  استان البرز، یکی از بزرگترین آرامستان های کشور است که آمادگی پذیرش اموات از تهران و استان های همجوار را نیز دارد.
 
وی توضیح داد: تا کنون بیش از چهار هزار قبر برای دفن اموات در بهشت علی (ع) آماده شده و به مرور زمان به ظرفیت و امکانات این مجموعه اضافه می‌شود.
 
 
نگران خرید قبر دربهشت سکینه نباشید
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قیمت قبر در بهشت سکینه (س) ابراز کرد: قیمت قبر در این آرامستان کمتر از یک دهم قیمت قبر دربقاع متبرکه استان است و با تمهیدات انجام شده، هیچ خانواده داغداری برای پرداخت هزینه کفن و دفن متوفی خود دربهشت سکینه نگرانی نخواهد داشت.
 
عسگری گفت: قیمت قبر و هزینه دفن و کفن متوفی در این آرامستان به گونه ای است که اقشار ضعیف و کم درآمد نیز می‌توانند به راحتی از پس آن بربیایند و نگران قیمت‌های نجومی قبر نباشند.
 
وی تاکیدکرد: تا به حال اتفاق نیفتاده که کسی به خاطر وضع نامناسب اقتصادی از دفن متوفی خود در این آرامستان باز بماند.
 
این مسئول با اشاره دفن رایگان برخی از متوفیان افزود: طبق مصوبه شورای شهر، کسانی که در شرایط اقتصادی خاص به سر می برند و توانایی پرداخت همین هزینه اندک را هم ندارند، هیچ هزینه‌ای برای دفن متوفی پرداخت نمی‌کنند و کلیه این فرایند برایشان رایگان انجام می‌شود.
 
وی درباره چگونگی قیمت گذاری قبر در این آرامستان گفت: سازمان آرامستان‌های شهرداری کرج قیمت‌های پیشنهادی خود را به شورای اسلامی شهر در غالب یک لایحه تنظیم و اعلام می‌کند و در صورت تصویب نرخ قبور اعلام می‌شود.
 
عسگری در ادامه با اشاره به اینکه قیمت قبور در قطعات مختلف این آرامستان چندان متفاوت نیست افزود: قیمت قبرها در این آرامستان تفاوت چندان محسوسی با هم ندارند و صرفا کسانی که می‌خواهند متوفی خود را فضایی اختصاصی که شبیه به آرامگاه‌های خانوادگی است، دفن کنند باید هزینه بیشتری نسبت به سایرین پرداخت کنند.
 
این مسئول درباره پیش فروش قبرهای این قبرستان توضیح داد: پیش فروش قبور با پیش‌بینی قیمت قبر طی سال‌های آینده انجام می‌شود و افراد می‌توانند برای خود در فضایی که درانتخاب آن آزاد هستند، قبرخریداری کنند.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‎های خود به بخشی از امکانات این آرامستان اشاره کرد و گفت: استقرار واحد پزشکی قانونی، بانک ،ثبت احوال، سالن سوگواری و غذا خوری در این مجموعه باعث شده ارباب رجوعی که به خاطر از دست دادن عزیزشان در شرایط نامناسب روحی قرار ندارند، درگیر امور اداری و رفت و آمدهای زمان بر نشده و در مدت زمان کوتاهی فرایند دفن متوفی خود را انجام دهند.
 
 
برای شستشوی قبور و آبیاری فضای سبز آب کم داریم
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با اشاره به برخی مشکلات این آرامستان ابراز کرد: بهشت سکینه(س) مدت ها است با مشکل کمبود آب برای آبیاری فضای سبز و شستشوی قبور روبروست و این مشکل سازمان را در فصل تابستان با معضل کم آبی مواجه می کند.
 
وی ادامه داد: برای حل این معضل اقداماتی برای جمع آوری آب های سطحی حاصل از بارندگی انجام شده و در حال حاضر بخشی از  آب های سطحی سرگردانِ خارج و داخل آرامستان جمع آوری شود که تا کنون موفق به جمع آوری بیش از شش میلون لیتر آب شده ایم.
 
وی اظهار کرد: با احداث مخزن ذخیره آب 36 میلیون لیتری در این آرامستان میتوان حجم بالایی از آب حاصل از بارندگی را  ذخیره و در فصل تابستان استفاده کرد ، که خوشبختانه تا کنون نیمی از این مخزن پر شده و پیش بینی می شود تا پایان فصل زمستان و بارش نزولات آسمانی ذخیره آب به ظرفیت تکمیلی برسد.
 
 
خداحافظی متکدیان با بهشت سکینه
عسگری در ادامه با اشاره به اجرای طرح ساماندهی متکدیان این آرامستان گفت: تا چندی پیش متکدیان و افرادی که در قالب قران خوان و قبرشور در این آرامستان حضور داشتند، باعث ایجاد مزاحمت برای خانواده های داغدار می‌شدند ولی از یک ماه پیش با اجرای طرح ساماندهی متکدیان این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.
 
وی ابراز کرد: از تمامی شهروندان و زائرین اهل قبور خواهشمندیم تا در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت از سوی متکدیان و مشاغل مزاحم مراتب را از طریق تماس تلفنی با شماره چهاررقمی 1530 به همکاران ما در سازمان مدیریت آرامستان ها اطلاع رسانی کنند.
 
به گفته عسگری قرار است پس از اتمام طرح جمع آوری متوکدیان و مشاغل مزاحم ساماندهی ، در قالب طرحی  دیگر که با همکاری سازمان های مردم نهاد اجرا خواهد شد، به برخی از فعالین در این مشاغل آموزش‌هایی داده و از ظرفیت‌های آنان برای خدمات رسانی به خانواده های متوفیان استفاده شود.
 
این مسئول اضافه کرد: چگونگی اجرای این طرح اجتماعی و فرهنگی به زودی اعلام خواهد شد.
 
 
احداث اولین نیروگاه خورشیدی مدیریت شهری کرج در سازمان مدیریت آرامستان ها
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به احداث اولین نیروگاه خورشیدی مجموعه مدیریت شهری کرج در این آرامستان اشاره کرد و افزود: از جمله اهداف احداث این نیروگاه می توان به کاهش انتشار آلاینده ها، ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های تجدید پذیر و کاهش هزینه های ناشی از مصرف سوخت فسیلی در قالب استفاده بهینه از فضای سقف پارکینگ خودرو اشاره کرد.
 
وی ظرفیت این نیروگاه را 20 کیلووات و متصل به شبکه ذکر کرد و توضیح داد: برای راه اندازی این نیروگاه از 70 پنل 280 وات خورشیدی، تولید ملی استفاده شده است که سالانه حدود 35 مگاوات ساعت برق  تولید میکنند. طبق مصوبه هیات وزیران در خصوص تامین 20درصد از برق مصرفی تمامی دستگاههای اجرایی این سازمان موفق به تولید برقی مصرف مورد نظر شد.
 
عسگری اضافه کرد: با توجه به الگوی بالای تابش آفتاب در بهشت سکینه (س) که منتج به تولید قابل توجه برق می شود، این سازمان آمادگی احداث نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگتر را دارد که در صورت اختصاص ردیف اعتباری این مهم نیز محقق خواهد شد.
 
 
چهره بهشت سکینه (س) زیبا می‌شود
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج در ادامه با اشاره به تلاش برای بهبود وضعیت سیما و منظر این آرامستان افزود: متاسفانه نگاه سنتی به گورستان ها باعث شده به اصول طراحی شهری ، اهمیت فضای سبز، نورپردازی و نمادهای رنگی در این فضاها کمتر توجه شود.
 
وی ادامه داد: وضعیت خاکستری اغلب آرامستان ها باعث می‌شود زائرین اهل قبور پس از قرار گرفتن دراین محیط  دچار افسردگی و فشار روحی شوند.
 
وی با بیان اینکه آرامستان باید محلی  برای احساس آرامش و نزدیکی به خدا باشند، اظهار کرد: برای تحقق این هدف سازمان ایجاد و تقویت سایت های فضای سبز در اطراف قطعات و معابر بهشت سکینه (س) را در دستور کار خود قرار داده است.
 
به گفته رییس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج، تا کنون محوطه سازی، توسعه فضای سبز، راه احداث آبنما و نمادها مقابل سالن معراج (غسالخانه) بهشت سکینه (س) نیز انجام شده که ارتقای وضعیت سیمای بصری این مجموعه را به همراه داشته است.
 
وی اظهار کرد: طرح بهبود سیما و منظر این آرامستان مقطعی نیست و در طول سال در قالب فازهای مختلف اجرا می‌شود.
 
 
با ترافیک محدوده بهشت سکینه چه کنیم؟
عسگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل ترافیک در مسیرهای منتهی به این آرامستان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در برخی از ایام مثل پنجشنبه و جمعه ‌ها یا آخرین روزهای سال شاهد ترافیک در مسیرهای منتهی به بهشت سکینه هستیم که گاه باعث میشود مراجعان برای ورود و خروج از این مجموعه چند ساعت معطل شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل احداث زیرگذر، خیابان و کنار گذر در محدوده این آرامستان تعریف شده که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی دیگر نیز در حال تکمیل هستند.
 
وی گفت: برای تسهیل در رفت و آمد مراجعین طرح هایی مثل ایجاد مسیر اختصاصی از مسیر کرج – قزوین و راه اندازی ایستگاه مترو برای این آرامستان نیز تعریف شده که در صورت اجرایی شدن بخشی از معضل ترافیک این مجموعه حل خواهد شد.
 
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج  گفت: طرح‌هایی که به ارتقای کیفیت خدمات رسانی به مراجعین بهشت سکینه (س) منجر میشود منتهی به موارد مذکور نیست و با توجه به نیازها و تامین اعتبار تعریف و اجرایی می‌شوند.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین