تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
plusresetminus
حزب الله : کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: با خودمراقبتی، امید و تغییر در سبک زندگی سرطان قابل پیشگیری و درمان است
۰
کد مطلب : ۷۵۰۹۲
خودمراقبتی و امید سرطان را قابل پیشگیری و درمان می‌کند
 
  •  
  •  

 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،بهار شاه‌محمدی  به مناسبت هفته مبارزه با سرطان (8 الی 15 بهمن) با اشاره به اینکه سرطان‌ها از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر هستند که بار بیماری عمده‌ای را به جامعه تحمیل می‌کنند، اظهار داشت: این بیماری 4 هزار و 500 نفر را در استان درگیر خود کرده، البته واقعیت بیش از این‌هاست که این آمار‌ها زنگ خطر سونامی سرطان را در کشور و استان مرکزی به صدا در ‌آورده است.

وی افزود: سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه است که در سال‌های آینده روند روبه رشدی خواهد داشت.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی گفتتغییر در سبک زندگی از سنتی به مدرن، کنترل نسبی بیماری‌های واگیر، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر است و سالانه بیش از 40 هزار نفر در کشور جان خود را در اثر این بیماری از دست می‌دهند، همچنین تخمین زده می‌شود که بیش از 80 هزار مورد سرطان جدید در کشور اتفاق می‌افتد، از طرفی با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دو دهه آینده افزایش یابد، بنابراین نظام مراقبت موارد سرطانی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام بهداشتی درمانی مطرح است.

شاه‌محمدی گفت: با دانش کنونی بشر، پیشگیری از بروز سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر مقدور و تشخیص زودرس با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان‌ها امکان پذیر است؛ لذا با توجه به ضرورت پیشگیری و کنترل سرطان 15 بهمن ماه به عنوان روز جهانی پیشگیری و کنترل سرطان نام‌گذاری شده است که به دلیل اهمیت و ابعاد موضوع از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 8 تا 15 بهمن ماه به عنوان هفته ملی مبارزه با سرطان نام‌گذاری شده است.

این مسئول ادامه داد: تخمین زده می‌شود که بیش از یک سوم تمام موارد سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زودرس بالقوه درمان پذیر ‌باشد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عوامل خطر ساز سرطان‌ها استعمال دخانیات (سیگار، قلیان،...)، تغذیه نامناسب، چاقی، عدم تحرک و ورزش و اشعه نور خورشید می‌باشد، به خاطر داشته باشیم، بیش از 80 درصد سرطان‌ها با تغییر در نحوه زندگی و محیط زیست قابل پیشگیری است.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: تشخیص زودهنگام (غربالگری) سرطان به معنای تشخیص سرطان در مرحله‌ای است که هنوز محدود و کوچک است و احتمال درمان قطعی آن زیاد است که طی فرآیندی که در آن یک آزمایش بالینی برای جمعیت بی‌علامت اما در معرض خطر بیماری انجام شده تا امکان تشخیص قبل از بروز علائم بیماری فراهم شود.

شاه‌محمدی تصریح کرد: به خاطر داشته باشید سرطان‌های پروستات، پستان، کولورکتال (سرطان روده بزرگ و راست روده) و دهانه رحم (سرویکس) قابلیت غربالگری و تشخیص زود هنگام را دارند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به جنگ سرطان برویم، باید بدانیم، با خود مراقبتی و امید، سیگار و قلیان نکشیدن و در معرض دود قرار نگرفتن، روزانه حداقل 30 دقیقه تند راه رفتن، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن، خوردن میوه و سبزی زیاد، مراقبت از وزن، عدم استفاده از مشروبات الکلی و...، سرطان قابل پیشگیری و درمان است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین