تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
plusresetminus
حزب الله :وزیر کار می‌گوید از روزی که صحت امضای قراردادهای سفید امضا در کارگاهها مشخص شود وزارتخانه متبوعش برای دفاع و حفظ امنیت شغلی کارگران با جدیت با آن مقابله می‌کند.
۰
کد مطلب : ۶۷۰۸۲
به بهانه قراردادهای سفید امضای کارگران
 به گزارش شبکه خبری حزب الله  ،موضوع قراردادهای سفید امضای کارگران دیگر به داستان گاو پیشانی سفیدی مبدل شده که گویی تمامی ندارد؛ فعالان حوزه کار با هشدار نسبت به گسترش روز افزون قراردادهای سفید امضا از وزارت کار خواسته‌اند تا به جهت جلوگیری از پیامدهای سوء و زیانبار آن جلوی ازدیاد قراردادهای سفید امضا را بگیرد.

اگرچه قانون کار بر حفظ امنیت شغلی نیروی کار تاکید دارد اما متاسفانه برخی کارفرمایان با نادیده گرفتن این مساله به قراردادهای سفید متوسل می‌شوند و حتی در مشاغل دائم نیز از آن استفاده می‌کنند تا جایی که این رویه به یک امری عادی و طبیعی در بسیاری از کارگاهها در آمده تا کارگران هر زمان که کارفرما اراده کرد از گردونه تولید خارج شوند اما علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با ابراز نگرانی از افزایش قرار‌داد‌های سفید و موقت کار تاکید دارد که با بستن قراردادهای سفید امضا مقابله و تلاش می‌کند که قرار‌داد‌های موقت به سمت دائمی‌ شدن برود تا جلوی تعطیلی کارگا‌ه‌ها گرفته و سطح اشتغال در آنها حفظ شود.

در همین زمینه یک فعال حوزه کار معتقد است قراردادهای سفید با از بین بردن امنیت شغلی کارگران، بی میلی و افسردگی را در بین نیروهای کار تزریق و کارگران را برای امرار معاش به انجام کارهای دیگر وادار می‌کند.

عبدالله مختاری با هشدار نسبت به گسترش روز افزون قراردادهای سفید امضا می‌گوید: قراردادهای سفید روزگار کارگران را سیاه کرده و از امضای آن تنها کارفرما سود می‌برد چرا که دست او را برای اخراج نیروی کار و استخدام کارگر جدید باز می‌گذارد.

به گفته وی قراردادهای سفید امکان پیگیری مطالبات معوق را از بین می‌برد لذا تا زمانی که تبصره دو ماده 7 قانون کار تعیین تکلیف نشود، دغدغه امنیت شغلی کارگران و وجود قراردادهای سفید امضا به قوت خود باقی است.

چندی قبل معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین دستورالعمل جدید ساماندهی قراردادهای کار و تسویه حساب قراردادهای سفید امضا خبر داده و اعلام کرده بود که وزارت کار به منظور نظام‌مند کردن قوانین و مقررات در قراردادهای کار منعقده بین کارگر و کارفرما، نسبت به تدوین دستورالعمل ساماندهی قراردادها و تسویه حساب‌های سفید امضا اقدام می‌کند.

به گفته سید حسن هفده تن دستور العمل مذکور به دلیل ازدیاد قراردادهای موقت، رواج تسویه حساب‌های سفید امضا، شفاف‌سازی قراردادها، جلوگیری از امکان سوء استفاده و کاهش اختلافات کارگری و کارفرمایی تدوین شده است.

با ابلاغ دستور العمل جدید وزارت کار به ادارات کل کار از این پس قراردادهای سفید امضا قابل طرح و بررسی در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف نخواهد بود و مراجع تشخیص و حل اختلاف ادارات کار موظفند نسبت به بررسی صحت ادعای سفید امضا بودن قراردادهای کار نظر کارشناسان دادگستری را اخذ کنند.

اولیا علی بیگی رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور امنیت شغلی را خواسته و دغدغه اصلی جامعه کارگری می‌داند و می‌گوید: در صورت حفظ امنیت شغلی کارگران، انگیزه کار در میان کارگران بیشتر و بهره‌وری در کارگاهها و واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر حذف قراردادهای سفید امضای کارگران امیدوار است که مجلس هرچه سریعتر تبصره‌های 1 و 2 ماده 7 قانون بهسازی قراردادهای موقت کار را که سالهای سال است مغفول مانده به سرانجام برساند.

تنظیم روابط کار و انعقاد قراردادهای کار از جمله بخش‌های مهم قانون کار ایران به شمار می‌رود؛به گفته کارشناسان حوزه کار بخش اعظمی از پرونده‌های اختلاف میان کارگر و کارفرما که در هیات‌های حل اختلاف تشکیل می‌شود مربوط به قراردادهای موقت و سفید امضایی است که حقوق کارگران را پایمال کرده است.

در حالی که برخی فعالان کارفرمایی با رد بستن هرگونه قرارداد سفید و دفاع از قراردادهای موقت کار اعلام می‌کنند که وجود قراردادهای موقت دست آنها برای به کارگیری نیروهای کار ماهر را باز می‌گذارد و امکان خلق فرصتهای شغلی جدید را به آنها می‌دهد، در مقابل، بسیاری از فعالان حوزه کار معتقدند که کارفرمایان از ابزار قرارداد سفید به این دلیل استفاده می‌کنند که خود را درگیر مساله نیروی کار و مزایای بیمه‌ای او نکنند و هزینه‌های نیروی انسانی خود را کاهش دهند در حالی که برابر قانون کار همه کارگران باید از حقوق قانونی و حمایتهای بیمه‌ای و اجتماعی برخوردار شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین