تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
plusresetminus
حزب الله : در نخستین نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» شاهد فروش شخصیت‌ها و سوپراستارهای انیمیشن‌های غرب نظیر «بتمن» هستیم که این مهم به دور از عنوان «ملی» بودن این نمایشگاه است.
۰
کد مطلب : ۷۴۹۷۶
ضعف مفرط داخلی در صنعت اسباب‌بازی و جولان قهرمانان خارجی
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،بزرگترین نمایشگاه اختصاصی کودک و نوجوان با عنوان نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» روز گذشته در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه، معروف‌ترین و معتبرترین شرکت‌های داخلی در شش گروه «اسباب‌بازی»، «آموزشی و کتب»، «سیسمونی»، «دکوراسیون اتاق کودک»، «ایمنی و سلامت» و «هوش و خلاقیت»، صدها نوع کالا و خدمات مختلف حوزه کودکان را ارائه و در معرض دیده علاقه‌مندان قرار داده است.

در نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» هر آن چه که مادران باید قبل از تولد فرزندانشان بدانند تا انواع خدمات مختلف آموزشی و بهداشتی گرفته تا انواع کالاها و صنایع نوزاد و کودک ارائه شده است. برپایی غرفه‌های ویژه برای معاینه رایگان کودکان و نوجوانان، معاینه جسمی، بینایی سنجی و چشم پزشکی، تست هوش و دیگر مسائل مربوط به سلامتی کودکان و نوزادان، از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه طی چند روز برگزاری به شمار می‌روند.

در میان اسباب‌بازی‌هایی که در نخستین نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» برای مخاطبان کودک و نوجوان به نمایش گذاشته شده است، کمتر می‌توان محصول ایرانی را مشاهده کرد که این مهم نیز به عدم حمایت مسئولان فرهنگی و صنعتی کشور از صنعت اسباب‌بازی و تولید محصولات فرهنگی مطلوب برای این گروه سنی است.

 

اگر به نمایشگاه سری بزنید قطعاً خواهید فهمید که ایران در صنعت چوب و نجاری بسیار درخشیده است، یا لااقل توانسته است با بهره‌گیری از چوب ایرانی و یا وارداتی، محصولات مورد نیاز خود را در این صنعت ساخته و به علاقه‌مندان ارائه کند اما متأسفانه همچنان شاهد ورود فرهنگ غرب در محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان هستیم.

در برخی از غرفه‌های نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» شاهد فروش عروسک‌های بتمن و یا سوپراستارهای انیمیشن‌های غرب هستیم که عرضه این نوع محصولات در نمایشگاه به اصطلاح ملی جای کمی تأمل است.

«پوشاک»، بخش دیگری از نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» است که اکثر فروشندگان غرفه‌ها با افتخار اعلام می‌کنند که این محصولات همه وارداتی و از بهترین جنس ترک، تایلند یا غیره است که آنها را نیز چند بار قیمت تمام شده پوشاک تولید ایران به فروش می‌رسانند!

در میان محصولات خارجی ارائه شده در نمایشگاه «دنیای کودکان»، تولیدکنندگان عروسک‌های پارچه‌ای و پولیشی و در غرفه‌هایی هم تولید سرگرمی و تست هوش و آموزش نگهداری گل و گیاه را برای مخاطبان کودک و نوجوان مشاهده می‌کنیم که همه آنها از تولیدات داخل است اما اگر روزانه چند هزار تولید عروسک، اسباب‌بازی یا سرگرمی برای این مخاطبان داشته باشیم باز هم در این صنعت ضعیف عمل کرده و همچنان با کمبودهای اساسی مواجه هستیم. به گونه‌ای که فرهنگ غرب در صنعت و محصولات فرهنگی کشورمان غلبه و تأثیر بسیاری گذاشته است.

 

یکی دیگر از بخش‌های نخستین نمایشگاه «دنیای کودکان»، غرفه‌های کتاب کودک است که برخی از آنها نسبت به وضعیت نشر و نابسامانی در این حوزه، ابراز گله و شکایت می‌کنند.

به طور مثال، مهری نصیری، مدیر نشر «معیار علم» اینگونه بیان می‌کند:  حدود 11 سال است که کتابدار هستم و بیش از 9 سال نیز در مسائل فرهنگی و آموزشی در حوزه کتاب و کتابخوانی مشغول به کار هستم اما همچنان به مهجوریت کتاب تأکید بسیار دارم.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون یک سرویس چوب اتاق بچه در حدود 5 الی 20 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مردم هم برای خرید آن هیچ اعتراضی ندارند، حتی اگر شما دقت کنید یک بلوز یا شلوار نوزاد در این نمایشگاه با قیمت 100 یا 120 هزار تومان به فروش می‌رسد که مردم هم خیلی راحت به خاطر اینکه پوشاک مورد نظر خارجی است، پول پرداخت می‌کنند اما برای کتاب اینگونه نیست.

نصیری می‌افزاید: غرفه انتشارات «معیار علم» در این نمایشگاه 12 متر است که بابت همین متراژ 2 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کرده‌ام حال باید چه تعداد کتاب بفروشم که جوابگوی این پرداخت باشد؟! قطعا به هر تعداد هم کتاب به فروش برسد به این مبلغ نخواهید رسید چراکه مردم به سهولت پول برای کتاب نمی‌دهند.

وی معتقد است، دیگر کار در حوزه کتاب سوده نیست و بعد از 20 سال کار در این حوزه به این نتیجه رسیده است که باید به سراغ شغل پردرآمد دیگری برود.

 

بر اساس این گزارش، از دیگر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان که در نخستین نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» ارائه شده است، می‌توان به کتاب لمسی، کتاب پارچه‌ای و کتاب حمام، اشاره کرد.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه ملی «دنیای کودکان» در  فضایی بالغ بر 5 هزار متر مربع و حضور بیش از 70 شرکت به مدت 4 روز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین