تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۲
plusresetminus
حزب الله : کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از دلایل دعوت از اولاند برای حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس را دیدگاه‌های تند رئیس‌جمهور فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، روابط حسنه بین فرانسه و رژیم اسرائیل و همچنین روابط ویژه عربستان و فرانسه خواند.
۰
کد مطلب : ۸۲۸۱۴
فرانسه به دنبال پر کردن خلأ آمریکا در خاور میانه
به گزارش شبکه خبری حزب الله ، شبیبی کارشناس مسائل خاورمیانه  در خصوص سفر «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه به کشورهای قطر و عربستان و حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس گفت: رئیس جمهور فرانسه در یک سفر منطقه‌‌ای روز دوشنبه وارد قطر شد و در این سفر قرارداد فروش 24 فروند جنگنده «رافائل» ساخت شرکت «داسو» بین طرف فرانسوی و قطری به قیمت 6.3 میلیارد دلار امضا شد.

وی با اشاره به سفر اولاند به ریاض برای حضور در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، یادآور شد: نکته مهم اینکه حضور اولاند در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس به عنوان مهمان افتخاری و ویژه از بی‌سابقه‌ترین موارد تشکیل شورای همکاری است و از سال 1981 که سال تأسیس شورای همکاری است تاکنون سابقه نداشته که یک رئیس کشور اروپایی در اجلاس سران حاضر شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: نکته دیگر اینکه وزیر دفاع فرانسه پیش از سفر اولاند به قطر در روز شنبه به امارات رفته و در ابوظبی دیداری با بن زاید و ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی کل نیروهای مسلح داشت. در این سفر علاوه بر روابط دو جانبه و راه‌های تقویت و تعمیق روابط، موضوع فروش تسلیحات فرانسوی به امارات هم مطرح شد و موافقت اولیه برای فروش چند فروند از جنگنده‌های فرانسوی مورد توافق قرار گرفت.

شبیبی با بیان اینکه متعاقب آن، وزیر دفاع و وزیر خارجه، رئیس جمهور فرانسه در سفر به قطر را همراهی کردند که در آنجا نیز قرارداد فروش 24 فروند جنگنده امضا شد، اظهار داشت: پس از آن، اولاند بنا به دعوت رسمی در نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حضور پیدا کرد.

وی این موضوع را بسیار حائز اهمیت خواند که سران شورای همکاری خلیج فارس اجازه دادند رئیس یک دولت اروپایی در نشست آنها حاضر شود و گفت: این سفر می‌تواند با هدف تقویت روابط و مناسبات سیاسی با کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد و علاوه بر مباحث سیاسی،‌ بحث‌های تجاری بین فرانسه و کشورهای عربی خلیج فارس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل خلیج فارس افزود: از آنجا که این کشورها سرشار از نفت و پترو دلار هستند و دلار حرف اول را در روابط بین‌المللی می‌زند، طبیعی است که فرانسه به عنوان یک کشور اروپایی تمایل زیادی دارد تا بتواند بخش قابل توجهی از بازار تسلیحات کشورهای حاشیه خلیج فارس را با القای تهدیدات ساختگی و با دامن زدن به بحران‌ها و ناآرامی‌ها بدست آورد.

شبیبی نکته مهم دیگر را در این دانست که شرکت فرانسوی تولید کننده جنگنده‌‌های رافائل طی 10 سال گذشته به عنوان شرکت ورشکسته تلقی می‌شد زیرا تا سال گذشته نتوانسته بود حتی یک فروند از این جنگنده‌ها را صادر کند و خاطرنشان کرد: اما در سال جاری شاهد بودیم که سیل سفارشات از کشورهای عربی مطرح شده و 24 فروند از سوی مصر، 24 فروند از سوی قطر و تعداد قابل توجهی از سوی امارات سفارش داده شد و در پی آنها نیز هند و مالزی سفارش‌هایی داشتند که این شرکت توانسته با سفارشات متعدد به ویژه از خلیج فارس، خود را از ورشکستگی نجات دهد و فضای رقابتی قابل توجهی را برای خود در این زمینه به وجود آورد.

وی از دلایل دعوت از اولاند برای حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس را دیدگاه‌های تند رئیس‌جمهور فرانسه در مذاکرات هسته‌ای در بین 1+5، روابط حسنه بین فرانسه و رژیم اسرائیل و همچنین روابط ویژه عربستان و فرانسه خواند و گفت: این موارد سبب شده که عربستان ضمن ابراز ناخشنودی از رفتارهای اخیر منطقه‌ای آمریکا سعی کند تا با استفاده از فرانسه موازنه‌ای را به عنوان یک کشور بزرگ اروپایی در منطقه برقرار کند.

این کارشناس مسائل خاورمینه به نشست کمپ دیوید در 23 اردیبهشت ماه اشاره کرد که قرار است اوباما میزبان 6 رهبر عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد و گفت: عربستان به دنبال آن است که فضای تندی را که در موضوع یمن علیه آل سعود در مجامع بین‌المللی وجود دارد را با استفاده از تمام ابزارها از جمله مشوق‌های اقتصادی، سفارش‌های تسلیحاتی و روابط گسترده با موسسات و سازمان‌های مختلف به سود خود تغییر دهد.

شبیبی ادامه داد: سعودی‌ها سعی می‌کنند از مواضع تند فرانسه، به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت و 1+5 استفاده کرده و مواضع تندتری را علیه ایران در مذاکرات بعدی اتخاذ کنند. در عین حال فرانسه سعی می‌کند که از این فضا هم بهره اقتصادی ببرد و هم سیاست‌ها و خواست همپیمان اصلی خود یعنی رژیم صهیونیستی را در منطقه دنبال کند و از فضای «تفرقه بینداز و حکومت کن» به نحو احسن استفاده کند.

وی افزود: علاوه بر آن، دامن زدن به اختلافات و بحران‌‌ها سبب شده که شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی بتوانند جای پای مناسبی را برای فروش تسلیحات بیشتر خود در منطقه فراهم کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فراخوان ملک سلمان به اعضای شورا برای حضور در نشست شورای همکاری با رئیس فرانسه گفت:‌ این نشست با توجه به دعوتی بوده که اوباما از سران کشورهای عضو شورا برای حضور در کمپ دیوید داشته و شورای همکاری و سران، به ابتکار سلمان در ریاض جمع شدند تا مواضع و نظرات خود را برای طرح با آمریکا همسان کنند و بتوانند با یک موضع متحد و جمع‌بندی نظرات به کمپ دیوید بروند. این نشست مشورتی و غیر دوره‌ای بوده و در آن بنا بود که سران کشورها جمع‌بندی مواضع خود را به کمپ دیوید ببرند.

شبیبی یادآور شد: همچنین بنا شده که آمریکایی‌ها از طریق وزیر خارجه و سایر مقامات خود، پیش از نشست کمپ دیوید سفرهایی را به پایتخت‌های 6 کشور حاشیه خلیج فارس داشته باشند تا موضوعات مختلفی را که قرار است در کمپ دیوید از سوی اوباما مطرح شد را مورد رایزنی قرار دهند و بتوانند در آن نشست به یک موضع واحد برسند.

وی در خصوص حضور فرانسه در منطقه و ترددهای بیش از اندازه و نامعمول این کشور نیز اظهار داشت: وزیر دفاع فرانسه از ابتدای انتصاب خود در کمتر از سه سال بیش از 10 بار به امارات و قطر سفر داشته و همچنین اولاند هم چهارمین سفر خود را به عربستان دارد که این ناشی از توجه ویژه و سیاست خاص فرانسه به منطقه خلیج فارس در دوره اولاند است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اتخاذ این سیاست و موضع از سوی فرانسوی‌ها را بر اساس اعلام دکترین نظامی آمریکا دانست که در سال‌های آینده قرار است منطقه خلیج فارس را ترک کند و گفت: به نظر می‌رسد فرانسوی‌ها و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی سعی می‌کنند که خلأ حضور آنها را در منطقه پر کنند.

شبیبی افزود: این سیاست از طریق فروش تسلیحات بیشتر و با القای احساس ترس و ایجاد تهدیدات ساختگی و بزرگنمایی آن نظیر بنیادگرایی و تروریسم دنبال می‌شود تا غرب در منطقه حضور پیدا کند که هم منافع اقتصادی خود را تأمین کند و هم سلطه و نفوذ خود را در بستر این بحران‌های ساختگی راحت‌تر دنبال کند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین