تاریخ انتشارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
plusresetminus
ترامپ که قبلاً تهدید کرده بود برجام را پاره خواهد کرد و مدام بر لزوم لغو آن به عنوان یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی اش تأکید می کرد، این بار نیز برجام را لغو نکرد و تصمیم گیری درباره ان را به کنگره سپرد.
۰
کد مطلب : ۱۵۲۸۸۰
6 نکته درباره اظهارات ترامپ علیه ایران و برجام
درباره اظهارات ترامپ درباره ایران و برجام، چند نکته زیر قابل تأمل است:
 
1 - امروز با "تنها ترین آمریکای تاریخ" مواجه هستیم. تنها چند دقیقه بعد از اظهارات ضد برجامی ترامپ، "فدریکا موگرینی" ، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پشت تریبون قرار گرفت و بر حمایت کشورهای اروپایی از برجام به طور صریح تأکید کرد و گفت که جهان حامی برجام است.
 
به علاوه سه کشور مهم اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) نیز بیانیه مشترک دادند و از حیات برجام حمایت کردند. چین و روسیه نیز بر لزوم استمرار برجام تصریح کردند.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بار دیگر بیانیه داد و تأیید کرد که ایران همچنان به تعهداتش در برجام عمل کرده است.
 
تنها اسرائیل، عربستان، امارات و بحرین از اظهارات ترامپ حمایت کردند و بدین ترتیب، به تعبیر یکی از روزنامه های صبح ایران، "محور حقارت" با محوریت ترامپ رسمیت یافت.
 
از منظر داخلی نیز واکنش های جهانی به ترامپ، باعث شد اثرات روانی سخنان ترامپ تعدیل شود.
 
2 - ترامپ که قبلاً تهدید کرده بود برجام را پاره خواهد کرد و مدام بر لزوم لغو آن به عنوان یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی اش تأکید می کرد، این بار نیز برجام را لغو نکرد و تصمیم گیری درباره ان را به کنگره سپرد.
 
این نشان می دهد که برغم تمام بلوف های ترامپ، او به نتیجه رسیده است که برجام قابل لغو نیست ولی چون ویترین سیاسی ترامپ، علیه برجام چیده شده است، او برای حفظ ظاهر همچنان علیه برجام سخن می گوید.
سپردن پرونده برجام به کنگره آمریکا، تدبیر ترامپ برای باز کردن این گره خودساخته از دور گردنش است: اگر کنگره به لغو برجام رأی دهد، ترامپ بدون آن که شخصاً هزینه کند، به شعارش عمل کرده است و اگر کنگره مایل به ادامه اجرای برجام باشد، ترامپ می تواند بگوید که می خواست برجام را پاره کند ولی نمایندگان مردم آمریکا مانع شدند.
 
کنگره 60 روز مهلت بررسی دارد و در این مدت، سنگین ترین لابی ها در کنگره انجام خواهد شد به طوری که موگرینی برای دیدار با نمایندگان کنگره به آمریکا می رود و از سوی دیگر ، لابی اسرائیل و عربستان نیز فعالیت خود را تشدید خواهند کرد. همچنین احزاب، گروه ها و چهره های معتبر آمریکایی که عمدتاً موافق برجام هستند، در این مدت خواهند کوشید با نفر به نفر اعضای کنگره صحبت کنند و آنها را متقاعد به رأی همسو با خود کنند.
 
هر چند اکثریت کنگره با جمهوریخواهان است ولی نکته قابل توجه این است که همه جمهوریخواهان با ترامپ همسو نیستند و این، به علاوه رایزنی ها و لابی هایی که صورت خواهد گرفت، این امید را پر رنگ تر می کند که در نهایت برجام باقی بماند.
 
3 - لحظه ای فکر کنید که اگر برجام وجود نداشت، امروز وضع چگونه بود؟ آیا آمریکای ترامپ منزوی بود یا ایران به شدیدترین انزوا و تحریم های بین المللی دچار بود؟ این برجام بود که توانست کار را به جایی برساند که اروپا علیه آمریکا موضع بگیرد و نه علیه ایران و این برجام بود که تصویر مخدوش ایران را که رنگی از کره شمالی بدان پاشیده بودند را پاک کرد و دیگر هیچ کس در دنیا نمی گوید ایران دنبال بمب اتمی است تا جهان را نابود کند.
 
4 - تحریف نام تاریخی "خلیج فارس" از سوی رئیس جمهور آمریکا و نیز استفاده از تعبیر "ملت تروریست" در توصیف مردم ایران، نشان داد که او هوشمندی اسلافش را هم ندارد که همواره می کوشیدند بین حکومت و مردم ایران جدایی بیندازند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
او اینک در بین ایرانی ها، حتی آنان که دلشان با نظام صاف نیست، منفورتر از گذشته است.
 
ترامپ با اظهاراتش، ایرانی ها را متحدتر از گذشته کرد.
 
5 - ترامپ سپاه را به فعالیت های تروریستی متهم کرد و این در حالی است که هیچگاه نه او و نه هیچ شخص دیگری نتوانسته است مدرکی دال بر اقدام تروریستی توسط سپاه ارائه دهد و تنها به تهمت زنی بسنده کرده اند؛ کما این که ترامپ نیز در سخنان اخیر خود، فقط ادعاهای تکراری و غیرمستند قبلی را تکرار و تهدید به تحریم بیشتر سپاه کرد.
 
ترامپ در حالی سپاه را تروریست خواند که خود بهتر می داند اگر سپاه نبود، هم اکنون دو کشور عراق و سوریه در دست داعش بودند.
 
هر چند به طور طبیعی و در یک گفت و گوی درون خانوادگی می توان نقدهایی داشت ولی در مقابله با بیگانگانی چون ترامپ، ایرانی ها یک تار موی یک سرباز سپاه را به همه دنیای آنها نمی دهند.
 
6 - موضع گیری ترامپ علیه برجام و تصریح او به این که برجام ضدمنافع آمریکا و به سود ایران است، یک نفع بزرگ نیز داشت و آن این که بخش مهمی از مخالفان داخلی برجام، برای این که با ترامپ، اسرائیل و عربستان همسو نشوند، به حمایت از برجام برداخته اند؛ هر چند که مرغ یک عده یک پا دارد و خواهد داشت!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع : عصر ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین