تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
plusresetminus
حزب الله: گوینده و مجری رسانه‌ملی اعتقاد دارد که تلویزیون به دلیل تعدد شبکه‌ها مجبور است برنامه‌های شبیه به هم بسازد، موازی‌کاری انجام دهد و در هر موضوعی به تکاپو می‌افتد آن‌وقت همه شبکه‌های تلویزیونی برنامه سال تحویل روی آنتن می‌برند.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۶۰۸
چرا همه شبکه‌های تلویزیون باید برنامه سال تحویل داشته باشند؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، برنامه‌های تلویزیون در بسیاری از موضوعات خصوصاً فرهنگ و هنر روزگار کپی‌برداری و ساخت آثار شبیه به هم را می‌گذراند. روزهایی که برنامه‌های سینمایی روی آنتن می‌روند یا در هر مناسبت تلویزیون برنامه‌های به دور از خلاقیت و ایده‌پردازی و حتی مهمان‌های شبیه به هم می‌سازد. این اتفاق مهمی است که بسیاری از تهیه‌کنندگان و حتی مخاطبین را آزرده! جایی که در کمتر از چهار ماه یا سریال و یا برنامه تلویزیونی برای ماه رمضان یا نوروز باید تهیه و تولید شود. این کار نه چارچوب استانداردی دارد و نه از منطق و اصولی برخوردار است.
 

 
منصور ضابطیان گوینده و مجری رادیو و تلویزیون که اتفاقا امسال هم به عنوان مجری افتتاحیه جشنواره سی و هفتم فیلم فجر حضور داشت و هم به عنوان مجری نشست‌های خبری و از طرفی "رادیو راه شب" را روی آنتن شبکه شما دارد، ترجیح داد ابتدا درباره تعدد جشنواره‌ها در سینما و تلویزیون صحبت کند که این اتفاق هم خودش یک نوع موازی‌کاری محسوب می‌شود. او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: صرف برگزاری جشنواره به ظاهر اتفاق بدی نیست اما مشروط بر رفتار آگاهانه و طراحی تبلیغ و تبیین سیاست‌گذاری و سمت‌وسوی هدفمند است. با این هدف‌گذاری برپایی جشنواره‌های متعدد نه تنها ایراد نیست بلکه محاسنی را به دنبال دارد. اگر در شرایط اقتصادی فعلی فشار زیادی بر روی برگزارکنندگان نیاید و بخش خصوصی وارد شود هم اتفاقات متمایز دیگری رقم می‌خورد. برخی اوقات آنقدر در جشنواره‌ها بریز و بپاش می‌شود که از جشنواره را از اصل موضوع، دور می‌کند. بنابراین اگر با رعایت این نکات جشنواره‌های متعدد موضوعی برگزار شود می‌تواند به سینما و تلویزیون ما کمک کند.
 
او در پاسخ به این سوال که چرا آنقدر جشنواره‌ها شبیه به هم عمل می‌کنند یا به قولی از روی دست همدیگر می‌نویسند، تأکید کرد: جشنواره‌ها طبیعتاً در ابتدای مسیر، دچار این آسیب هستند اما جشنواره‌ای که اهمیت خودش را پیدا کند آرام آرام فیلمنامه‌نویس و فیلمساز متوجه می‌شود متناسب با موضوع و حال و روز آن جشنواره بنویسد و بسازد. از اینجا به بعد آن جشنواره فرهنگسازی خودش را کرده و طبیعی است که هر جشنواره‌ای در شروع مجبور بشود آثار دیگری را هم اضافه کند.
 
مجری برنامه تلویزیونی "رادیو راه شب" در خصوص موازی‌کاری‌های تلویزیون و رویه کپی‌ در برنامه‌سازی، تصریح کرد: تعدد شبکه‌های تلویزیونی و محدود بودن موضوعات و سوژه‌هایی که برای مردم جذاب است طبیعیتا این اتفاق را ناگزیر بوجود می‌آورد. من هم موافق نیستم شب عید بیست شبکه تلویزیونی برنامه سال تحویل دارند و اصلا لزومی ندارد چنین اتفاقی بیفتد. نهایتاً سه شبکه با سمت و سوی مختلف سال تحویل داشته باشند. اما اینکه برنامه‌هایی شبیه به هم ساخته می‌شوند یک نوع موازی‌کاری است. البته ناگفته نماند هر شبکه‌ای برای خودش رسالت‌ و مأموریت مجزایی دارد و ممکن است ویژه برنامه خانواده شبکه یک با شبکه پنج متفاوت باشد و این فرق داشتن یا نداشتن بحث دیگری دارد اما نفس موازی‌کاری و شبیه به هم ساختن برنامه‌ها ایراد و معضلی است که تلویزیون با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
 
    بیشتر بخوانید
 
        مسابقات تلویزیونی و تاک‌شوهای شبانه به شبکه یک اضافه می‌شوند/ برنامه تحویل سال با اجرای علی ضیاء چهره سال را از مردم انتخاب می‌کند
 
        سرافراز: عقب‌افتادن صداوسیما از فضای مجازی، جدی است
 
ضابطیان در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ای مثل جام‌جم خاطرنشان کرد: به نظرم جشنواره‌ها متمایز از هم برگزار شوند ولی باشند. حتماً باید همپوشانی داشته باشند اما با یک تعریف و رسالت مجزایی! هرگوشه دنیا این اتفاق می‌افتد و ما با جشنواره‌های متعددی مواجه هستیم. سخت نگیریم و سعی کنیم بیشتر از آنکه دنبال این باشیم که چرا این جشنواره‌ها هستند فکر کنیم چه کاری انجام دهیم هزینه‌هایشان پایین بیاید و جذابیت و تأثیرگذاری‌شان بیشتر شود. وجود جشنواره جام‌جم هم ضرورت دارد برای اینکه آثار تلویزیونی رأی مردمی بگیرند اما بیشتر از اینکه بین چندین نفر این برگزیدگان بچرخد برنامه‌ها و استعدادهای دیگر بیشتر دیده شوند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین