تاریخ انتشاردوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
plusresetminus
حزب الله : رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه همه برندهای تلفن همراه موجود در بازار تا پایان سال تحت پوشش طرح رجیستری قرار می گیرند، گفت: پیش از این واردات رسمی گوشی اپل کمتر از 5 درصد بود که اکنون به بیش از 70 درصد رسیده است.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۶۳۸
همه برندهای تلفن همراه تا پایان سال تحت پوشش رجیستری قرار می گیرند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه تا 14 بهمن ماه جاری برندهای دیگری برای اجرای طرح رجیستری اعلام می شوند، اظهار داشت: اکنون چند برند از جمله هواوی، ال جی و سامسونگ باقی مانده اند و در جلسه کمیته رجیستری مقرر شد مرحله بعدی این طرح با اعلام برندهای جدید آغاز شود که البته هنوز عناوین این برندها نهایی نشده است.
 
وی گفت: از 14 آذر ماه و آغاز مرحله رجیستری، تاکنون 25 هزار گوشی قطع شده است و طبق برنامه هر مدلی که اعلام می شود، دارندگان آن یک ماه فرصت دارند تا وضعیت گوشی خود را مشخص کنند.
 
جوشقانی به راه اندازی سامانه پرداخت عوارض گوشی وارداتی همراه مسافر اشاره کرد و گفت: با این کار مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، یک ماه فرصت دارند از طریق سامانه گمرک مشخصات گوشی و IMEI را وارد کرده و عوارض پرداخت کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: گوشی‌های اپل از نظر تعداد باید 10 درصد بازار را داشته باشند، اما از نظر ارزش 18 درصد بازار را در اختیار دارند.
 
وی گفت: در ابتدای اجرای طرح رجیستری تلاش‌های مختلفی برای دور زدن این طرح وجود داشت اما اکنون شرایط به گونه ای است که واردات گوشی‌های قانونی اپل اکنون به 70 درصد رسیده و در برندهای دیگر نیز رشد چند برابری داشتیم.
 
فلاح جوشقانی درباره اینکه آیا ثبت شماره گوشی توسط فروشندگان برای فرار از غیرفعال شدن آنها اشکال قانونی دارد، گفت: ما از یک هفته قبل از اجرای طرح، مدل گوشی را اعلام می‌کنیم و همه می‌دانند که تنها گوشی‌هایی که قبلا ثبت شده باشند، به عنوان گوشی رجیستر شده پذیرفته می شود.
 
 گوشی ها به دلیل افزایش قیمت ارز گران شدند
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز امروز افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه به دلیل اجرای رجیستری را رد کرد و آن را ناشی از افزایش قیمت ارز در بازار دانست و گفت: روزی که این طرح اجرا شد، قیمت دلار آزاد 3900 تومان بود که اکنون به 4500 تومان رسیده است ضمن آنکه آن زمان ارز مبادله ای به واردات تلفن همراه تخصیص می یافت که اکنون دیگر داده نمی شود.
 
وی با بیان اینکه از 14 بهمن ماه مرحله جدیدی از طرح رجیستری اجرایی می شود و برندهای بیشتری تحت پوشش قرار می گیرد، گفت: اگر این طرح باعث افزایش درآمد واردکنندگان رسمی شده باشد، بیانگر موفقیت اجرای طرح است زیرا نشان می دهد واردات رسمی آن رونق گرفته است.
 
آذری جهرمی درباره اینکه گفته می شود سازمان تامین اجتماعی به حوزه واردات گوشی تلفن همراه ورود کرده است، اظهار داشت: این موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید مراقب بود برای واردات تلفن همراه انحصار ایجاد نشود، گفت: وزارت صنعت اعلام کرده برای صدور مجوز واردات به شرکت ها محدودیتی ندارد.
 
وی یکی از راهکارها را صدور مجوز به فروشگاه های عرضه آنلاین تجهیزات الکترونیکی دانست و گفت: از این پس گوشی‌هایی که مشمول رجیستری می‌شوند، آسیایی هستند که بازار زیادی دارند، اما باید در برابر اشکالاتی که برای مردم به وجود می‌آید پاسخگو باشیم.
 
آذری جهرمی با بیان تاکید بر اینکه یک ریال از هزینه رجیستری به وزارت ارتباطات نمی‌رود، گفت: اجرای این طرح برای ما هزینه های مالی به دنبال داشته و مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفته ایم.
 
وی، جلوگیری از قاچاق، مقابله با سرقت تلفن های همراه و نظارت بر بازار را از جمله ویژگی های اجرای این طرح عنوان کرد.
 
به گزارش ایرنا، دولت برای مبارزه با قاچاق تلفن همراه از اواخر مهرماه طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا همان رجیستری را کلید زد که در مرحله نخست با نام پایش بازار، گوشی های فعال در شبکه شناسایی شدند.
 
در مرحله دوم از چهاردهم آذر ماه، تلفن های همراه و تبلت های شرکت اپل و از هشتم دی ماه گوشی های مدل گوگل، بلک بری و موتورولا رجیستر شدند.
 
تازه ترین آمار گمرک از واردات تلفن همراه به کشور تا نیمه دی ماه نشان می دهد که واردات انواع گوشی های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.
 
مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در 25 دی ماه از واردات 144 میلیون دلار تلفن همراه از مبادی رسمی در پاییز امسال خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 157 درصد رشد را نشان می‌دهد.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین