تاریخ انتشارسه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
plusresetminus
حزب الله: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برای رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک آرزوی توفیق می‌کنم و یقین دارم وی نماد عزت و غرور ملی خواهد بود و به لبخندهای فریب‌کارانه و مغرضانه استکبار نه بزرگ خواهد گفت.
۰
کد مطلب : ۶۴۵۳۴
رئیس‌جمهور در نیویورک نماد عزت و غرور ملی خواهد شد
 
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی امروز خانه ملت، ضمن گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مدارس، گفت: یاد و خاطره شهدای دفاع‌مقدس و امام راحل را گرامی می‌دارم و از خداوند متعال می‌‌خواهم که ادامه راه شهدا را در خدمت به مردم و این سرزمین به همگان عطا فرماید. آرزوی طول عمر روزافزون با عزت و سلامتی کامل برای رهبر معظم انقلاب اسلامی را دارم.

وی ضمن گرامی‌داشت اول مهرماه و آغاز سال تحصیلی، این روز را به جامعه فرهنگی کشور، معلمین و دانش‌آموزان تبریک گفت و افزود: فرا رسیدن این روز را به نخبگان و پرچم‌داران اقتصاد دانش‌بنیان و دانشجویان و فرزندان، خلاق، نوآور و با انگیزه و عاشق امام، رهبری و انقلاب تبریک می‌گویم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تقارن هفته دفاع مقدس با آغاز سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها را به فال نیک می‌گیریم، تأکید کرد: امیدواریم کلاس و مدرسه عشق که در صحنه مختلف دفاع مقدس شاهد آن بودیم، با مجاهدت معلمین و اساتید در صحنه علم و فناوری و تعلیم و تربیت، همچنان ادامه داشته باشد، زیرا عزت و عظمت کشورمان در گروی آن است.

زاهدی به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس شصت‌ونهم مجمع عمومی سازمان ملل اشاره و تصریح کرد: برای رئیس‌جمهور در این سفر آرزوی توفیق می‌کنم و یقین دارم وی نماد عزت و غرور ملی خواهد بود و به لبخندهای فریب‌کارانه و مغرضانه استکبار نه، بزرگ خواهد گفت.

وی با بیان اینکه آموزش و پروش مشکل ساختاری دارد، گفت: علیرغم اینکه این وزارتخانه حدود 22 هزار میلیارد تومان بودجه دارد، اما 98 درصد آن صرفا هزینه جاری می‌شود. مگر می‌توان این دستگاه عظیم را با چنین وضعی اداره کرد؟ در این صورت چاره‌ای جز تغییر اساسی در ساختار آموزش و پروش نیست که انشا‌ء‌الله در این زمینه دولت و وزارت آموزش و پروش تلاش‌های لازم را انجام دهند که به طور قطع مجلس نیز آماده همکاری در این زمینه است.

نماینده مردم کرمان در مجلس به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سند بنیادین تحول آموزش و پروش به حیات طیبه توجه شده است که برای وصول به آرمان و چشم‌انداز مورد نظر که همان حیات طیبه است، بایستی برنامه‌ جامع تربیت و فعالیت‌های پرورشی تدوین شود؛ البته برای تدوین آن بایستی از ظرفیت حوزه و دانشگاه و بزرگان تعلیم و تربیت استفاده شود. بی شک توسعه و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس و اجزای برنامه‌های توسعه فرهنگ قرآنی در این برنامه جامع باید در اولویت قرار گیرد.

زاهدی خواستار تدوین و ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمین در اسرع وقت از سوی دولت به مجلس شد و اظهار داشت: ارائه زیرنظام‌های سند تحول از واجبات است. بدون اجرا شدن زیرنظام‌های این سند، امکان تحقق آن وجود ندارد. امیدواریم آموزش و پرورش با اولویت اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

وی تأکید کرد: با توجه به حجم وسیع مدارسی که باید تخریب و مجددا احداث شوند و یا مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی اساسی دارند، می‌طلبد دولت طی لایحه‌ای حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای انجام این مهم به مجلس ارائه نماید تا خدایی ناکرده در حادثه غیر مترقبه، شبیه زلزله‌هایی که در سال‌های اخیر روی داد، شاهد تلفات انسانی دانش‌آموزان نباشیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توجه به حقوق بازنشستگان فرهنگی در کنار رتبه‌بندی معلمین شاغل را از اهمیت فوق‌العاده‌ای دانست و تصریح کرد: از مقام معظم رهبری به جهت ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری تشکر می‌کنم. اکنون وظیفه دولت و مجلس است که با همکاری یکدیگر به این سیاست‌ها جنبه اجرایی دهند.

زاهدی با انتقاد از اینکه برای اولین بار در لایحه بودجه 93 به میزان اعتبار پژوهشی کشور توجهی نشد و از آنچه که انتظار بود، به مراتب کمتر نیز شد، گفت: در این لایحه حتی با پیشنهاد کمیسیون آموزش مجلس برای اختصاص حداقل یک درصد از تولید ناخالص ملی برای امر پژوهش با مخالفت مجلس و دولت روبرو شد، در حالیکه می‌بایست در پایان برنامه پنجم توسعه، این میزان به 3 درصد برسد. البته در سیاست‌های ابلاغی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان مطالبه کرده‌اند که تا پایان سال 1404 حداقل این میزان باید به 4 درصد برسد. امیدوارم که دولت و مجلس در بررسی بودجه سالیانه به این امر مهم توجه کنند.

وی به بیان انتظاراتی از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اشاره کرد و گفت: پیاده کردن سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی باید در اولویت‌های این دو وزارتخانه قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: اقتصاد دانش‌بنیان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی است که بایستی شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم. امیدوارم در سال جدید تحصیلی توسعه کمی و کیفی و راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان مراکز رشد در وزارتخانه‌های بهداشت و علوم انجام شود که برای خروج از اقتصاد تک‌محور وابسته به نفت، راهی جز این نیست.

زاهدی با تأکید بر اینکه طرح‌های تحقیقاتی در وزارتخانه‌های بهداشت و علوم و نیز دانشگاه‌ها می‌بایست تا سرحد ممکن تقاضامحور و مأموریت‌گرا باشد، گفت: از دولت می‌خواهم بودجه دانشگاه‌ها را براساس سرانه دانشجویی تنظیم و به مجلس ارائه کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مسئولان آن‌ها باید مراقب باشند که دانشگا‌ه‌ها باشگاه‌ سیاسی احزاب نشود، گفت: بی‌شک این کار به روند توسعه علمی کشور آسیب وارد می‌کند. از رئیس‌جمهور انتظار داریم هر چه سریع‌تر وزیر علوم مورد نظرش را به مجلس معرفی کند. باید وزیری برای وزارت علوم به مجلس معرفی شود که ضمن اینکه مقبولیت بالای علمی در جامعه دانشگاهی را دارد، فردی مؤمن، متعهد، ولایت‌مدار و دارای مشی معتدل بوده و بدون حاشیه نیز باشد.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین