تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
plusresetminus
حزب الله: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی آغاز می‌شود که مقامات دولتی‌ خبر می‌دهند انبار‌های دولتی مملو از کالاهای اساسی است.
۰
کد مطلب : ۵۰۶۰۱
انبارهای پر در آستانه هدفمندی دوم

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،همزمان با شمارش معکوس برای شروع مرحله دوم هدفمندی برخی مدیران وزارت صنعت از جمله شهیاد آبنار، معاون شرکت بازرگانی دولتی و یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار می‌کنند که کالاهای اساسی به اندازه کافی در انبارها و بازار موجود است.

در همین حال مدیران بخش خصوصی و اتحادیه‌ها از جمله جمیل علیزاده‌شایق دبیر انجمن برنج، قاسمعلی حسنی رئیس اتحادیه بنکداران، کاوه زرگران دبیر اتحادیه انجمن صنایع غذایی، علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، احمد کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه‌اسلامی اصناف و قاسم نوده‌فراهانی رئیس شورای اصناف نیز بیان می‌کنند که تاکنون خبری از ذخیره‌سازی ویژه برای فاز دوم هدفمندی نبوده و دولت جلسه‌ای در این خصوص با اتحادیه‌ها نداشته است. البته آنها اطمینان می‌دهند که بازار از کالاهای اساسی اشباع است و با شروع مرحله دوم هدفمندی مشکلی پیش نمی‌آید.

دولت دستور ذخیره ویژه نداد

تکلیف فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، روشن است، اما اینکه چقدر بازار کالاهای اساسی آمادگی استقبال از فاز دوم را دارند، در قالب اظهارات اصناف و اتحادیه‌ها قابل بررسی است. قاسم نوده‌فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور در این‌باره با بیان اینکه بازار آرام و خوبی را برای فاز دوم هدفمندی پیش‌بینی می‌کنیم می‌گوید: در مرحله اول بحث ذخیره ویژه کالاهای اساسی و توزیع حساس‌تر از فاز دوم هدفمندی بود. اما در حال حاضر با ثبات برنامه‌ریزی و توزیع به موقع از سال قبل، بازار به اندازه کافی شاهد عرضه بوده و توزیع ویژه‌ای را نمی‌طلبد. وی با تاکید بر اینکه فاز دوم هدفمندی با اعلام ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود، می‌افزاید: دولت تشخیص داده که ذخایر به اندازه کافی وجود دارد و حرفی از ذخیره ویژه فاز دوم هدفمندی تا امروز به میان نیامده است. کاوه زرگران، دبیر اتحادیه انجمن صنایع غذایی هم اطمینان می‌دهد که ذخایر کالا از جانب بخش خصوصی قابل اطمینان و کافی است. به گفته زرگران، بخش خصوصی پارسال سه میلیون تن روغن وارد کرد و بالغ بر ۱۰ میلیون تن غلات تامین شده است. این در حالی است که دبیر اتحادیه انجمن صنایع غذایی از وضعیت ذخایر دولتی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: ارقام ذخایر دولتی محرمانه است اما همین قدر می‌دانیم که از نظر گندم و روغن و کالاهای اساسی در کشور مشکلی وجود ندارد.

ذخیره یک میلیون تنی برنج

جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج نیز در این‌باره با بیان اینکه از ما در مورد ذخایر استراتژیک برای فاز دوم هدفمندی درخواستی نشده است و ابلاغیه‌ای در این خصوص نگرفته‌ایم، می‌گوید: البته قرار است با اتاق بازرگانی و کانون صنفی انجمن صنایع غذایی نشست‌هایی داشته باشیم و درباره بازار و هدفمندی بحث کنیم. علیزاده می‌افزاید: ظاهرا هنوز برای ذخیره ویژه فاز دوم زود است، ضمن اینکه مسئولان امر باید عجله داشته باشند که ندارند. از طرفی تعطیلات امسال فراگیر و طولانی‌تر از گذشته بود و همچنان وزارتخانه‌ها سراغی از بخش خصوصی نگرفتند.

دبیر انجمن برنج ادامه می‌دهد: درخصوص برنج تولید داخلی مشخص است و حدودا سالی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج تولید می‌شود. البته نمی‌توان این میزان را ذخیره کرد، چون مصرف داخلی حدودا ۵۰۰ هزار تن بیشتر از میزان تولید داخلی است، بنابراین دولت دست به واردات می‌زند. چنانکه در سال ۹۲ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شد که البته اگر ۵۰۰ هزار تن را از این میزان کم کنیم قطعا باقی را ذخیره کرده است.

علیزاده تصریح می‌کند: یک میلیون تن ذخیره برنج خارجی قطعا خاطر دولت را در زمینه برنج آسوده کرده است. اظهارات دبیر انجمن برنج مورد تایید قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم است. وی به ذخیره یک میلیون تنی برنج در دو بخش خصوصی و دولتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: از نظر تامین کالا‌ها در بخش بنکداری و توزیع بیشتر برای آغاز فاز دوم مشکلی نداریم.

حسنی با اشاره به اینکه دولت مدعی است ذخایر لازم را برای فاز دوم هدفمندی دارد، اضافه می‌کند: بازار در حال حاضر از کالاهایی نظیر روغن و برنج و... اشباع شده است و با توجه به استراتژی دولت یازدهم به نظر می‌رسد نگرانی درخصوص این بابت نیست. با این حال بهتر است دولت بیشتر از گذشته از بنکداران و اصناف کمک بگیرد تا فاز دوم هدفمندی با آرامش و عرضه کافی کالا در بازار آغاز شود. اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز از عرضه روان این محصول در روزهای جاری خبر می‌دهد.

علی‌‌اصغر ملکی می‌گوید: در حال حاضر توزیع گوشت گوسفندی روال عادی خود را طی می‌کند و از بهمن ماه پارسال تا امروز قیمت‌ها افزایش چندانی نداشته است ضمن اینکه هیچ کمبودی هم حس نمی‌شود. وی با بیان اینکه فعلا رکود را در بازار گوشت گوسفندی شاهدیم و فروش کم است، می‌گوید: عرضه نسبت به این رکود خوب است و هنوز بازار نسبت به فاز دوم هدفمندی واکنش نشان نداده است. این عضو کارگروه تنظیم بازار با اشاره به جلسه اخیر این کارگروه برای عرضه کالاهای اساسی و تنظیم بازار اظهار می‌کند: در این جلسه اتحادیه‌ها عنوان کردند کالاهای اساسی به اندازه کافی موجود است و تا امروز عرضه آن عادی بوده است.

ذخایر عادی جوابگوی فاز دوم

اظهارات مدیران اصناف و اتحادیه‌ها در حالی است که یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران تاکید می‌کند: وضعیت ذخایر استراتژیک کشور و به‌تبع آن استان تهران خوب است.

وی با بیان اینکه پروسه ذخیره‌سازی کالاهای اساسی همیشه وجود داشته و در حال حاضر هم در جریان است، می‌افزاید: ذخایر دولتی در موارد گندم، برنج روغن نباتی و کالاهای اساسی مناسب بوده و در باب عرضه در بازار نگرانی‌ای نداریم. صادقی ادامه می‌دهد: خوشبختانه بازار روزهای آرامی را می‌گذراند. با این حال هماهنگی‌های لازم با اصناف صورت گرفته و آنها در مسیر اجرای هدفمندی گوش به فرمان هستند.

شهیاد آبنار، معاون شرکت بازرگانی دولتی اما می‌گوید: دولت ذخیره ویژه‌ای برای فاز دوم هدفمندی تعریف نکرده و معتقدیم ذخایر استراتژیک موجود جوابگوی مرحله دوم هدفمندی است. وی می‌افزاید: به اندازه کافی کالای اساسی برای آغاز فاز دوم هدفمندی داریم و نگرانی از بابت عرضه در بازار وجود ندارد.

اینکه وزارت صنعتی‌ها می‌گویند ذخیره فعلی کافی است و دولت نیازی نمی‌بیند ذخیره ویژه برای مرحله دوم هدفمندی تعریف کند، در حالی مطرح است که برخی‌ ازجمله کاوه زرگران، دبیر انجمن صنایع غذایی و احمد کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف معتقدند زمانی این اطمینان دوچندان می‌شود که بپذیریم تقاضا با آغاز فاز دوم تحریک نمی‌شود.

زرگران حتی اشاره به مصرف پارسال دارد و می‌گوید: قطعا از موجودی پارسال برداشت شد، ضمن اینکه ذخیره روتین برقرار بود و ذخیره ویژه‌ای را شاهد نبودیم. اما کریمی‌اصفهانی با بیان اینکه بازار پیش از عید واکنش خود را به فاز دوم هدفمندی نشان داد و از فروردین امسال چند درصدی روی قیمت‌ها کشیده شد می‌گوید: افزایش قیمت حامل‌ها مانند گاز کافی بود تا تولید و توزیع بر قیمت‌ها اضافه کنند، با این حال عرضه روان می‌تواند شوک قیمتی را مهار کند. البته به شرطی که دولت با ورود به بازار بخش تقاضا را تحریک نکند و توزیع را به بخش خصوصی واگذار کند تا عرضه کالاهای مورد نیاز مردم روان و بر قرار باشد.
منبع : فرهیختگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین