تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله : با انتشار جديدترين آمارها از 4 حوزه پولي، مالي، مسكن و صنعت، سطح شاخص‌ها در تابلو اقتصاد ايران به ‌روز شد. طبق اطلاعات بانك‌مركزي در 9 ماه اول امسال تركيب نقدينگي كماكان از سمت پول به شبه‌پول در تغيير بوده و شاخص اجاره‌بهاي مسكن در شهرها 16درصد رشد كرده است. همچنين طي سه فصل اول امسال 51 هزار ميليارد تومان از محل فروش منابع نفتي، درآمد عايد كشور شده كه با احتساب كاهش شديد قيمت نفت، اين رقم فقط 5/12 درصد كمتر از برآوردها بوده است. توليدات صنعتي نيز بهبود يافته است.
۰
کد مطلب : ۷۵۰۵۴
چهار تابلو از اقتصاد ایران

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، آمار 9 ماه منتهی به آذر ماه تولیدات صنعتی بیانگر آن است که از مجموع 31 قلم محصول صنعتی ارزیابی شده، 20 قلم محصول رشد تولید و 11 قلم محصول نیز افت تولید را تجربه کردند. داده‌های اعلام شده همچنین بیانگر آن است که خودروسازان همانند ماه‌های گذشته در مدت زمان موردبررسی بیشترین  رشد تولید را داشته‌اند.


براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی کمباین، کامیون کشنده، انواع سواری، وانت و الیاف اکریلیک بیشترین رشد تولید را تجربه کردند و دی‌ام‌تی «DMT»، الیاف پلی‌استر،دوده، نخ فلامنت پلی‌استر و انواع پاپوش(کفش) نیز با بیشترین افت تولید مواجه بوده‌اند. افت تولید این پنج محصول در 9 ماه منتهی به آذر ماه در حالی است که به‌جز دی‌ام‌تی«DMT» سایر محصولات در آذر ماه نسبت به آبان ماه توانستند افت تولید را جبران کنند. در آذر ماه نسبت به آبان ماه در مجموع هفت محصول لاستیک خودرو، کاغذ،کارتن،تخته فیبر و MDF، دی‌ام‌تی«DMT»، الیاف اکریلیک، یخچال و فریزر افت تولید داشته‌اند.
رفع برخی از موانع تولید از جمله تامین به‌موقع مواد اولیه مورد نیاز عمده دلیلی است که فعالان صنعتی معتقدند منجر به رشد تولید شده است.به گفته فعالان این عرصه رفع برخی تحریم‌ها موجب شد تا دسترسی به مواد اولیه طی ماه‌های اخیر به‌خصوص در بخش خودرو تسهیل شود که این امر رشد تولید در این بخش را به همراه داشته است. فعالان این بخش همچنین معتقدند رفع سایر موانع از جمله تسهیل دسترسی به منابع بانکی و بهبود فضای کسب و کار تداوم شرایط کنونی را به همراه خواهد داشت و در این خصوص دولت باید گامی اساسی بردارد.

 محصولات منتخب با رشد مثبت
 به گزارش «دنیای اقتصاد» براساس داده‌های اعلام شده، در 9 ماه منتهی به آذر امسال تولید کمباین معادل 353 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (142 دستگاه) رشدی 6/148 درصدی را تجربه کرده است.تولید کمباین در آذر ماه نیز برابر با 45 دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل آن رشد 5/12 درصدی داشته است.
 کامیون کشنده نیز دومین محصولی است که میزان تولید آن در 9 ماه منتهی به آذر 93 معادل 12 هزار و 730 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (5 هزار و 200 دستگاه) رشد 9/144درصدی داشته است. تولید این محصول آذر ماه سال جاری معادل یکهزار و 600 دستگاه بوده که نسبت به ماه قبل آن (آبان ماه) رشد 6/23 درصدی را ثبت کرده است.
اما انواع سواری سومین محصولی است که در 9 ماه منتهی به آذر توانست رشد تولید را تجربه کند. انواع سواری با تولید 700 هزار و 830 دستگاه در مدت زمان مورد بررسی توانست رشد 3/64 درصدی را تجربه کند، تولید سواری در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 426 هزار و 680 دستگاه بوده، در آذر ماه سال جاری نیز خودروسازان موفق به تولید
 89 هزار و 500 دستگاه انواع سواری شدند و رشد 5/8درصدی را تجربه کردند، این در حالی است که در آبان ماه تولید خودرو برابر با 82 هزار و 500 دستگاه بوده است.
وانت نیز در مدت زمان مورد بررسی توانست با رشد 6/58 درصدی عنوان چهارمین محصولی که رشد تولید داشته است را از آن خود کند. در 9 ماه منتهی به آذر ماه امسال تولید این محصول برابر با 111 هزار و 360 دستگاه بوده، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 70 هزار و 210 دستگاه وانت در کشور تولید شده بود. البته تولید وانت در آذر ماه امسال نیز برابر با 13 هزار و 600 دستگاه بوده که نسبت به تولید آبان ماه (12 هزار و 800 دستگاه) رشد تولید 9/5 درصدی داشته است.
اما براساس آمار اعلام شده الیاف اکریلیک با رشد 5/41 درصدی توانست عنوان پنجمین محصول منتخب با بیشترین رشد تولید را از آن خود کند. مجموع تولید الیاف اکریلیک در 9 ماه منتهی به آذر ماه برابر با 19هزار و 920 تن است این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل در مجموع 14 هزار و 80 تن از این محصول در کشور تولید شده بود. رشد تولید الیاف اکریلیک در 9 ماه منتهی به آذر 93 در حالی است که تولید این محصول در آذر ماه نسبت به ماه قبل آن افت 6/19 درصدی داشته است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که تولید این محصول در آذر ماه برابر با 2هزار تن بوده در حالی که الیاف اکریلیک تولید شده در آبان ماه برابر با 2هزار و 500 تن بوده است.

 محصولات منتخب با رشد منفی
اما در کنار محصولاتی که در 9 ماه منتهی به آذر ماه امسال رشد تولید را تجربه کردند، پنج‌محصول شامل دی‌ام‌تی «DMT»، الیاف پلی‌استر،دوده، نخ فلامنت پلی‌استر و انواع پاپوش(کفش) با بیشترین افت تولید مواجه بوده اند.
دی‌ام‌تی  «DMT» اولین محصولی است که 9 ماه منتهی به آذر ماه امسال افت تولید 3/38درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. تولید این محصول در مدت زمان مورد بررسی معادل 20هزار و 960 تن است، در حالی که در سال گذشته تولید این محصول برابر با 33 هزار و 960 تن بوده است.
تولید الیاف پلی‌استر نیز در 9ماه منتهی به آذر ماه سال جاری، افت 9/19 درصدی داشته است و در میان محصولات صنعتی منتخب که افت تولید را تجربه کردند در رده دوم قرار گرفت.تولید الیاف پلی‌استر در مدت زمان مورد بررسی برابر با 101 هزار و 200 تن است. تولید این محصول در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 126 هزار و 420 بوده است. افت تولید الیاف پلی‌استر در 9 ماه سال 93 در حالی است که در آذر ماه این محصول با تولید 9 هزار و 100 تن نسبت به 9 هزار تن ماه قبل رشد 1/1 درصدی را تجربه کرد.
دوده سومین محصولی است که در 9 ماهه منتهی به آذر ماه 93 با افت تولید روبه‌رو بوده؛ به طوری که تولید این محصول در این مدت 52 هزار و 990 تن ثبت شده است. این در حالی است که تولید دوده در مدت مشابه سال گذشته معادل 64 هزار و 440 تن بوده است. افت تولید دوده نیز در حالی است که محصول صنعتی در آذر ماه نسبت به ماه قبل رشد 1/18درصدی داشته است. دوده تولید شده در آذر ماه برابر با 7 هزار و 100 تن است در حالی که حجم تولید آن در آبان ماه برابر با 6 هزارتن بوده است. تولید نخ فلامنت پلی استر نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با 161 هزار و200 تن بوده که در مقایسه با 181هزار و 980 تن تولید شده در مدت زمان مشابه سال قبل افتی معادل 4/11 درصد را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده نخ فلامنت پلی استر که در 9 ماه منتهی به آذر 93 عنوان چهارمین محصول با بیشترین افت تولید را از آن خود کرد در آذر ماه با تولید 16 هزار تن در مقایسه با تولید 15 هزار و 300 تن در آبان ماه توانست رشد 6/4 درصدی را تجربه کند.
اما انواع پاپوش «کفش» نیز پنجمین محصول صنعتی است که تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 8/8 درصدی داشته است. در 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال 93 در مجموع 6 میلیون و 270 هزارزوج انواع پاپوش «کفش» در کشور تولید شده است. افت تولید انواع پاپوش «کفش» در حالی است که تولیدکنندگان این محصول در آذر ماه توانستند افت 9 ماه را با رشد 1/8درصدی جبران کنند. در آذر ماه فعالان این بخش در مجموع موفق به تولید 800 هزار زوج انواع پاپوش «کفش» در کشور شدند در حالی که در ماه قبل آن تولید انواع پاپوش «کفش» برابر با 740 هزار زوج بوده است.

 صفحه 6 ، 7 و 12 را بخوانید
 
منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین