تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
plusresetminus
من چارچوب برنامه‌های معارفی تلویزیون را پذیرفتم و احساس می‌کنم مجری باید به مخاطب خودش وفادار باشد؛ به همین‌خاطر مجری هر برنامه‌ای نمی‌شوم.
۰
کد مطلب : ۱۹۷۴۶۶
شأن اجرای معارفی اجازه نمی‌دهد مجری هر برنامه‌ای بشوم!


 اولین گام برنامه‌سازی شبکه سه برای سحرِ رمضان با «ماه من» کلید خورد که محمدرضا رضاییان تهیه‌کننده این برنامه زنده تلویزیونی است. برنامه‌ای که از محتوا، مجری و عواملش پیداست که به دنبال برنامه رمضانی جوان‌پسند هستند. نگاه جوانانه «ماه من» در دیگر بخش‌ها همچون متن و دکور هم به رخ مخاطب کشیده می‌شود. چرا که سحر زمان خوبی برای انتقال معارف و عمق مفاهیم دینی خصوصاً به جوانان است و زمان‌های دیگر شبانه‌روز هنگام فعالیت‌های اجتماعی سر مخاطب شلوغ است.

شاید یکی از ابعاد جذاب و قابل توجه مخاطب، حضور نجم‌الدین شریعتی به عنوان مجری این برنامه است که 10 سال در ساختار محتوای معارفی و شکل و شمایل «سمت خدا» کار کرده و بیشتر در آن قالب شناخته شده است. اما این برنامه فرصتی جدید برای بروز توانمندی‌های دیگر او خصوصاً در حفظ متن برنامه فراهم شد.

 

در لا به لای برنامه زمانی که نجم‌الدین شریعتی پلاتوی قبل از اذان صبح را جلوی دوربین اجرا می‌کرد به سراغ او رفتیم تا لحظاتی هرچند کوتاه به گپ و گفت بنشینیم. این اتفاق افتاد و این مجری با سابقه تلویزیون به نکات قابل توجهی اشاره کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

مخاطب سحرگاه تلویزیون باید به یک نکته تازه‌ای برسد

نجم‌الدین شریعتی مجری «سمت خدا» در پاسخ به این سوال که اجرای برنامه سحرگاهی «ماه من» قدری مخاطب را شگفت‌زده کرد، چرا که مدت‌ها شما را در جامه یک مستمع و شنونده دیده بود و حالا یک مجری تمام عیار با پلاتوهای جذاب و شنیدنی، تصریح کرد: حقیقتاً قبلا هم گفته‌ام می‌ترسیدم اجرای قالب جدیدی از برنامه را بپذیرم. به خاطر اینکه یک تفاوت کاملاً جدی به چشم مخاطب نیاید که آیا این شریعتی آن شریعتی است که ما می‌دیدیم؟ بنابراین باید یک طوری اجرا می‌کردم که هم خودم باشم و هم نباشم. این تفاوت به لحاظ وقت و مخاطب سحر است. ولی از آنجائیکه مخاطب سحر را به شدت دوست دارم؛ چون کسی در دل شب تلویزیون را برای تماشا انتخاب می‌کند که قطعاً به دنبال یک آرامشی است و هم به یک محتوا و مطلبی دست پیدا کند. در واقع یک نکته تازه و جدیدی را بشنود یا ببیند.

تلاش می‌کنم پلاتوها پُرمفهوم، جدی و لطیف باشند

وی افزود: خیلی مطالعه بهترین محتواها و غنی‌ترین مطالب برای این لحظه‌های روحانی و نورانی، زمان‌بر است و خیلی تلاش می‌کنم پلاتوها پُرمفهوم، جدی و لطیف باشند و به دل و جان مخاطب بنشینند و اثرگذار باشند. از طرف دیگر وقتی در دل شب با یک نفر همراه می‌شوی، به او دل می‌دهی و این زلف گره می‌خورد این خودش یک حسّ غرور ایجاد می‌کند. بحمدالله تا به امروز بازتاب‌های خوبی گرفتم؛ یک سوم راه را رفته‌ایم و در دوران باقی‌مانده ان‌شاالله بتوانیم «ماه من» را به کمال برسانیم. اشکالات و نقاط ضعف را رفع کنیم و ان‌شاالله مردم این برنامه را دوست داشته باشند که دلمان به دعای مردم عزیزمان خوش است.

همیشه تلاش می‌کنم مخاطب را برای شنیدن حرف‌ها، آزاد بگذارم

شریعتی در پاسخ به این سوال که جزو مجریانی هستید برای مباحث شنونده و مستمع پروپاقرصی هستید و از طرفی سوار بر مباحث، سوالات و نکات مهمی را مطرح می‌کنید این‌ موارد همان تحلیلی است که رهبر معظم انقلاب از اجرای شما داشته‌اند؛ این قابلیت‌ها از کجا می‌آید، خاطرنشان کرد: قطعاً‌ یک بخش عمده آن از مطالعه می‌آید. یک بخشی هم بر اثر فکر کردن و شنیدن همین حرف‌هاست که برای خود من کلاس درسی است و خوشبختانه هر چند یک بار هم برایم تکرار می شود. قطعاً این راه و روش بی‌تأثیر نیست. اما بسته به نوع اجرا حتی در گفتگوها چه در این برنامه و «سمت خدا» سعی کردم مراعات کنم. همیشه تلاش می‌کنم مخاطب را برای شنیدن حرف‌ها، آزاد بگذارم. چرا که بحث‌ها آرام، نرم و طمئنینه  پیش می‌رود و در واقع به مخاطب یک فرصتی می‌دهیم.

بسیاری به من می‌گویند چرا چالش نمی‌کنید!

این مجری با سابقه تلویزیون افزود: بسیاری به من می‌گویند چرا چالش نمی‌کنید چون تعریف برنامه چالشی، این نیست! من خودم سَرم برای چالش، بگومگو و پیدا کردن سوالاتی که در ذهنم است، درد می‌کند. در سحر دوست داشتم چنین اتفاقی بیفتد اما دیدم فضا اقتضا نمی‌کند؛ با دوستان مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم همان شیوه را باید ادامه داد و مخاطب باید مجال و فرصتی برای شنیدن این حرف‌ها داشته باشد. اگر قرار است چنین اتفاقی بیفتد یک برنامه دیگر طراحی بشود و وارد آن حوزه‌ها و قالب‌ها بشویم.

از اول دنبال این نبودم که دیده شوم

وی با اشاره به اینکه مجری نباید دیده شود بلکه باید از پَسِ مسئولیت و تکلیفش بربیاید، خاطرنشان کرد: به نظرمن فضای چالش هم در اجرا لازم است اما نه تیم ما بلکه افراد دیگری هستند که باید به این عرصه ورود کنند. ولی آن چیزی که شخصاً از اول نگاهم بوده این است که مجری نباید دیده شود. مجری باید از پَسِ مسئولیت و تکلیفی که به او واگذار شده درست بربیاید. ممکن است این مجری دیده نشود ولی کارش را درست انجام می‌دهد. لذا از اول دنبال این نبودم که دیده شوم. به من می‌گفتند باید در «سمت خدا» بنشینی مستمع باشی و یک لحظاتی هم اجرا کنی. اما «ماه من» به طور کل طراحی متفاوت‌تری داشت که مجالی برای پلاتو و گفتگوهای صمیمانه‌تری بود.

به استیج و برنامه‌های بیرونی نمی‌روم

شریعتی در پاسخ به این سوال که شنیده‌ایم به خاطر شأن اجرای برنامه‌های معارفی تلویزیون، برنامه‌های بیرونی خصوصاً استیج‌های صنعتی و اقتصادی را نمی‌پذیرید، گفت: همیشه دوست داشته‌آم در فضای دیگری با مخاطبم همراه باشم ولی خواستگاه من برنامه «سمت خدا» بوده و هست. کما اینکه طی 10 سال اجرای این برنامه، برنامه دیگری را حتی در شبکه‌های مختلف نپذیرفتم حالا چه برسد به استیج و برنامه بیرونی که نمی‌روم. احساس می‌کنم مجری باید به مخاطب خودش وفادار باشد و شأن اجرا و حیطه فعالیت خودش را حفظ کند. قطعاً این رویکرد و رفتار، احترام به مخاطب است. یعنی وقتی یک کاری را می‌پذیری ناخودآگاه، خودت را در یک چارچوب معرفی می‌کنی و یک چارچوب را می پذیری. من این چارچوب برنامه‌های معارفی را پذیرفته‌ام و سعی کردم در این چارچوب باشم. فعلاً برنامه خاصی برای ادامه این راه ندارم. ولی بازتاب‌های مثبتی که گفتم و لطفی که دوستان داشتند باید بنشینیم و ببینیم اگر یک ظرفیت و پتانسیلی هست از این پتانسیل چگونه استفاده شود.

هیچ حجابی بین من و مخاطب من نیست

وی درباره برگزیده شدن چند سال پیاپی به عنوان بهترین‌های تلویزیون در عرصه اجرا، تصریح کرد:  من احساس می‌کنم دو نکته وجود دارد که در وهله اول، هرچه هست لطف خدا و نورانیت کلام حضرات معصومین است. دومین نکته هم این است که واقعاً من شخصاً در این سال‌ها هر حرفی که زدم به آن کلام باور داشتم. این نبوده که حرفی بزنم آن را باور نداشتم. ممکن است در عمل کردن لنگ باشم ولی باور داشتم و دارم. تلاش می‌کنم به آن سمت و سو حرکت کنم. آن قله‌ای که در آیات و روایات حداقل در حوزه دین تعریف می‌کنند . لذا هیچ حجابی بین من و مخاطب من نیست. همچنین هیچ حجابی بین باور من و کلام من نیست.  من آن چیزی را که باور دارم می‌گویم. قطعاً اگر این طور باشد مخاطب همزادپنداری می‌کند کافی است مخاطب تو را باور کند و آن موقع به سرمنزل رسیده‌ایم و این ارتباط برقرار می‌شود. اگر در این مدت لطفی بوده قطعاً به واسطه ارتباط دلی و عاطفی بوده است. به شدت برای مخاطبم احترام قائلم و احساس می‌کنم مقابل من نشسته‌اند و باید خودم را جمع و جور کنم و آداب یک مهمانی و یک گفتگو را به جا بیاورم.

تلویزیون دنبال انتقال زیبایی کلام معصومین باشد

مجری برنامه سحرگاهی تلویزیون، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که برنامه‌سازان و مدیران مربوطه در عرصه ساخت برنامه‌های معارفی و مذهبی بایستی به آن توجه کنند که جوان‌ها هم مخاطب اصلی آن خواهند بود انتقال درست «زیبایی کلام معصومین» است. یعنی در واقع اگر بتوانیم کلام معصومین را زیبا، درست و همان‌طور که هست و خودشان فرمودند منتقل کنیم. حواس‌مان باشد جامعه امروز به چه چیزی نیاز دارد و جوان‌ها چه چیزهایی را می‌خواهند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند چه بد تجارتی است اگر بدانی دنیا می‌تواند بهای تو باشد خودت را یک وقت به دنیا نفروشی! همین را کافی است به مخاطب بگوییم آیا راهگشا نیست؟ قطعا هست. تلویزیون باید به این سمت حرکت کند و دنبال چیزهای عجیب و غریب نباشد؛ همین‌ حکمت‌ها کار خودشان را می‌کنند و بسیار موثرند.

هر شب اجرا برای من شب امتحان است

وی در خاتمه افزود: اجرا باید تخصصی شود و حوزه اجرا بسیار پیچیده است لذا به همین سادگی نیست که هرکسی که صدا و چهره خوبی داشته باشد، بتواند هر برنامه‌ای را اجرا کند. هر شب برای من همانند شب امتحان است و بعد از سال‌ها هنوز اجرا برای من یک امر عادی نشده است. اجرا مطالعه می‌خواهد و باید به موضوع و خط مشی برنامه اشراف کامل داشته باشیم.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین