تاریخ انتشارسه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
plusresetminus
حزب الله : دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از حضور ۳۳ فیلم در بخش مسابقه این جشنواره خبر داد و درباره سامانه «سینوگرام» گفت: متأسفانه سامانه فروش بلیت کند بود و با مشکل مواجه شدیم، اما علاقه‌مندان از امروز می‌توانند بلیت تهیه کنند.
۰
کد مطلب : ۱۳۲۷۳۷
حضور ۳۳ فیلم در بخش مسابقه/ رفع مشکل سامانه بلیت‌فروشی/ تقاضا از هنرمندان برای حضور با لباس رسمی

 

 

   

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نشست رسانه‌ای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سینمای ایران صبح امروز (سه شنبه ۴ بهمن) با حضور محمد حیدری دبیر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر و اصحاب رسانه در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است.

وی گفت: بعد از انتخاب 33 فیلم در بخش مسابقه و 11 فیلم در بخش چشم‌انداز کار جشنواره آغاز شد.
نجفی افزود: افتتاحیه 9 بهمن ماه در برج میلاد برگزار می شود و از 10 بهمن ماه آغاز نمایش فیلم ها در نظر گرفته شد.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر افزود: بیش از 320 رسانه متقاضی حضور در جشنواره بودند که به فعالان در این حوزه کارت حضور ارایه شد.

 

 

* سینمای ایران در مرحله پوست‌اندازی است

در ادامه این نشست، دبیر جشنواره سخنان خود را با یادی از جانفشانان عزیز آتش‌نشانی آغاز کرد.

حیدری گفت:‌ فراخوان جشنواره آن چیزی بود که مورد نظر ما بود و با توجه به شرایط امروز سینمای ایران باید در آن تغییراتی ایجاد می‌شد که به همین منظور مقرر شد که یک بخش را به عنوان چشم‌انداز در جشنواره داشته باشیم.

دبیر جشنواره در ادامه درباره حضور موفق فیلم‌ اولی‌ها، گفت:‌ فیلم اولی‌ها حضور چشمگیر و موفقی در جشنواره فیلم فجر و همچنین سینمای ما داشتند، سینمای امروز ما با حضور جوان‌ها پررنگ شده است. با بحث‌ها و جلساتی که گذاشته شد به این نتیجه رسیدیم که هیچ معنی ندارد که بخش جداگانه برای فیلم‌های اول داشته باشیم و باید از حضور فیلم‌های اول در جشنواره فیلم فجر بدون سهمیه‌بندی استفاده کنیم. در بخش چشم‌انداز نیز مجموعاً 17 فیلم اول و دوم را به نمایش خواهیم گذاشت.

وی در ادامه عنوان کرد: سینمای ایران امروز در مرحله پوست‌اندازی است. در بخش هنر و تجربه نیز 80 فیلم مورد بررسی قرار گرفت، امیدوارم سال آینده هنر و تجربه نیز به فراخوان مورد نظر اضافه شود.

حیدری گفت: با توجه به شرایطی که در برج میلاد داشتیم سعی می‌کنیم در آخرین ساعت‌ها نمایش فیلم نداشته باشیم. امسال با تمام وجود تلاش کردیم اهالی رسانه و منتقدان در مجموعه میلاد در شرایط خوب آثار را ببینند. همچنین با توجه به زمان‌بندی، جلسات نقد بعد از فیلم انجام می‌شود.
دبیر جشنواره اظهار داشت: هرسال آزمون و خطا داشتیم، به دلیل ظرفیت کشور با معذوریت سالن و صندلی مواجه هستیم.

* رفع مشکل سامانه فروش اینترنتی بلیت

وی درباره مشکلات پیش آمده در سایت سینوگرام برای پیش‌خرید بلیت جشنواره گفت: من به عنوان دبیر به دلیل مشکلات پیش آمده در سامانه فروش عذرخواهی می‌کنم. متأسفانه در روز اول مشکل پیدا کردیم و سرعت سامانه کند بود، اما علاقه‌مندان از امروز می‌توانند بلیت تهیه کنند.

حیدری درباره بلیت‌فروشی در شهرستان‌ها هم گفت: علاقه‌مندان از روز پنج‌شنبه می‌توانند بلیت انتخاب کنند و از سینمای مرکزی شهرشان تحویل بگیرند.
وی درباره تغییر سامانه بلیت‌فروشی گفت: در جلسات نام «فناپ»‌ مطرح شد و شرکت معتبری است اما با مشکل مواجه شد. این سامانه اسپانسر نبود و ما قصدمان آورده جدید برای سینما بود. همین جا باز هم عذرخواهی می‌کنم.

حیدری درباره قیمت بالای بلیت‌ها و عدم تخفیف دانشجویی در جشنواره امسال گفت: قیمت بلیت را با توجه به تورم درصدی اضافه نکردیم. هنر سینما که هنر فاخری است که قیمت چندانی ندارد. نرخ بلیت در برخی استان‌های محروم را متفاوت اعلام کردیم و برای استان‌ها ۳ میلیارد تومان نقدینگی دادیم تا بتوانند شهرهای مختلف فیلم‌ها را ببیند.

وی افزود: آنقدر استقبال زیاد است که ظرفیت برای این اقبال وجود ندارد و ما شرمنده مخاطب هستیم.

* فراخوان جشنواره نیاز به اصلاح دارد

دبیر جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: امسال تلاش کردیم همه مجموعه‌ها را به لحاظ کیفیت و آثار متنوع در جشنواره داشته باشیم.
حیدری درباره نمایش فیلم «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری در جشنواره و برای منتقدان گفت: قرار ما نمایش فیلم در جشنواره نبود، شورای پروانه نمایش و شورای عالی نظارت باید درباره این اثر تصمیم بگیرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که «جشنواره حاکمیتی است، چقدر ملاحضات حاکمیت در ان لحاظ شده است؟» گفت: جشنواره را دولت در چارچوب و مقررات حاکم برگزار می‌کند. فیلم‌هایی که انتخاب شدند بر اساس کیفیت و مضمون انتخاب شدند و بر اساس قانون وزارت ارشاد پروانه ساخت و نمایش دریافت می‌کنند، بنابراین بر اساس مقررات وزارت ارشاد انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در جشنواره وجود دارد بسیاری از فیلم‌ها تا لحظه آخر فیلمبرداری دارند؛ باید فراخوان جشنواره اصلاح شود. دوستان فرم تقاضا را می‌پذیرند، و بر اساس آن زیر ۷۰ دقیقه اثری پذیرفته نمی‌شود. دوستان اعتراضاتی داشتند اما باید توجه داشت که بر اساس نسخه ارایه شده تصمیم‌گیری می‌شود، آن‌ها نسخه اولیه را دادند و در روزهای آخر نسخه کامل را تحویل دادند که متأسفانه نمی‌توانستیم مجدد ببینیم.

حیدری تأکید کرد: درباره جشنواره هیچ ارگان و نهادی ورود پیدا نکرده است و استقلال هیأت انتخاب حفظ شد.

* صاحبان «امپراطوری جهنم» اجازه ندادند فیلم دیده شود

وی درباره فیلم «امپراطوری جهنم» و نبودن در جشنواره گفت: این فیلم انتخاب شد و تلاش کردیم فیلم دیده شود، اکران‌ها به صورت یکسان برای فیلم‌ها لحاظ شده است. هیأت انتخاب این فیلم را نپذیرفتند و از اختیار خودم به عنوان دبیر استفاده کردم اما تهیه‌کننده نپذیرفت فیلم توسط رسانه‌ها و مردم دیده شود! بحث داعش بسیار مهم است اما اجازه ندادند فیلم دیده شود، من اگر جای صاحبان فیلم بودم، اجازه می‌دادم توسط مردم قضاوت شود.
حیدری درباره پوستر این دوره از جشنواره که به تصویر علی حاتمی مزین است، گفت: سینمای ایران به ایشان مدیون است. درباره نبودن لوگوی بنیاد سینمایی فارابی هم در پوستری که به صورت انبوه آماده می‌شود، آرم ارگان‌ها از جمله فارابی وجود دارد. فارابی نقش مهمی را در آماده‌سازی فیلم‌های حاضر در جشنواره دارد و بابت آن تشکر می‌کنم.  
دبیر جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال پردیس ملت، کاخ مردمی جشنواره است و یک سالن هم در چارسو در نظر گرفته شده و تلاش کردیم بار برج میلاد را کم کنیم. معرفی فیلم ها در پردیس ملت انجام می‌شود. عکاسان با ارائه کارت جشنواره در برج میلاد و ملت می‌توانند کار خود را انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۱ بهمن نمایش فیلم برای سالن‌های مردمی آعاز می‌شود.

* باید به انتخاب‌های هیأت داوران اعتماد کنیم

حیدری درباره صحبت‌های عماد افروغ عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: ایشان در برنامه اینترنتی سی‌وپنج، اسامی فیلم‌های انتخاب‌شده را اعلام کردند و خواندند، نه فیلم‌های بخش مسابقه و چشم‌انداز را! هر دو فیلم «کارت پرواز» و «یه وا» در بخش چشم‌انداز حضور داشتند، اما انصراف دادند. فیلم‌های اعلام شده نظر قاطع هیأت انتخاب بودند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اذعان کرد: من تمام تلاش و توانم را به کار بردم تا بتوانم موفق عمل کنم، کار بسیار سختی است، اما با تمام وجود این کار را انجام دادم، هر کسی علاقمند است بیاید این مسئولیت را تقبل کند، ما تا الان این بار سنگین را به دوش کشیدیم، اگر نمی‌خواهند بگویند تحویل دهیم.
وی درباره ترکیب هیأت داوران جشنواره گفت: قضاوت و داوری کار سختی است. با هنرمندانی صحبت کردیم، اما نپذیرفتند. هفت نفر را اعلام کردیم، برخی هم نپذیرفتند.  این عزیزان بزرگان سینما هستند و قدرت قضاوت را دارند. شرایط این است یا باید هنرمند خارجی بیارم که برای سینمای ما افت دارد یا به انتخاب‌ها اعتماد کنیم. سال گذشته داوری ما با داوری خانه سینما نزدیک بود.
حیدری گفت: جشنواره فجر را دولت برگزار می‌کند، من هم خوشحال می‌شوم جامعه‌شناسان، مشاوران و رسانه‌ها با ما همکاری کنند اما متاسفانه مقررات اجازه نمی‌دهد.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: در همه آیین‌ها به احترام آن جایگاه و هنر با لباس رسمی حضور پیدا می‌کنند، من خواهشم از هنرمندان این است که در مراسم‌های جشنواره با لباس رسمی حضور پیدا کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوانیم از کارگروه مد و لباس برای این موضوع استفاده کنیم.

* انتخاب فیلم‌ها تحت تأثیر انتخابات آتی نبود
حیدری درباره انتخابات ریاست جمهوری و تأثیر احتمالی آن در انتخاب فیلم‌ها گفت:
فیلم‌ها با توجه به شاخصه‌هایشان انتخاب شدند. به این نکته توجه نکردیم و تلاش شد فیلم‌ها بدون نگاه سیاسی انتخاب شوند.
وی افزود: در برگزاری جشنواره باید حواسمان باشد، چرا که دو انتخابات مهم را پیش رو داریم. حتما باید مراقب باشیم که از این فضای هنری برای فضای سیاسی استفاده نشود. سینمای ما متعلق به مردم است. امسال هم مانند سال گذشته جزء تاریخ سینمای ما و کشورمان است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین