تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
plusresetminus
کسی که امروز نامزد شده آن روز که توانمندتر بود اقتصاد کشور را به تورم ۵۰ درصدی رساند

زاکانی:شورش سال ۷۴ در استان های خراسان و استان مرکزی و شهرستان اسلامشهربه خاطر حجم فشار روی مردم بود

حزب الله:کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه توصیه برای بازگشت به گذشته یک ارتجاع و یک عقب گرد است گفت: ما حتی نباید اینجا بایستیم چه رسد به اینکه برویم به دهه ۷۰، برادری که امروز نامزد شده آن روزی که توانمندتر از امروز بود و کشور را اداره می کرد اقتصاد کشور را به تورم ۴۹.۷ درصدی رساند.
۰
کد مطلب : ۲۰۵۱۳
زاکانی:شورش سال ۷۴ در استان های خراسان و استان مرکزی و شهرستان اسلامشهربه خاطر حجم فشار روی مردم  بود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله، علیرضا زاکانی کاندیدای احتمالی انتخابات در نشست دانشجویی که امروز دوشنبه در دانشگاه الزهرا (س) تهران برگزار شد با اشاره به وضعیت صحنه آرایی انتخابات گفت: طبیعی بود وقتی آقای هاشمی ثبت نام کرد عده ایی که از قبل ثبت نام کرده بودند استعفا دهند عده ایی هم بعد از اینکه تایید صلاحیت شدند و رسانه ملی را در اختیار گرفتند به نفع ایشان استعفا خواهند داد.

وی ادامه داد: گروهی که الان بر سر قدرت هستند در نهایت به سمتی خواهند رفت که از آقای هاشمی حمایت کنند لذا دقت آنها به سمتی است که سرمایه را به سمت آقای هاشمی منتقل کنند پس صحنه مشخص است.

زاکانی با اشاره به وظیفه بخشی از اصولگرایان گفت: باید راه برون رفت از شرایط موجود را ارائه بدهیم، ما ۳۴ سال تجربه داریم در واقع گفتمان ۱۰ سال اول جنگ مشخص است ولی بعد از جنگ سه گفتمان در دولتها حاکم بود حتی دولت نهم و دهم نیز نمایندگی واقعی از گفتمان اصولگرایی را نداشتند لذا با توجه به این سه دوره نقطه نظرات را راجع به آینده می دهیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات افزود: ما در انقلاب اسلامی یک افق را در پیش داریم و آن تمدن اسلامی است اما راه رفتن به تمدن اسلامی ساختن جامعه اسلامی است و مقدمه آن دولت اسلامی است.

وی با بیان اینکه هم دولت سازندگی و هم دولت اصلاحات الگوهای خود را از نگاه توسعه مدارانه غربی بر گرفته بودند افزود: الگوی اقتصادی آنها اقتصاد آزاد را توصیه می کند اما انقلاب اسلامی و اسلام یک نگاهی به حیات انسانی دارد و غرب هم یک نگاه دیگر، غرب انسان را در جنبه مادی خلاصه می کند و فراتر از آن بعدی و ابعادی برای انسان قائل نیستند در حالی که در انقلاب اسلامی هم بعد مادی و هم بعد معنوی مطرح است و بعد مادی نازل ترین آن است.

وی ادامه داد: غرب از انسان جامعه را ساخته در حالی که در اسلام جامعه مسوولیت دارد از بعد مادی و معنوی انسان را ارتقاء دهد.

دولت های سازندگی و اصلاحات الگوی غربی اقتصاد آزاد به جامعه تحمیل شد/ دولت های نهم و دهم هم دچار مشکل بی الگویی بودند

وی به ویژگی های دولت اصلاحات و سازندگی پرداخت و گفت: الگویی که در دوره اصلاحات و سازندگی تحت عنوان اقتصاد آزاد به جامعه تحمیل شد برگرفته از نگاه غربی بود. در دولت نهم و دهم نیز مشکل بی الگویی بود یعنی باز الگوی درستی به کار نگرفته نشد.

زاکانی با اشاره به اینکه اقتصاد ۲۴ سال اخیر در مسیر نادرست که مورد اعتراض ماست قرار دارد، افزود: در حوزه اداره کشور الگوی درست باید براساس پیشرفت اسلامی باشد تا بتوانیم به اهداف برسیم و این اختلاف نظر ما با ۲۴ سال گذشته است.

در جامعه غربی ساختار ها مبتنی بر اقتصاد است ولی در دولت اسلامی مبتنی بر فرهنگ، ابزارهای ما برای حل مشکلات فقط اقتصادی نیست. یعنی هم اقتصادی است و هم فرهنگی لذا نوع راه حل های ما هم نسبت به الگوی غربی متفاوت است.

کاندیدای احتمالی انتحابات ادامه داد: مسیر باید تغییر کند تذکری هفته گذشته مقام معظم رهبری فرمودند و آن اینکه با الگوی شرقی و غربی نمی شود کشور را اداره کرد در دولت آقای موسوی با الگوی شرقی حرکت کردیم و بعد از آن هم با الگوی غربی اداره شد که این روش باید تغییر کند.

زاکانی نوع نگاه دولتها را برگرفته از مدلهای غربی غلط دانست و گفت: آنها با نگاه توسعه گرایی نگاه می کنند که هم برخلاف نگاه قانون اساسی است هم بر خلاف منطق اسلامی است لذا در نوع نگاه با خط مشی رهبری معظم انقلاب دچار زاویه شده و می شوند.

زاکانی نوع نگاه غلط به مردم را از دیگر انتقادهای وارد در دولت های گذشته دانست و گفت: نگاه امام و مقام معظم رهبری ، تکیه بر اسلام و از طرفی به مردم بود. مردم نیز به میدان آمدند. انقلاب موفق شد و برای اداره جنگ نیز به عنوان شاهد عرض می کنم صدام قول داده بود سه روزه یا ۷ روزه خوزستان و تهران را فتح کند ولی اگر مردم در صحنه نبودند انقلاب سه ماهه و یا ۷ ماهه سقوط می کرد . غلظت حضور مردم سبب شد تمام معادلات تغییر کند. بعد از ۸ سال موفق شدیم در مقابل ۴۳ کشور که به عراق کمک می کردند به پیروزی برسیم لذا باید در همه عرصه ها نگاه به مردم تغییر کند.

کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه نگاه دولت سازندگی به مردم بد بود افزود: وقتی می خواستند اصلاح اقتصادی انجام دهند بودجه ای برای خرید تجهیزات در نظر گرفتند و زمانی که از نمایندگان دولت در این باره سئوال شد که چرا این بودجه را اختصاص دادید گفتند ما می خواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم و اگر در این راه بیش از ۱۰۰ هزار کشته بدهیم تا مردم نریزند بیرون ایرادی ندارد. نوع نگاه در دوره سازندگی به مردم دست سومی و چهارمی بود. بخشی از مشکلات اقتصادی ما خودساخته است و ارادی و بخشی نیز غیر ارادی است.

در سال ۷۴ به خاطر حجم فشار روی مردم در استان های خراسان و استان مرکزی و شهرستان اسلامشهر شورش شد

زاکانی با بیان اینکه در ایام سازندگی در سال ۷۴ تورم ۴۹.۷ درصدی را تجربه کردیم افزود: به خاطر حجم فشار روی مردم در استان های خراسان و استان مرکزی و شهرستان اسلامشهر شورش شد اما نوع نگاه رهبر معظم انقلاب متفاوت بود. در پیش نویس برنامه سوم آمده که نباید مردم زیر چرخهای توسعه کشور له شوند. اگر کسی می خواهد -که البته ضرورت هم دارد- در اقتصاد تحول ایجاد کنیم باید شرایط را به صورتی فراهم کند که تضمینی برای امنیت و بقای محرومین وجود داشته باشد.

کاندیدای احتمالی انتخابات با اشاره به نوع نگاه مردم در دوم خرداد خاطرنشان کرد: آنها مردم را تا وقتی می خواستند که همراهشان بودند. وقتی مردم با آنها همراه نشدند مورد اتهام قرار گرفتند و مورد انگ پوپولیستی واقع شدند.

وی ادامه داد: در دولت اخیر هم نگاه به مردم غلط بود . بنده معتقدم اصلاح اقتصادی با حضور مردم موثر است لذا با حضور مردم در صحنه و بر اساس قانون اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت باید کار اصلاح کشور را به سمتی ببرد که به یک وضعیت مطلوب قانع شود یعنی سیاست گذاری ، هدایت و حمایت.

کاندیدای احتمالی انتخابات حوزه فرهنگ را بسیار راهگشا دانست و گفت: اگر مردم به صحنه بیایند همه مشکلات حل می شود و به سمت صفر میل می کند. لذا باید در همه حوزه ها زمینه را فراهم کرد تا از این پتانسیل ها بهره گرفت.

در ۲۴ سال گذشته نگاه درستی به نخبگان وجود نداشته است

وی نوع نگاه به نخبگان در دولت های گذشته را از دیگر ایرادات وارد به آنها دانست و گفت: البته ۱۰ سال اول شرایط عادی بود و جنگ بود ولی در ۲۴ سال گذشته نگاه درستی به نخبگان نبوده است. سطح استفاده از بهترین ها در کشور یعنی شایستگان بسیار کم بوده. در این ۲۴ سال بیشتر به اطرافیان توجه صورت گرفته و خلاف شایسته سالاری عمل شده است. بنده حامیان خود را معرفی خواهم کرد. این مجموعه ای که داریم فعالیت می کنیم یعنی در جبهه حماسه سازان یکی از سخنگویانش رئیس دانشگاه شریف است، اما در وقت مقتضی در مورد تیم خودم بیشتر صحبت خواهم کرد. این ۱۰۰ نفری که هستند و به ما لطف داشته و از من حمایت می کنند به خواست بنده این حمایت را صورت نداده اند. البته ممکن است کسی وجود داشته باشد که حاضر به همکاری نباشد ولی در صورت پیروزی به سراغ شایسته ترین ها می روم و از آنها نیز استفاده می کنم.

زاکانی با بیان اینکه مملکت باید با چارچوب کارشناسی اداره شود گفت: در مملکت ۹۶۵ هزار معلم و کادر آموزش و پرورش داریم. آموزش و پرورش ستون فقرات است اما من در مورد وزیری تحقیق کردم که به صرف علاقه مند بودن به آموزش و پرورش وزیر شده بود این نوع اشکالها در همه سه دولت گذشته وجود داشت.

رئیس جمهور و دولت نباید خط قرمز داشته باشند اما در هر سه دولت خط قرمز وجود داشت

کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه در هر سه دولت گذشته از متخلفین حمایت کردند افزود: اگر در دولتی از متخلفین حمایت شد روند سقوط سرعت می گیرد. دولت نباید خط قرمز داشته باشد نه خود رئیس جمهور و نه اطرافیانشان ولی در هر سه دولت خط قرمز را مشاهده می کنیم.

وی ادامه داد: اگر خطایی می کنند سپس توجیه می کنند . در دولت اسلامی حتی یک ریال هم نبایدجابجا شود. در گزینش نخبگان بهره مندی خوبی از نظرات نخبگان صورت نگرفت. نظرات این اقشار باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا بزرگترین سرمایه کشور سرمایه انسانی است. پتانسیل بزرگی در دانشگاه ، حوزه و متن جامعه وجود دارد که باید از استفاده بهینه شود.

زاکانی با اشاره به اینکه استفاده از تمامی ظرفیت ها برای تحول بدون تنگ نظری الزامی است افزود: ولی در سه دولت گذشته فکر کردند فقط خودشان هستند و شروع کردند به تسویه حساب. باید احترام افراد رعایت شود و از ظرفیت ها به بهترین شکل استفاده شود.

در هر سه دولت پس از جنگ قانون شکنی را باب کردند

کاندیدای احتمالی انتخابات یکی دیگر از ایرادات دولت های گذشته را قانون شکنی دانست و افزود: در هر سه دوره قانون شکنی را باب کردند . در ظاهر بر قانون تاکید کردند ولی در عمل قانون شکنی انجام دادند. در دوره سازندگی برای استمرار ریاست جمهوری به مدت سه دوره می خواستند قانون را عوض کنند . در دوره آقای خاتمی با شعار قانون آمدند ولی در مسیر چقدر قانون را زیر پا گذاشتند لذا معتقد به بازگشت به قانون و احیای قانون هستیم. من گفته ام قانون اساسی ما بسیار مترقی است. وقتی می گوییم مترقی است منظور این است که صد است؟ حتما صد نیست اما در مقایسه با قوانین سایر کشورها بسیار پیشرفته است.

وی با بیان اینکه باید اصل ۸ قانون اساسی را احیا کنیم گفت: اگر این اصل احیا شود مشکلات کشور حل می شود و آن اینکه راه امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم به مسئولین باز شود.

زاکانی تصریح کرد: می خواهم توصیه ای به مردم کنم و آن اینکه کالای داخلی را مصرف کنید. توجه به تولید داخل داشته باشید. علاوه بر اینکه یک رویکرد فرهنگی است صد درصد اثر اقتصادی دارد. با اعتماد مردم به دولت ، دولت می تواند ۱۸ میلیارد سرمایه گذاری دلاری انجام دهد و مردم را در سودش دخیل کند . می توانیم به پول مردم سود ۲ درصد یا ۳ درصد بر اساس دلار دهیم و هر وقت پولشان را خواستند می توانیم به صورت دلار به آنها پرداخت کنیم یا به نرخ آزاد دلار محاسبه و پولش را در اختیارشان قرار دهیم.

کاندیدای احتمالی انتخابات گفت : وقتی به نظام بانکی دشمنانمان یعنی آمریکا نگاه می کنیم تیمی متولی کار است که باید در حوزه اقتصاد استاد باشند. هر رئیس جمهور در آنجا در طول ۳ سال می تواند یک نفر از شش نفر تیم اقتصادی را عوض کند. این نشان می دهد که در چارچوب خودشان ثبات دارند. ما باید از دشمنان یاد بگیریم. اگر دین اسلام را نگاه کنیم اوج داشته ها در دین اسلام متجلی است. از این منظر معتقدم توجه به قانون امکانی برای ما ایجاد می کند که راه اصلاح دولت باز می شود.

وی با بیان اینکه کشور به تحول بنیادی نیاز دارد افزود: البته همه داشته های مثبت تا امروز را باید مد نظر قرار بدهیم و کاستی ها را جبران کنیم. در این مورد برنامه مدونی را تهیه کردیم که گوشه ای از سرفصل های کلی آن را بیان کردم.

توصیه برای بازگشت به گذشته یک ارتجاع و عقب گرد است/ نباید به دهه هفتاد بازگردیم

زاکانی در ادامه به صحنه آرایی انتخابات اشاره کرد و گفت: به نظر من توصیه برای بازگشت به گذشته یک ارتجاع و یک عقبگرد است. ما نباید حتی اینجایی که هستیم بایستیم چه رسد به اینکه به دهه ۷۰ بازگردیم. برادری که امروز نامزد شده آن روزی که توانمندتر از امروز بود و کشور را اداره می کرد جامعه را به سمت تورم ۴۹.۷ درصدی بود.

کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه اقتصاد یک فوریت است افزود: البته اولویت اول در حوزه فرهنگ است. همه موارد را عرض کردم تا بگویم ما مدلسازی کردیم و به یک مقوله ای رسیدیم که اگر این مقوله در کشور به اجرا درآید و به عنوان زیر ساخت قرار گیرد تاثیر و تحول بزرگی خواهد گذاشت.

وی به ویژگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در هر سه دولت قبلی مبارزه شعارگونه با مفاسد اقتصادی داشته ایم. برخی حتی شعار را نیز ندادند. تا وقتی مفاسد اقتصادی در کشور وجوددارد ما دچار بیماری اقتصادی هستیم.

زاکانی با اشاره به اینکه دولت آینده علاوه بر پاک بودن باید فساد ستیز باشد افزود: دولت آتی باید برنامه داشته باشد و برنامه شعاری ندهد لذا اصلاح را باید از خود شروع کند. اگر این کار را کرد اثرات را خواهیم دید. من نمی گویم مسئولین کشور ناپاک هستند ولی هستند کسانی که در کسوت مسئولیت سواستفاده می کنند لذا باید کار را دقیق، علمی و بدون هیاهو انجام داد. با تبعیض مبارزه کرد . تبعیض چیز منفوری است که همه از آن بدشان می آید. اگر در کشور تبعیض وجود داشته باشد فلسفه دولت اسلامی زیر سئوال می رود.

کاندیدای احتمالی انتخابات گفت: در هر سه دولت گذشته حل مشکلات کشور را خارج از کشور پیگیری کردند. در دولت نهم این کار انجام نشد ولی در مجموع در هر سه دوره خط سازش را ترویج کردیم.

دیپلماسی ما اکنون یک دیپلماسی منفعل یخ زده است

وی با بیان اینکه باید یک سیاست و دیپلماسی فعال تعامل گرای پیشرو را در نظر بگیریم افزود: البته منظور ما دعوا نیست . دیپلماسی ما اکنون یک دیپلماسی منفعل یخ زده است. من به ۷ کشور خارجی برای کار مسافرت کردم. به غیر از یک جا در همه آن کشورها دیپلماسی ما فشل بود به خاطر اینکه دیپلماسی ما منفعل است. باید بدور از هیاهو و جنجال موضع فعال داشته باشیم. مشکلات ما در داخل کشور حل می شوند نه در خارج از کشور. برای تحریم برنامه داریم. اصل شکستن تحریم بر اساس ناامیدی دشمن است.

برای اولین بار پس از ۲۰ سال که از تاسیس وزارت اطلاعات گذشته بود وزیر اطلاعات را به مجلس کشاندم

زاکانی در ادامه نشست در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه در سه دوره گذشته همه این وعده ها داده شد با چه تضمینی می توانیم به شما اعتماد کنیم، گفت: به سه دلیل می توانید اعتماد کنید. دلیل اولش ۲۴ سال گذشته است. بنده وعده مبارزه با مفاسد می دهم اما اگر در کارنامه ام مبارزه با فساد را نداشته باشم یعنی تنها وعده است ولی اگر دیدید من در گذشته در حوزه مبارزه با فساد کارنامه ای داشتم موجه است که به من رای بدهید. من برای مبارزه با فساد سراغ بزرگترین ها می رفتم. زمانی سراغ وزیر اطلاعات رفتم، از سال ۶۳ که وزارت اطلاعات تاسیس شده بود هیچ وزیر اطلاعاتی به صحن علنی مجلس نیامده بود. من یک تخلف مالی را پیگیری کردم. رفتم سراغ معاون اطلاعات، کلی با من سرو کله زدند تا من را قانع کنند . گفتند خطرناک است. تطمیع کردند، تهدید کردند ولی هیچ نتیجه ای نگرفتند. در دانشگاه آزاد پرونده های آنها را پیگیری کردم.

کاندیدای احتمالی انتخابات ادامه داد: نکته دوم این است که کسی که این ادعا را می کند آیا برنامه دارد یا نه اگر برنامه دارد درست می گوید و در غیر این صورت ادعا می کند و نکته دیگر اینکه آدمهایی که با او کار می کنند توانمند هستند یا نه. اگر فردی این سه ویژگی را داشت باید اعتماد کرد.

وی در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا نقد دولت های پیشین را می کنید گفت: بنده نقد گذشته را کردم . به شخصیت افراد ورودی نداشتم. نگفتم بگم بگم، نقد رویکردها را کردم . شما نمی توانید خاطره تاریخی ملت ها را نادیده بگیرید. شما وقتی می خواهید دست به انتخابات بزنید می روید دنبال تجربه در گذشته. مثلا اگر می خواهید ماشینی را بخرید می روید و می بینید که این ماشین در گذشته کار کرده است. حال چطور می خواهید رئیس جمهوری حداقل ۴ سال انتخاب کنید ولی گذشته اش را بررسی نکنید. بنده ۷ الی ۸ سرفصل گفتم. این انتقادها وجود داشته است. هیچ کاری به شخصیت کسی نداشته ام . هر کسی باید مورد احترام قرار بگیرد ولی راهی که اینها توصیه می کنند راه به قههرا و بازگشت به گذشته است.

اگر خدا توفیق داد در معرض انتخاب قرار گرفتم بعد از پیروزی، اولین جلسه را با رقبا می گذارم

زاکانی در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه در صورت پیروزی چه برنامه ای در زمینه فرهنگ دارید و با رقبای خود چگونه رفتار می کنید گفت: معتقدم اگر خدا توفیق داد در معرض انتخاب قرار گرفتم بعد از پیروزی ، اولین جلسه را با رقبا می گذارم و نشان می دهم رقابت باعث عداوت نیست بلکه باید رقابت تبدیل به رفاقت شود و اگر موفق نشدم اولین تبریک گوی کسی می شوم که در انتخابات پیروز شده و هر چه توان دارم در خدمتش به کار می گیرم.

کاندیدای احتمالی انتخابات اظهار داشت: من در سال ۷۶ وقتی آقای خاتمی پیروز شد با اینکه نامزدمان آقای خاتمی نبود هیچ تخاصمی با وی نداشتم . برای اینکه ببینید چقدر اهل عمل هستم ببینید در انقلاب کجا بودم ، در جنگ کجا بودم. ولایت پذیری عملی یعنی همین، در سال ۷۸ و ۸۸ کجا بودم؟ ببینید با انحراف و فساد چگونه برخورد کردم. ولایت پذیری در مقام حرف را قبول نکنید بلکه به گذشته افراد توجه کنید.

وی با اشاره به خاطره ای از دستور مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند برای کار کارشناسی پول هدفمندی دولت و مجلس جلسه ای بگذارد ما در این جلسه شرکت کردیم فردی از دولت گفت ما می گوییم ۲۵۰ هزار تومان یارانه بدهیم مجلس می گوید ۴۵ هزار تومان پس وسطش را بگیرید و صلوات بفرستید. من می گوید آیا کشور را می شود با این طور حرفها اداره کرد. ثبات در بعضی موارد در کشور وجود ندارد. خیلی چیزها بایدتغییر کند و ثبات عملیاتی شود.

وی به مقوله فرهنگ پرداخت وگفت: فرهنگ زیربنای جامعه است ولی در الگوی غربی اقتصاد زیربنای جامعه است. در دوران سازندگی در سال ۷۲ قانونی آوردند به نام بند ب تبصره ۱۰ تا کاری کنند دانشگاه دولتی کم کم پول دریافت کند یعنی کسی که یک تر می افتد ترم بعد پول بدهد. من یادم هست آن موقع برخی از مخالفین این طرح می خواستند دانشگاه را تعطیل بکنند . من هم مخالف بودم ولی اعتقاد داشتم باید اعتراض و تحصن کنیم تا این طرح به سرانجام نرسد. در الگوی پیشرفت اسلامی ما همه چیز نگاه فرهنگی پیدا می کند.

زاکانی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا امکان دارد به نفع آقای جلیلی کنار بروید گفت: بنده به نفع کسی کنار نمی روم به غیر از یک صورت و آن اینکه نامزد مخالف اصولگرایی امید خود را به اختلافات ما بسته باشد. ما باید در عرصه عمل ظرفیت را طوری ببینیم که تشتت کم شود و نامزدهای اصولگرایی به سمت وحدت بروند البته هر نامزد تلاش می کند گزینه نهایی باشد پس من می گویم نمی خواهم کناره گیری کنم. بنده خودم را اصلح می دانم.

کاندیدای احتمالی انتخابات گفت: معتقدم در صورتی که خطری جریان اصولگرایی را تهدید کرد باید به سمت وحدت برویم. در نهایت بهترین گزینه کسی است که در رقابت در ادامه مسیر توفیق داشته باشد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین