تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
plusresetminus
حزب الله : تب ویلاسازی در قلب جنگل‌های حفاظت شده گیلان طوری داغ شده که سه هزار متر مربع داخل منطقه حفاظت شده گشت‌رودخان و سیاهمزگی فومن توسط فردی برای ایجاد گلخانه و به کام ویلا تصرف شده است.
۰
کد مطلب : ۷۷۷۷۳
چوب حراج بر سر مناطق چهارگانه محیط زیست گیلان/تصاویر
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،تصرف سه هزار متر مربع از اراضی حفاظت شده منطقه گشت‌رودخان و سیاهمزگی فومن محیط زیست، اعتراض‌های مکرر مردم منطقه به محیط زیست را در بر داشت.

علی‌اصغر روشنی رئیس اداره محیط زیست فومن و شفت در تاریخ 90.6.15 در نامه‌ای به شماره 1260 درباره عرصه مورد تقاضای فردی به نام «م‌.ت‌‌.ف» واقع در فوشه قلعه‌رودخان عنوان کرد که «اجرای طرح گل و گیاه زینتی در زمین تعرفه شده بدون احداث سازه در فضای باز از دیدگاه این اداره بلامانع است».

همچنین وی در نامه‌ای به شماره 1388 در تاریخ 92.10.22 خطاب به مدیرکل سابق محیط زیست استان درباره شکایتی مبنی بر تخریب منطقه و قطع درختان در فوشه قلعه‌رودخان فومن ذکر کرد که «زمین مذکور به صورت قرارداد اجاره هفت ساله به فرد مورد نظر واگذار شده و در هنگام بازدید توسط کارشناسان مشاهده شده که مشارالیه اقدام به پرورش گل و گیاه زینتی در فضای باز به مساحت 400 متر مربع کرده و هیچ موردی از تخریب درخت و بوته‌های شمشاد مشاهده نشده است».

البته زمینی که برای گل و گیاه در نظر گرفته شده دارای چشم‌انداز منطقه جنگلی و کوهستانی بوده و در جوار رودخانه «فوشه» قرار گرفته است.

قطع درختان در فوشه قلعه‌رودخان

عضو هیئت مدیره شبکه سمن‌های محیط زیستی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره تصرف منطقه مذکور اظهار کرد: تعدادی از اهالی روستای فوشه قلعه‌رودخان از توابع شهرستان فومن در منطقه حفاظت شده جنگلی گشت رودخان سیاهمزگی در سال‌های 91 تا 93 در چندین مرحله شکایتی مبنی بر تصرف و تخریب و ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده این منطقه جنگلی به مساحت 3 هزار متر مربع توسط شخصی به نام «م.ت.ف» در قالب اجرای طرح گلخانه در فضای باز به اداره محیط زیست فومن و اداره کل محیط زیست گیلان و بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌اند که با وجود بازدید و ارائه گزارش‌های مکرر غیرواقع مسئولان شهرستانی و استانی، در نهایت دست نیاز و کمک به سوی تشکل‌های مردم‌نهاد و فعالان عرصه محیط زیست دراز کردند.

محمد محمدیان افزود: در نهایت بنده در بازدید میدانی و دریافت اطلاعات از راه‌های مختلف شرح کامل واقعه و دست‌اندازی و تخلف و کوتاهی صورت گرفته از جانب مسئولان شهرستانی و استانی را برای پیگیری‌های قانونی ارائه می‌کنم.

وی در شرح واقعه تصریح کرد: محدوده مذکور به مساحت 3 هزار متر مربع در داخل منطقه حفاظت شده جنگلی گشت‌رودخان و سیاهمزگی واقع بوده و دارای پوشش درختی شمشاد، لرگ، توسکا و... است که توسط فرد مورد نظر تصرف و در قالب طرح گلخانه فضای باز به اداره منابع طبیعی و امور اراضی درخواست واگذاری شده است.

مدیر عامل پیشگامان محیط زیست بندرکیاشهر، ادامه داد: اداره‌های مذکور برای سیر مراحل قانونی واگذاری از اداره‌های مربوطه استعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه رئیس اداره محیط زیست فومن و شفت که خود متولی اصلی صیانت و حفاظت از عرصه‌های مناطق چهارگانه «منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه‌مزگی» است، مبادرت به صدور مجوز برای تصرف و نیل به اهداف سودجویانه و ساخت ویلا برای نامبرده کرده است، گفت: بر اساس مجوز صادره غیرقانونی از اداره محیط زیست فومن، امور اراضی عرصه مذکور را بر اساس استعلام نامبرده واگذار می‌کند.

محمدیان یادآور شد: از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم در اسرع وقت نسبت به تخلف آشکار و تبانی مسئولان مربوطه شهرستان فومن و مدیریت قبلی اداره کل محیط زیست گیلان و قلع و قمع سازه احداث شده که غیرقانونی است، اقدام کنند و ما خواستار بازگرداندن عرصه به حالت اولیه در منطقه حفاظت شده هستیم.

وی با تصریح بر اینکه چوب حراج بر سر مناطق چهارگانه محیط زیست گیلان زده شده است، متذکر شد: ایجاد گلخانه در مناطق جنگلی به ویژه در منطقه حفاظت شده هیچ معنا و توجیهی ندارد ضمن اینکه ساخت ویلا صورت گرفته و حریم رودخانه نیز رعایت نشده که این امر یک فاجعه زیست‌محیطی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین