تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
plusresetminus
حزب الله:رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه ايثارگران و جانبازان بايد احساس كنند نزد مسئولان شأن بالايي دارند گفت: پررنگ شدن فرهنگ ايثار و شهادت و تقويت آن وظيفه‌اي همگاني است.
۰
کد مطلب : ۶۶۹۲۸
نگذاريم فرهنگ ايثار و شهادت كمرنگ شود
 
 
 
 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،آيت الله صادق آملي لاريجاني در ديدار مسئولان امور ايثارگران وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي و قوه قضاييه اظهار كرد: فرهنگ را نمي‌توان با فرمان و دستور ساخت؛ همچنين فرهنگسازي در يك روز و دو روز صورت نمي‌گيرد؛ بنابراين نبايد در صيانت از فرهنگ شهادت غفلت كنيم.

رئيس دستگاه قضا راز ماندگاري فرهنگ و اينكه به آساني نمي‌توان فرهنگ‌هاي شناخته شده را از جوامع حذف كرد، شكل‌گيري آنها را در بستري تاريخي دانست و گفت: فرهنگ ايثار و شهادت در كشورهاي اسلامي و به خصوص كشورهاي شيعه از نظر تاريخي ريشه‌دار و عميق است و اين سابقه با تكيه بر بنيان‌هاي معرفتي و ديني ناشي از معارف اهل بيت (ع) عمق حقيقي پيدا كرده است.
آيت الله آملي لاريجاني كمرنگ شدن فرهنگ ايثار و شهادت را در زمره محورهاي حركت‌هاي استعماري برشمرد و افزود: متأسفانه برخي از افراد دچار غفلت يا اغفال شده نيز در راستاي تضعيف فرهنگ ايثار و شهادت گام بر مي‌دارند، در حالي كه بايد اين فرهنگ را شناخت و براي كمرنگ شدن آن ايستادگي كرد.

رئيس قوه قضاييه فرهنگ ايثار و شهادت را به شكلي كه در فرهنگ اسلامي ريشه دوانده و در بستر تاريخي تشيع شكل گرفته است،براي غربي‌ها به دليل سيطره سكولاريسم بر فرهنگ غربي غيرقابل فهم دانست و تصريح كرد: غربي‌ها پس از رنسانس دائما دايره دين را محدود كردند تا اينكه فقط در ساحت خصوصي و فردي به رسميت شناخته شود و از عرصه‌هاي اجتماعي،اقتصادي،سياسي و غيره كنار گذاشتند كه معناي سكولاريسم همين است.

آيت الله آملي لاريجاني افزود: طبيعي است در چنين فضايي انسان نمي‌تواند عمل كسي كه مي‌گويد، من براي خدا همه وجود، امول و خانواده‌ام را فدا مي‌كنم را درك كند.

رئيس دستگاه قضا با يادآوري آيه 64 سوره عنكبوت جهان آخرت را زنده و جاندار معرفي مي‌كند و‌ همچنين آيات 10 و 11 سوره صف(یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى تِجارَة تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذاب أَلِیم
تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ) كه جهاد در راه خدا با اموال و انفس را تجارتي نجات بخش براي اهل ايمان به شمار مي‌آورد اظهار كرد: چنين مفاهيمي را براي كساني مي توان تصوير كرد كه به ماوراء ماديات اعتقاد و باور داشته باشند، اما كساني كه همه حقيقت را در همين عالم مادي مي بينند نمي‌توانند چنين مفاهيمي را درك كنند.

آيت الله آملي لاريجاني ظرفيت‌هايي را كه فرهنگ ايثار و شهادت براي مسلمانان و بويژه شيعيان ايجاد كرده است در امور اخروي منحصر ندانست و گفت: اين فرهنگ ظرفيت‌هاي دنيوي بزرگي نيز براي ما بوجود آورده است؛ در دوره دفاع مقدس ما از نظر مادي اقتدار چنداني نداشتيم اما با بهره‌گيري از ظرفيتي كه فرهنگ ايثار و شهادت برايمان ايجاد كرد، در برابر همه دنيا ايستادگي كرديم.

رئيس قوه قضاييه يكي از راهكارهاي صيانت از فرهنگ ايثار و شهادت را توجه به بنيانهاي معرفتي و ديني اين فرهنگ دانست و افزود: در قرآن كمتر سوره‌اي را مي‌توان يافت كه به نوعي در آن از خودگذشتگي مطرح نشده است؛ براي نمونه در سوره حشرآمده است «من يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون: آنان كه از بخل خويش در امان مانده باشند رستگارند» كه اين تعبير در ديگر آيات نيز تكرار شده است و حاكي از آن است كسي كه طمع نفس خود را بريزد و از آن در امان بماند در زمره مفلحون قرار مي گيرد كه مقام كمي نيست زيرا فلاح براساس تعابير قرآني صرفاً در موارد خاصي بكار مي رود.

آيت الله آملي لاريجاني با قرائت آيه 120 سوره توبه تصريح كرد: در اين آيه خداوند مي فرمايد كه اهل مدينه و اطراف آن نبايد از فرمان پيامبر(ص) تخلف كنند زيرا هر رنجي كه در راه خدا به انسان مي رسد در ازاي آن عمل صالح براي انسان نوشته مي‌شود و از آنجا كه مفهوم اين آيه اطلاق دارد مي توان گفت هر قدمي كه ايثارگران در راه خدا برداشته‌اند يك عمل صالح برايشان نوشته شده است زيرا در كلام حق تعارف و مجاز به معناي خلاف حقيقت وجود ندارد.

رئيس دستگاه قضا فرهنگ ايثار و شهادت را ظرفيتي تاريخي توصيف كرد و افزود:  قدمت تاريخي اين فرهنگ 14 قرن است كه شيعيان در طول اين سالها به ياد حضرت اباعبدالله الحسين(ع)مي‌گريند و اين را از مختصات خود مي‌دانند،‌گرچه گريه براي سيدالشهداء(ع) براي پيروان ديگر مذاهب و اديان نيز عوايدي دارد.

آيت الله آملي لاريجاني فرموده امام راحل مبني بر اينكه اين ملت را عاشورا زنده نگاه داشته است، واقعيتي غير قابل انكارخواند و اظهار كرد: جوانان ما هر سال در عزاداري‌هاي امام حسين(ع)  خود را تطهير مي كنند.
رئيس دستگاه قضا در ادامه سه  توصيه را در راستاي تقويت فرهنگ ايثار و شهادت مطرح كرد: توصيه نخست آيت الله آملي لاريجاني خطاب به مسئولان بود كه از آنان خواست در گفتار و كردار «قدرشناس» ايثارگري‌ها و شهادت‌ها باشند و به استقرار فرهنگ ايثار و شهادت كمك كنند.

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه ايثارگران و جانبازان بايد احساس كنند نزد مسئولان شأن بالايي دارند، مخاطب دومين توصيه خود را همگان، اعم از مردم، مسئولان و ايثارگران دانست و گفت: پررنگ شدن فرهنگ ايثار و شهادت و تقويت آن وظيفه‌اي همگاني است.

مخاطب سومين توصيه آيت الله آملي لاريجاني ايثارگران بودند و در اين باره گفت: تلاش كنيد حال و هواي ايثارگري باقي بماند زيرا همه ما در خطر سقوط حالات و مقامات هستيم الا «مخلَصون» كه به تعبير قرآني شيطان گرد آنان نمي گردد.

رئيس دستگاه قضا تاكيد كرد: بايد دائما واعظي از ناحيه درون خودمان داشته باشيم تا همان حال و هواي كه منجر به ايثارگري شده است نگه داريم.

پيش از سخنان رئيس قوه قضاييه حجت الاسلام والمسلمين شهيدي نماينده ولي فقيه و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گزارشي از اقدامات صورت گرفته از زمان تصدي اين مسئوليت ارائه كرد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین