تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
plusresetminus
حزب الله: بازتاب‌های مرگ مرتضی پاشایی، همچنان در جامعه ادامه دارد؛ خواننده جوانی که هفته قبل براثر سرطان معده در سی سالگی فوت شد.
۰
کد مطلب : ۶۹۰۹۷
ترس از سرطان مردم را به مطب‌ها کشاند
 به گزارش شبکه خبری حزب الله ،علاوه بر پاشایی، شنبه همین هفته نیز مجید بهرامی، بازیگر شناخته شده عرصه تئاتر بر اثر سرطان درگذشت.
 
روز گذشته هم غلامحسین مظلومی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال پس از مدت‌ها مبارزه با این بیماری صعب‌العلاج، در نهایت جان سپرد.
 
مجموع این خبرهای تلخ و مرگ این چهره‌های شناخته شده در مدت همین یک هفته اخیر باعث شده است که ناخودآگاه توجه عموم مردم نسبت به بیماری سرطان، بیشتر جلب شود و نشانه‌های احتمالی بروز سرطان در بدن خود را جدی‌تر بگیرند.
 
شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که مرگ مرتضی پاشایی، چنین واکنش وسیعی در جامعه داشته باشد، اما جدای از تحلیل‌های هنری و اجتماعی که پس از مرگ این هنرمند شناخته شده، مطرح شده، جالب است که دامنه تاثیرات این اتفاق به حوزه پزشکی نیز کشیده شده است.
 
براساس یافته‌های جام‌جم، این روزها مطب بسیاری از پزشکان عمومی، پزشکان متخصص گوارش و پزشکان متخصص داخلی شلوغ‌تر شده است.
 
با توجه به این‌که گفته می‌شود زمان تشخیص بیماری سرطان معده تا مرگ این خواننده جوان، کمتر از یک سال طول کشیده است و همچنین با توجه به جوان بودن این خواننده و امکان مداوای بهتر این بیماری در صورت تشخیص سریع‌تر، حالا شرایط طوری شده است که بسیاری از بیمارانی که از ناراحتی‌های گوارشی رنج می‌برند، بیماری خود را جدی‌تر گرفته‌ و برای تشخیص نوع بیماری گوارشی خود و درمان سریع‌تر آن اقدام کرده‌اند.
 
دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی می‌گوید: از زمان مرگ آقای پاشایی، میزان مراجعه مردم برای تشخیص بیماری سرطان، افزایش پیدا کرده است و طی یک هفته اخیر، حتی شاهد هستیم آن گروه از بیمارانی که بین 25 تا 40 سال دارند و معمولا در صورت بروز مشکلات گوارشی، بندرت به پزشک مراجعه می‌کردند، اما حالا بسیاری از این بیماران در همین رده سنی، به متخصصان داخلی و گوارش مراجعه می‌کنند.
 
این متخصص تاکید می‌کند که این نوع آگاهی و هوشیاری بیماران نسبت به پیگیری بیماری‌شان به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد، اتفاق خوب و مثبتی است، اما این اتفاق فقط به شرطی می‌تواند تاثیر دائم داشته باشد که افراد مختلف هر شش ماه یک بار یا حداقل سالی یک بار برای معاینه دوره‌ای اقدام کنند.
 
منشی یک فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش در پایتخت نیز به خبرنگار ما می‌گوید: طی یک هفته اخیر، میزان مراجعات ما به حدی زیاد شده است که مجبوریم هر شب تا ساعت 11، پاسخگوی بیماران در مطب باشیم.
 
حتی یکی از بیماران مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی نیز اذعان می‌کند که پس از شنیدن خبر مرگ این هنرمند جوان، احساس کرده است باید حتما هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند تا نسبت به نوع بیماری و نحوه درمانش آگاهی پیدا کند.
 
دکتر فرزاد فرقان، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز توضیح می‌دهد: چنین مرگ‌هایی بین مردم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که همین نگرانی‌ها نیز اغلب موجب می‌شود مردم در مقطعی، برای تشخیص بیماری سرطان بیشتر از زمان‌های دیگر مراجعه کنند.
 
اما این پزشک معتقد است، نباید هر فردی که بیماری گوارشی داشت، ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کند، بلکه باید در گام اول به پزشک عمومی مراجعه کند و در این مرحله، غربالگری سرطان را انجام دهد، زیرا مراجعه اولیه به پزشک متخصص برای غربالگری سرطان در همه جای دنیا، امری غیرعلمی و غیراصولی است و احتمال دارد اصلا فرد نیاز به آزمایش‌های تشخیصی مثل آندوسکوپی نداشته باشد.
 
دکتر ستار جعفری، فوق‌تخصص گوارش هم هشدار می‌دهد، در صورتی که بیمار بالای 45 سال داشته یا به یکی از علائم سرطان معده مثل تهوع مداوم، استفراغ خون، کاهش وزن بی‌دلیل، بی‌اثر بودن درمان‌های دارویی، کم‌خونی، دردهای نیمه‌شب و دردهای ناحیه معده داشته باشد، باید برای آزمایش آندوسکوپی جهت تشخیص سرطان معده مراجعه کند.البته این متخصص تصریح می کند که الزاما وجود یکی از این علائم در هر فردی به این معنی نیست که بیمار، سرطان معده دارد، اما در صورتی که بیمار بالای 45 سال داشته و مجموعه‌ای از این علائم را هم داشته باشد، باید برای آزمایش‌های تشخیصی سرطان معده مثل آندوسکوپی مراجعه کند.

سالانه 85 هزار بیمار سرطانی اضافه می‌شود
 
درست است که مردم نسبت به سرطان معده حساس‌تر شده‌اند، اما افزایش مراجعات مردم برای انجام آزمایش‌های تشخیصی سرطان، فقط محدود به روزهای اخیر نیست.
 
دلیل این امر را هم شاید باید در این مساله جستجو کرد که هرساله تعداد زیادی از شهروندان کشور ما به این بیماری مبتلا می‌شوند و همین موضوع باعث شده که مردم، بیماری سرطان را جدی‌تر بگیرند و بسیاری از آنها با دیدن کوچک‌ترین علائم این بیماری به پزشک مراجعه کنند.
 
روز گذشته نیز رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد، سالانه 85 هزار نفر به بیماران سرطانی کشور اضافه می‌شود که 50 درصد آنها با اقدامات پزشکی و تشخیص بموقع درمان می‌شوند.
 
آن‌گونه که رسول دیناروند به ایرنا توضیح داده است، حتی تشخیص بموقع و اقدامات پزشکی وزارت بهداشت در مورد سرطان‌های کودکان تقریبا به گونه‌ای است که 85 درصد آنها درمان می‌شوند.
 
به گفته این مقام مسئول، سالانه بیش از صد هزار بیمار نیازمند شیمی‌درمانی هستند که هزینه درمان آنها حدود 900 میلیارد تومان در سال است که از این میزان فقط 10 درصد هزینه از جیب بیماران و بقیه از سوی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.
 
داروهای ضدسرطان هم به گفته دیناروند، عمدتا وارداتی است، اما با وجود این، دو تا سه شرکت تولیدکننده داخلی، تولید داروهای ضدسرطان را در کشور شروع کرده‌اند و تعداد داروهایی که سازمان‌های بیمه‌گر نیز حمایت نمی‌کنند، بسیار کم و ناچیز است که البته برخی از این داروها را نیز وزارت بهداشت تحت پوشش خود قرار داده است.
 
معاون وزیر بهداشت تاکید می‌کند که سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است و این وزارتخانه با وجود حمایت از تولیدکنندگان داخلی، هیچ‌گاه سلامت مردم را که از اولویت‌های مهم دولت محسوب می‌شود، رها نمی‌کند.

وزیر بهداشت: سونامی سرطان نداریم
 
در شرایطی که نگرانی مردم درخصوص ابتلا به بیماری سرطان افزایش پیدا کرده است و بر تعداد مبتلایان به این بیماری صعب‌العلاج هم اضافه می‌شود، اما وزیر بهداشت در پاسخ به این‌که آیا سونامی سرطان جاری شده در کشور صحت دارد یا خیر، عنوان کرد: این خبر همچنان اشتباه است.
 
حسن هاشمی گفت، آخرین آماری که از مراکز بین‌المللی اعلام شده، نشان می‌دهد، در طول این سال‌ها وضع سرطان در کشور از نظر شیوع نسبتا ثابت است و رو به افزایش نیست و افزایش سرطان در کشور نشان‌دهنده وخیم بودن شرایط سلامت قلمداد نمی‌شود.
 
حتی هاشمی معتقد است که آمار سرطان در ایران نسبت به اروپا و آمریکا پنج تا شش برابر کمتر است و همین‌طور باید گفت این آمار در منطقه نیز کمتر است.
 
به هر حال، چه سونامی سرطان وجود داشته باشد و چه این مساله اشتباه باشد، به گفته متخصصان، لازم است که مردم در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند و مثلا با ورزش کردن، تحرک بیشتر نخوردن فست‌فود، ترک سیگار و ترک موادمخدر، کم کردن مصرف روغن و قند و نمک، احتمال ابتلا به بیماری‌های غیرواگیری مثل سرطان را کاهش دهند.
منبع : جام جم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین