تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
plusresetminus
حزب الله: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه امروز پنجشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد می‌کند.
۰
کد مطلب : ۶۱۹۸۷
اردوغان سوگند رياست جمهوری می‌خورد
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه امروز پنجشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان قرار است مراسم سوگند ریاست جمهوری را ساعت 11 به وقت گرینویچ در آنکارا برگزار کند و هدایتگر دوره جدیدی برای ترکیه باشد. انتظار می‌رود وی برای قانون اساسی جدید تلاش کند و به دنبال متحول کردن ترکیه با پروژه های توسعه این کشور باشد.

احمد داوود اغلو وزیر خارجه کنونی ترکیه، یکی از متحدان قدیمی اردوغان، به جای وی در سمت نخست وزیری خواهد نشست.

سران دهها کشور در شرق اروپا، آفریقا، آسیای میانه و خاورمیانه از جمله پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین در مراسم تحلیف اردوغان شرکت خواهند کرد.

اما سران کشورهای غربی احتمالا به نشانه بدگمانی نسبت به تمایلات اردوغان در این مراسم غایب خواهند بود. آمریکا صرفا کاردار سفارت خود در آنکارا را به این مراسم خواهد فرستاد.

ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان که کشورش هیچ رابطه دیپلماتیک با ترکیه ندارد، انتظار می‌رود در مراسم ادای سوگند اردوغان شرکت کند.

اردوغان که از سال 2003 نخست وزیر ترکیه است، در انتخابات ریاست جمهوری 10 اوت برابر جناح مخالف ضعیف پیروز شد.

اردوغان با احتساب دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود در ترکیه بیشتر از مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین بر این کشور حکمرانی خواهد کرد.

وی میتواند دو دوره بر مسند ریاست جمهوری ترکیه حضور داشته باشد و بنابراین احتمالا تا سال 2024 رئیس جمهور خواهد بود و میتواند شاهد جشن صدمین سال تاسیس ترکیه نوین در سال 2023 باشد و خود را به عنوان یک چهره تاریخی در کنار آتاتورک ترسیم کند.

داوود اوغلو در جلسه حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان رئیس این حزب تایید شد و در این جلسه اردوغان و داوود اغلو متعهد شدند که به رغم این تغییرات هیچ تغییری در سیاستها ایجاد نخواهد شد.

اردوغان در این جلسه گفت: نامها هیچ اهمیتی ندارند. امروز نامها تغییر می‌کنند اما ماهیت حضور، ماموریت، روحیه، اهداف و ایده‌آل های ما همچنان مثل قبل هستند.

اردوغان که دو پسر و دو دختر دارد حزب عدالت و توسعه را که به تاسیس آن کمک کرد، فرزند پنجم خود خواند ولی گفت: زمان وداع فرا رسیده است.

براساس قانون اساسی ترکیه رئیس جمهور باید تمام ارتباطات خود را با احزاب سیاسی قطع کند اما اردوغان گفت: حزب عدالت و توسعه صرفا برای یک فرد نیست.

اردوغان افزود: عدالت و توسعه یک حزب یک نفره نیست بلکه یک حزب متشکل از اصول است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مایلم بگویم داوود اغلو یک سرپرست نیست. همه باید این را بدانند.

داوود اغلو نیز گفت: هیچ اختلافی با اردوغان ندارد و این دو با هم یک ترکیه جدید خواهند ساخت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین